۶ راهکار برای شبیه سازی ذهنی و مقابله با کرونا

به گزارش «جهان صنعت نیوز»،  پژوهش‌های حوزه روانشناسی تربیتی روی انسانها و حیوانات نشان داده شده که دو گروه انسان و حیوانات تقویت کننده‌های کوچک فوری را به تقویت کننده‌های بزرگ و دیرآیند ترجیح می‌دهند. بر همین اساس می‌توان تبیین کرد کشیدن سیگار، استفاده مواد مخدر،مصرف مشروبات الکلی و خوردن فست‌فودها، تقویت کننده‌های کوتاه مدت و کم اهمیتی هستند.در حالی که داشتن سلامتی در آینده یک تقویت کننده بزرگ محسوب می‌شود که در طولانی مدت به دست می‌آید.

 دانش‌آموزان و دانشجویان با دیدن یک فیلم یا تماشای یک سریال و یا رفتن به یک میهمانی با دوستان یک تقویت کوچک و یک لذت فوری ایجاد می‌کند که افراد آن را به داشتن نمرات خوب در پایان سال تحصیلی ترجیح می دهند. متاسفانه اغلب مردم لذت‌های آنی را به لذت‌های درازمدت ترجیح می‌دهند. هرچند که این تقویت کننده‌ها و این لذتها با گذشت زمان ارزش خود را از دست می‌دهند.

 به همین دلیل است بر اساس سنت‌های دیرینه در طول تاریخ یک طرح واره با پشتوانه فرهنگی در رفتارهای انسانها نهادینه شده که باید در ایام نوروز به دید و بازدید اقوام،مسافرت و گشت و گذار در طبیعت بپردازند.این یک طرح واره است که در دراز مدت شکل گرفته و به راحتی قابل حذف شدن نیست بنابراین در موقعیت خطرناک فعلی می تواند به یک فاجعه تبدیل شود.

 برای جلوگیری از این مشکل توصیه میشود افراد با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی مخصوصاً تکنیک‌های حوزه شبیه سازی ذهنی، آینده را در ذهن خود مجسم کنند و این تجسم باعث میشه که از طریق نزدیک نمایی هدف بتوانند کنترل بیشتری رو روی رفتار خود ایجاد کنند . یعنی با استفاده از تکنیک‌های شبیه سازی ذهنی میتوانیم یک مقابله روانشناختی مناسب  برای مواجه با رفتارهای شکل گرفته غلط قبلی ایجاد بکنیم.

در واقع شبیه سازی ذهنی از طریق اطلاعاتی که در اختیار نظام شناختی و مغز انسان قرار میدهد و از طریق نزدیک نمایی هدف در ذهن باعث تغییرات سریع رفتاری در افراد می‌شود. یعنی باعث می‌شود که کنترل رفتاری شدیدتری رو در خودمان ایجاد کنیم و یک نظام رفتاری جدید رو برای خودمان ایجاد کنیم .

با استفاده از تکنیک‌های شبیه سازی ذهنی می توان با ویروس کرونا مقابله کرد. این تکنیک‌ها معمولاً در دو گروه تقسیم بندی میشوند تکنیک‌های شبیه سازی فرآورده‌ای و تکنیک‌های شبیه سازی فراینده‌ای یعنی بعضی از تکنیک‌های شبیه سازی مراحل رسیدن به هدف را شبیه سازی می کند و بعضی از تکنیک های شبیه ساز ی هدف نهایی رو شبیه سازی می کنند.

معمولاً از تکنیک های شبیه سازی ذهنی به شکل سه روز تا یک هفته بستگی به هدف‌های مختلف استفاده می‌شود و در هر شبانه روز دو بار به مدت ۵ دقیقه با چشم بسته چک لیست‌هایی که در اختیار افراد قرارمی‌گیرد با خود مجسم  و در ذهنشان تکرار می‌کنند. بعضی از این تکنیک‌ها را که به شکل فرایندی و فرآورده‌های آماده شده در اختیارتان قرار میدهم و امیدوار هستم که افراد بتوانند با چشم بسته حداقل دو بار در شبانه روز این تکنیک‌ها را در ذهن خود مجسم کنند تا بتوانیم از آنها به عنوان راهبردی موثر برای آمادگی ذهنی و رفتاری در مواجهه بیماری کرونا استفاده کنیم.

۱- با چشمان بسته تجسم کنید دوستان صمیمی یا افراد فامیل شما را به مهمانی و عید دیدنی دوره‌ای ایام نوروز دعوت کردند ولی شما برای جلوگیری از شیوع بیماری در این میهمانی شرکت نمی کنید و به قرنطینه خانگی ادامه می‌دهید.

۲- تجسم کنید در حالی که چشمان شما بسته است افراد فامیل و دوستان صمیمی به شما پیشنهاد رفتن به طبیعت در روز سیزدهم را داده اند ولی شما برای جلوگیری از شیوع بیماری به آنها پاسخ منفی می‌دهید و همچنان قرنطینه خانگی خود را ادامه می‌دهید

۳- تجسم کنید در حالی که چشمان شما بسته است ،ممکن است در اثر رفتن به مهمانی یا مسافرت و یا گردش در طبیعت شما یا یکی از اعضای خانواده به بیماری کرونا مبتلا شده و اکنون درگیر بیمارستان و درد و رنج ناشی از آن هستید.

۴- باچشمان بسته تصور کنید، اگر قرنطینه خانگی را رعایت نکنیم و باعث انتقال بیماری به یکی از اعضای خانواده و دوستان شویم که منجر به مرگ ایشان شده است. تا آخر عمر احساس گناه و پشیمانی می کنیم .

۵- با چشم بسته تصور کنید به دلیل مشارکت و همکاری و رعایت دستورالعمل‌ها  توسط شما ،تعداد کمتری از مردم در شهر به بیماری کرونامبتلا شده‌اند و امکان اینکه زودتر از قرنطینه خارج شوند وجود دارد.

۶- با چشمان بسته تجسم کنید که مانند سایر بیماری‌های اپیدمیولوژیک این بیماری پایان یافته و شما و خانوادتان از قرنطینه خارج شده‌اید و در سلامت به زندگی ادامه می‌دهید.

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهیادداشت
شناسه : 97245
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا