احتمال کاهش قیمت نفت در عرضه بعدی بورس

جهان صنعت نیوز| مدتی است که نفت خام سبک ایراندر بورس انرژی عرضه می‌شود. عرضه اول و دوم به صورت ارزی – ریالی بود. در این دو نوبت خریدارانی برای خرید نفت خام در بورس اقدام کردند اما در عرضه‌های بعد (سوم و چهارم) با اینکه پرداخت‌ها می‌توانست کاملاً ریالی هم باشد اما مشتری برای خرید نفت خام در بورس اقدام نکرد.


چندی پیش  سید علی حسینی درباره اینکه چرا خریدارانی براینفت خام سبک در بورس انرژی پیش قدم نشدند؟ به نحوه پرداخت مبالغ اشاره کرد و گفت: برخی افراد روی شرایط خرید و تضامین، پیشنهادهایی دارند که فعلاً با شرایط اطلاعیه عرضه، قابل انجام نیست. آن پیشنهادها را به مسئولان شرکت ملی نفت منتقل می‌کنیم. برخی از این پیشنهادها درباره اخذ ضمانت‌نامه و شرایط بانکی است و برخی نیز شرایطی برای پرداخت دارند که متفاوت با شرایطی است که ما در اطلاعیه عرضه آورده‌ایم.

اما در تازه‌ترین واکنش‌ها رئیس سازمان بورس در پاسخ به اینکه چرا دو عرضه اخیر نفت خام در بورس با موفقیت مواجه نشده است، گفت: عرضه نفت خام در بورس یک تجربه جدید است و در چند عرضه گذشته عرضه‌ها کند بود و شاید ضوابط برخی از عرضه‌ها به گونه‌ای بوده که بعضی از مشتریان علاقه‌ای به خرید نداشتند.

ثروت ملی باید در بازاری شفاف به فروش رود

شاپور محمدی اظهار کرده که نفت خام ثروت ملی کشور است و صرف‌نظر از بحث تحریم‌ها، نفت خام و گاز طبیعی باید در یک بازار شفاف داد و ستد شود؛ به همین دلیل اقداماتی که تاکنون درباره عرضه نفت خام در بورس شده بلند مدت بوده است.

در همه موارد انعطاف داریم حتی در قیمت و شرایط پرداخت

به گفته وی، امکان دارد با تغییر اطلاعیه عرضه توسط شرکت ملی نفت ایران مشتریان با علاقه بیشتری وارد معاملات شوند. در بورس انرژی شرایط معاملات می‌تواند انعطاف داشته باشد. از جمله میزان قرارداد و قیمت. همچنین در زمینه ارزی یا ریالی بودن و انواع تیپ‌های قراردادی که امکان دارد وزارت نفت با مشتریان داشته باشد، بورس انرژی منعطف خواهد بود.

اطلاعات محرمانه است مگر اینکه خریدار بازگو کند

آنگونه که محمدی عنوان کرده انعطاف و شفافیت بورس انرژی نسبت به دیگر ساز و کار فروش بیشتر است و در عین حال محرمانگی اطلاعات نیز به دقت در این مورد رعایت می‌شود. هر شخصی که در بازار سرمایه خرید و فروش می‌کند اطلاعاتش محرمانه است و به هیچ وجه افشا نخواهد شد و در اختیار هیچ شخصی قرار نخواهد گرفت، مگر اینکه شخص خریدار این اطلاعات را افشا کند که در این مورد سازمان بورس ورود نمی‌کند ولی در غیر این مورد سازمان بورس با اشخاص خاطی طبق قانون برخورد خواهد کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 11378
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا