۸ بار درخواست ملاقات ترامپ را رد کردم

به گزارش جهان صنعت نیوز: روحانی در جلسه هیات دولت ضمن تشکر از مردم برای حضورشان در مراسم ۲۲ بهمن اظهار کرد: «با وجود اینکه مراسم امسال به دلیل شرایط کرونایی، متفاوت برگزار شد اما مردم حضور حماسی خود و عشق به امام و انقلاب را به جهانیان نشان دادند.»

او در بخش دیگری از سخنان خود از مجلس برای تصویب اصلاحیه بودجه تشکر کرد و گفت: «بودجه یکی از لوایح مهم سالانه دولت‌ها است و امسال ویژگی‌های خودش را دارد. بسیار مهم است که بودجه را به سامان برسانیم. ما در دولت مجدداً بودجه را بررسی کردیم و به نظرات کمیسیون تلفیق هم توجه کردیم و با هماهنگی رییس مجلس قرار شد مجلس و دولت با هم بنشینند تا این اصلاحیه مورد قبول دولت و مجلس قرار بگیرد.»

رییس دولت دوازدهم در خصوص برجام و توافق با آمریکا زمانی که به سازمان ملل رفته بود، نیز اشاره کرد و گفت: «هشت مرتبه ترامپ درخواست ملاقات با ما را فرستاد و ما همه درخواست‌ها را رد کردیم. همچنین رییس‌جمهور فرانسه آقای ماکرون به من زنگ زد و گفت شما قبول کنید که یک ملاقات با ترامپ داشته باشید و من رد کردم. چندین رییس‌جمهور به هتل محل اقامت من در نیویورک آمدند و گفتند که ترامپ می‌گوید دو کلمه درباره موشک و منطقه به برجام اضافه کنیم و من گفتم به هیج عنوان یک کلمه اضافه و کم به برجام نخواهد شد.»

رییس جمهوری تاکید کرد: «اروپا بداند اگر ما مساله موشک و منطقه را به برجام اضافه می‌کردیم، ترامپ همان اول بازگشته بود. پیام‌آورنده نیز خودتان بودید بنابراین در برجام آنچه که مورد نظر شما درباره سلاح، منطقه و دفاع ایران اضافه نخواهد شد، همین برجامی که هست را یا می‌پذیرید یا نمی‌پذیرید.»

وی اظهار کرد: «عده‌ای از سران دنیا برای جلسه ۵+۱ به آنجا آمده بودند که این جلسه در سطح سران تشکیل شود بنابراین حرف ما کاملا روشن است و ما از ابتدا از سال ۹۲ تا امروز منطق و مسیر خود را تغییر ندادیم البته برای برجام بسیار با یکدیگر بحث کردیم اما آنچه پذیرفته شده چیزی نیست که قابل تغییر باشد. ما برای برجام مذاکره نخواهیم کرد. برجام باید اجرا شود و برای نحوه اجرای آن می‌توان رایزنی کرد.»

رییس‌جمهور در ادامه ضمن بیان اینکه مسیر ما درست است، خطاب به مردم اظهار داشت: «مردم ما بدانند مسیر را درست انتخاب کردیم و شک نداشته باشند ما آمریکا را شکست دادیم، آمریکا ناچار است برگردد. ما باید همه با هم این راه را به نهایت برسانیم. اکنون نزدیک قله هستیم، اگر پست سر را بنگریم خسته‌کننده است اما دیدن قله نشاط‌بخش است. ما اهل لجبازی نیستیم و آماده همکاری هستیم. به محض اینکه ببینیم تحریم‌ها برداشته شده و ۵+۱ به تعهدات خود عمل می‌کند، ما هم عمل می‌کنیم.»

روحانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: «برای رسیدن به آن هدف نهایی راهی جز دوستی، اتحاد و همدلی وجود ندارد. باید بدانیم که تضاد، تقابل و انسداد ما را به شکست می‌رساند. نیاز است که برادرانه کنار هم باشیم و خدای نکرده میان ما بددلی و بدزبانی نباشد. من مطمئنم پیروزی نهایی از آن ماست همان طور که در تبریز پیروز شدیم ملت ما پیروز نهایی خواهد بود.»

ظریف: قصد جدی من این است که به انتخابات ورود نکنم

پس از جلسه هیات دولت، برخی مقامات دولتی به جمع خبرنگاران رفته و به سوالات آنها پاسخ دادند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان یکی از وزرایی بود که در حاشیه جلسه هیات دولت، به جمع خبرنگاران رفت و با توجه به اینکه این روزها شایعاتی مبنی بر احتمال کاندیداتوری او برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به طور جدی سرزبان‌ها افتاده است، به سوالات آنها پاسخ داد. با وجود تکذیب‌های پی‌درپی ظریف درباره کاندیداتوری‌اش برای انتخابات پیش‌رو، برخی احزاب از جمله کارگزاران سازندگی و ندای ایرانیان ظریف را به عنوان کاندیدای احتمالی خود سر زبان‌ها انداخته‌اند. قضیه تا حدی جدی است که حتی لیست کابینه پیشنهادی ظریف هم در سطح وسیع در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

 اما او روز گذشته بار دیگر این شایعات را تکذیب کرد و درباره لیست کابینه‌اش به خبرنگاران گفت: «از لطف همه دوستانم که به من محبت دارند متشکرم. جدیت لیست کابینه من به اندازه لیست کابینه کارتونی‌ای که کشیده بودند، است. قصد جدی من این است که به انتخابات ورود نکنم. نه با مردم و نه با خداوند جدالی ندارم.»

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بازگشت آمریکا به برجام نیز اظهار کرد: معتقدیم در حال حاضر یک توافقی داریم که نتیجه مذاکرات دوساله است و نیازی به مذاکره مجدد نیست و این توافق باید اجرا شود. اگر فکر می‌کنند که می‌توانند این توافق را تغییر دهند، اشتباه می‌کنند. خودشان مذاکره کردند. افراد دولت بایدن از کسانی بودند که در مذاکرات حضور داشتند. توافق به معنای بده و بستان است آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها باید بدانند که در آنچه که توافق شده مذاکره مجدد نیاز نیست.

واعظی استاندار خوزستان، استاندار خوبی است

محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری هم در حاشیه جلسه هیات دولت به جمع خبرنگاران رفت تا درباره برخی موضوعات و حواشی ایجاد شده نسبت به یک انتصاب به خبرنگاران پاسخ دهد.

این روزها یک بار دیگر دولت مورد انتقاد شدید قرار گرفته و این انتقاد نه به دلیل بی‌ثباتی بازار ارز و مسکن و طلا و… بلکه به دلیل یک انتصاب نامناسب در سازمان استاندارد است. انتصاب استانداری که به گفته منتقدان بدترین دوره مدیریتی را در خوزستان داشته و مورد انتقادات جدی قرار گرفته است، اما حالا با حکم رییس‌جمهوری برای چهار سال به «ریاست سازمان ملی استاندارد ایران» منصوب شده است. این در حالی است که پیروزبخت، رییس سابق سازمان استاندارد گفته: «آقای شریعتی دکترای ژنتیک دارند و من خبر ندارم ایشان بر چه اساسی به عنوان رییس سازمان استاندارد انتخاب شدند!» انتصابی پرحاشیه که اما محمود واعظی در جمع خبرنگاران از آن حمایت کرد و گفت: «در ارتباط با استاندار خوزستان ارزیابی ما در ریاست جمهوری بدین صورت است که معمولا وزارت کشور، استانداران را در موضوعات مختلف مانند سرمایه‌گذاری، امنیتی، ارتباط با مردم و… بررسی می‌کند. استاندار خوزستان با همان ارزیابی‌ها استاندار خوبی است. حق نیست که براساس کاغذی که نمی‌دانم چطور از وزارت کشور بیرون رفته است این‌گونه قضاوت کرد.»

روحانی به علوی تذکر داد

موضوع دیگری که این روزها در دولت حاشیه‌ساز شده است، اظهارات محمود علوی وزیر اطلاعات دولت روحانی درباره ساخت سلاح هسته‌ای است. او در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به فتوای رهبری مبنی بر حرام بودن سلاح هسته‌ای عنوان کرد: «مقام معظم رهبری در فتوایشان فرمودند که تولید سلاح هسته‌ای حرام و خلاف شرع است و جمهوری اسلامی سراغ آن نمی‌رود اما اگر گربه‌ای را گوشه‌ای گیر بیندازند ممکن است رفتارش با گربه آزاد فرق کند؛ اگر ایران را به آن سمت هل دهند آن وقت تقصیر ایران نیست.» اظهاراتی که واکنش‌های زیادی به همراه داشت و حالا واعظی به خبرنگاران گفته است: «موضع نظام و دولت تغییر نکرده و فتوای رهبری به قوت خود باقی است و این فتوا چیزی نیست که با یک حرف تغییر کند.» رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا روحانی در این زمینه به وزیر اطلاعات تذکری داده است، افزود: «بله».

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 172628
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا