حواس پرتی راننده، عامل ۳۳ درصد تصادفات

جهان صنعت نیوز| سردار تقی مهری چهارشنبه در نهمین همایش تصادفات و کاهش سوانح رانندگی در شیراز افزود: کاهش این معضل نیاز به فرهنگ سازی دارد، جامعه باید نسبت به خطرات استفاده از تلفن همراه حین رانندگی حساس و در این زمینه پویش های مردمی ایجاد شود.

وی، همچنین بر لزوم مهار و کنترل تقاضای بی رویه برای خودرو در جامعه تاکید کرد و گفت: در حالیکه ۲۳ میلیون خودرو در کشور در حال تردد است هر روز شاهد افزایش تقاضا برای خودرو هستیم، در حالیکه نسبت جمعیتی در کشور ما با نسبت تقاضا برای خودرو همخوانی ندارد.

سردار مهری با بیان اینکه در ایران ۲۳میلیون خودرو و ۱۲میلیون موتور سیکلت وجود دارد، گفت: این آمار بیانگر این است که ما تقریبا به ازای هر خانواده ایرانی بیش از یک وسیله نقلیه داریم.

وی ادامه داد: همچنین تقاضا برای صدور گواهینامه رانندگی هر روز در حال افزایش است و هم اینک این تقاضا به حدود ۳۹ میلیون رسیده است.

سردار مهری، همچنین بر لزوم استاندارد سازی جاده ها تاکید و بیان کرد: علت حدود ۱۵درصد تصادفات برون شهری، سبقت غیرمجاز است و ۸۰ درصد مسیرها جدا کننده مناسب ندارند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به لزوم فرهنگ سازی بیشتر برای استفاده از موتورسیکلت اظهار داشت: موتور سواران و عابران پیاده، بیشترین شمار قربانیان را در سوانح ترافیکی در شهرهای بزرگ تشکیل می دهند و در حقیقت یکی از عوامل مهم بروز سوانح ترافیکی هستند.

سردار مهری ادامه داد: یکی از موضوع هایی که در کشور ما به عنوان یک معضل اساسی و چالش مطرح است، مساله حوادث رانندگی است، در دنیا برابر آمار موجود سالانه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست می دهند و بین ۵۰ تا ۵۵ میلیون نفر مصدوم می شوند.

این مقام انتظامی بیان کرد: در دنیا به ازای هر ۱۰هزار وسیله نقلیه، پنج و هفت دهم نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست می دهند اما در ایران این رقم، هفت و پنج دهم نفر است.

به گفته وی، ۵۱ درصد از قربانیان تصادفات در ایران را موتور سیکلت سواران تشکیل می دهند که این افراد بین سنین ۲۱ الی ۵۰ سال هستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اضافه کرد: در سال ۸۵ به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۱۹٫۵ نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست دادند و در مجموع در این سال ۲۷ هزار و ۵۶۷ نفر در حوادث رانندگی جان باختند اما در سال ۹۶ شمار قربانیان این حوادث به ۱۶ هزار و ۲۱ نفر رسید و انتظار است این آمار امسال هم کاهش یابد.

سردار مهری ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۳۱ درصد نسبت به ۱۰هزار وسیله نقلیه کاهش تلفات داشته باشیم اما در ۶ماه نخست سال ۹۷ آمارها حاکی از افزایش تلفات است و ۲۳ درصد از جانباختگان را حوادث موتورسیکلت تشکیل می دهد.

وی اضافه کرد: آمار تلفات تصادفات درون شهری در ۶ماه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶درصد کاهش داشته و از ۴۲۰ نفر به ۳۷۸ نفر رسیده است.

در این همایش سه روزه، با حضور متخصصان و صاحب نظران حوزه های اجتماعی علل تصادفات درون شهری و برون شهری و راهکارهای کاهش سوانح بررسی می شود.

اخبار برگزیده
شناسه : 10280
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا