آژیر قرمز برای اوراق تسهیلات مسکن

جهان صنعت نیوز| اوراق تسهیلات مسکن که از دهه سوم فروردین ماه وارد کانال ۴۰ هزار تومانی شده بود و در بازه ۴۷ تا ۴۹ هزار تومان خرید و فروش می‌شد، این روزها به بازه ۴۴ هزار تومان رسیده و در تعدادی از نمادهای معاملاتی مانند تسه های ۹۶۰۲ و ۹۶۰۳ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت و خرداد ۹۶) به قیمت ۴۴ تا ۴۶ هزار تومان عرضه می‌شود؛ البته این برگه‌ها ظرف کمتر از ۶۰ روز آینده اعتبار خود را به دلیل اتمام تاریخ اعتبار ۲ ساله‌شان از دست می‌دهند و دارنده آنها صرفاً تا یک ماه بعد از تاریخ اعتبار می‌تواند تسهیلات مسکن دریافت کند و به همین دلیل این اوراق جز ارزان‌ترین برگه‌های تسه محسوب می‌شوند.


در حال حاضر ۱۵ نماد از ۲۶ نماد معاملاتی در بازه ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان در حال فروش به متقاضیان دریافت وام مسکن است که در بین آنها مجموعه‌ای از اوراق تسهیلات مسکن صادره در نیمه دوم ۹۶ تا ماه‌های پایانی سال گذشته دیده می‌شود.

ورود حجم عظیم دارندگان تسه ۹۸۰۱ به بازار و بر هم خوردن تعادل نمادهای معاملاتی
بیشترین عرضه اوراق تسهیلات مسکن به نماد معاملاتی ۹۸۰۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین امسال) تعلق دارد که با توجه به ارائه شدن این برگه‌ها به دارندگان حساب سپرده ممتاز در دو روز گذشته، دارندگان این نماد معاملاتی با توجه به کاهش شدید قیمت اوراق تسهیلات مسکن، از بیم افت بیشتر آن در روزهای پیش رو، اقدام به عرضه این برگه‌ها در بازار سرمایه کرده اند.

به گونه‌ای که از ابتدای معاملات امروز تا کنون، حدود ۵۰ هزار برگه تسه ۹۸۰۱ به بازار عرضه شده که سبب افت ۵ درصدی قیمت این نماد معاملاتی نسبت به دیروز شده است. دیروز قیمت این برگه‌ها به نزدیک ۵۱ هزار تومان (۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان) رسیده بود که با عرضه این حجم بالا، قیمت این نماد معاملاتی امروز به ۴۸ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافته است.

همچنین با توجه به طولانی بودن تعطیلات نوروز امسال، اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین ماه ۹۷ (تسه ۹۷۱۲) در ۲۰ فروردین امسال به دارندگان حساب سپرده ممتاز بانک عامل بخش مسکن ارائه شد که در نتیجه همچنان شاهد ورود این نماد معاملاتی به بازار سرمایه هستیم؛ به گونه‌ای که در معاملات امروز، ۱۲ هزار و ۷۰۰ برگه تسه ۹۷۱۲ به بازار عرضه شده است.

به گفته کارشناسان بازار مسکن، مهم‌ترین علت عدم استقبال مردم از این اوراق و کاهش پی در پی قیمت اوراق تسهیلات مسکن، رکود شدید حاکم بر بازار مسکن به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها و همچنین کاهش قدرت خرید مسکن از محل وام مسکن است.

افت شدید معاملات نوروزی مسکن / ‏فقط ۲۵۰۰ واحد مسکونی در فروردین ماه معامله شد
بر اساس اعلام سامانه کد رهگیری معاملات املاک وابسته به اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، در فروردین ماه امسال تنها ۲ هزار و ۵۰۰ فقره معاملات مسکن در پایتخت به ثبت رسید. این در حالی است که اگرچه همواره در ماه‌های فروردین به دلیل تعطیل بودن نیمی از ماه، آمار معاملات مسکن با کاهش شدید روبه رو است، اما در فروردین سال ۹۴، تعداد معاملات ۴ هزار و ۱۰۰ واحد، در فروردین سال ۹۵ تعداد معاملات مسکن ۴ هزار و ۲۰۰ واحد و در فروردین ۹۶ معادل ۴ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی و در فروردین ۹۷ تعداد معاملات مسکن بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی بوده است.

خزان اوراق تسهیلات مسکن در بهار شاخص‌های بازار سرمایه / ‏کاهش ۱۷ درصدی فروش تسه
همچنین فرابورس ایران در گزارشی در خصوص وضعیت معاملات این بازار در فروردین ماه امسال، اعلام کرد: اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن اعم از نمادهای معاملاتی «تسه» (اوراق تسهیلات مسکن صادره از بانک عامل بخش مسکن) و «تملی» (اوراق تسهیلات مسکن صادره از بانک ملی) با مبادله ۷۲۰ هزار برگه به ارزش ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۲ درصدی در حجم و کاهش ۱۷ درصدی در ارزش معاملات را داشته است.

این در حالی است که کل شاخص‌های فرابورس در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته صعود ۶۰۳ درصدی در حجم و افزایش ۱۷۸ درصدی در ارزش معاملات را شاهد بوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 14577
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا