سگ‌کشی با سیانور

جهان صنعت نیوز| چندین سال بود که سگ‌های ولگرد توسط واحد امحا سگ شهرداری هشتگرد از بین می‌رفتند. اقدامی که علاوه بر از بین بردن یک موجود زنده، تبعاتی همچون جمع ‌آوری لاشه سگ‌ها، فرار سگ‌های زخمی شده و در معرض دید قرارگرفتن سگ‌ها با وضعیت نامناسب را به دنبال داشت.


در همان ایام یعنی سال ۸۶،  انجمن دوستداران حیوانات این شهر برای جلوگیری از آثار منفی اجرای این طرح با هدف حمایت از حیوانات، اقدام به ایجاد پناهگاهی برای جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد کرد. به نظر می‌رسید این کار آینده کم‌خطرتری برای حیوانات این منطقه به همراه داشته باشد اما گزارش‌های مردمی چیز دیگری را نشان می‌دهد.

یکی از فعالین حقوق حیوانات هشتگرد از ادامه امحای سگ‌ها خبر می‌دهد: «از سال ۸۶ که ما به این شهر‌آمدیم مسوولان نابودی سگ‌ها، به طور علنی و با تفنگ این حیوانات را می‌کشتند. در صورتی که حیوان‌کشی در قانون اساسی جرم شناخته می‌شود. پس از اینکه سروصدای زیادی به پا شد و فعالین این حوزه اقدامات حمایتی‌شان را آغاز کردند، مدتی اوضاع بهتر شد اما قطع نشده است.»

این فعال حقوق حیوانات که نمی خواست نامش فاش شود می گوید تعداد سگ‌های اینجا آنقدر زیاد است که که مردم هم حق دارند اعتراض کنند اما این شیوه برخورد با حیوانات انسانی نیست: «تعداد سگ‌های اینجا خیلی زیاد است. نزدیک خانه ما بالای ۱۵ سگ وجود دارد که من خودم کارهای مربوط به تغذیه و واکسیناسیونشان را با هزینه شخصی انجام می‌دهم. آنقدر با همسایه‌ها صحبت کردیم که حالا فرهنگ حمایت از این حیوانات در آن‌ها هم ایجاد شده است. سروصدای این سگ‌ها زیاد است و برخی مردم هم می‌ترسند و اعتراض می‌کنند اما نباید به این شیوه این سگ‌ها را از بین برد.»

او با اشاره به بودجه شهرداری برای کنترل حیوانات خیابانی می‌گوید: « به شهرداری‌ها بودجه می‌دهند تا این حیوانات را عقیم و در پناهگاه‌های مختلف از آن‌ها نگهداری کنند اما شهرداری کار راحت و کم‌هزینه را انتخاب می‌کند. پناهگاهی که ساخته‌اند وضعیت بهداشتی بدی دارد. سال گذشته خواستیم به سگ‌های پناهگاه رسیدگی کنیم اما اجازه ندادند و در نتیجه فنس‌ها را باز کردیم و داخل رفتیم. البته که کارمان درست نبود اما بعد از این ماجرا شهرداری از ما شکایت کرد و در نتیجه خودروی شخصی من را خواباندند. آن‌وقت خودشان به کله مرغ که غذای سگ‌هاست سیانور می‌زنند و حیوان بیچاره به بدترین شکل جان می‌دهد.»

برای بررسی بیشتر موضوع، سراغ شهرداری هشتگرد رفتیم اما تماس‌های مکرر با دفتر خدمات شهرداری این شهر به نتیجه‌ای نرسید و هیچ مسوولی پاسخگو نبود. در نتیجه پرسش را از مرجعی دیگر یعنی اصغر نصیری رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج مطرح کردیم.

نصیری درباره برخورد نادرست برخی مسوولین در شهرهای اطراف کرج در مقابل کنترل حیوانات خیابانی و به خصوص سگ‌ها اظهار می‌کند: « مسوولیت من برای شهر کرج است و همه تلاشمان را می‌کنیم تا کنترل سگ‌ها با اصول و قوانین مشخص شده انجام شود. اما گاهی در برخی شهرهای اطراف دیده می‌شود که به بدترین روش‌ها برای مقابله با این موضوع تن می‌دهند.»

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در پاسخ به اینکه آیا استفاده از سیانور برای امحای سگ‌ها در شهر هشتگرد را تایید می‌کند یا نه هم می‌گوید: «نه تایید می‌کنم و نه تکذیب. درباره کرج می‌توانم بگویم که در حال حاضر یکی از بهترین پناهگاه های کشور را داریم و در روند رهاسازی و عقیم‌سازی کاملا استاندارد عمل می‌کنیم ولی متاسفانه برخی رفتارهای نادرست و غیراستاندارد در شهرهای اطراف رخ می‌دهد.»

رشد شهرنشینی، افزایش ساخت‌وساز و بالا رفتن تعداد شهرها و شهرک‌های مسکونی جایی برای زندگی حیوانات باقی نگذاشته است. حیواناتی که ترجیحشان زندگی طبیعی است، حالا با زندگی شهری ما عجین شده‌اند و در نتیجه راهی جز تعامل باقی نمانده‌است. قوانین و بودجه‌های مربوط به کنترل حیوانات هم در همین راستا تعبیه شده اما گزارش‌های این چنینی ‌نشان می‌دهد کماکان برخی متولیان امر در برخی شهرها هنوز ابایی از کشتار سگ‌ها ندارند. اقدامی که هم شرع و دین و هم اخلاق انسانی آن را مذموم می‌داند.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 11672
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا