گروسی احتمالا حاوی پیام تروئیکای اروپا برای جمهوری اسلامی است

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی * سفر آقای گروسی دبیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران در این شرایط خاص برجامی، قطعا حاوی اهداف مهمی است و از جمله این اهداف می‌توان به اولتیماتوم و ضرب‌الاجل مجلس به دولت به منظور اینکه اگر تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان به صورت کامل تا ۵ اسفند برداشته نشود، ایران باید اقدامات داوطلبانه خود را در قبال آژانس به حالت تعلیق درآورد.


همچنین به موجب مصوبه مجلس در این تاریخ تعهدات برجامی کاهش داده می‌شود و این موضوع توسط سفیر کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صورت مکتوب به اطلاع آژانس اتمی رسیده است. بنابراین آقای گروسی می‌خواهد که اولا اطلاع مستقیم‌تری از نیت جمهوری اسلامی در این باره به دست آورد و همچنین بسنجد که تا چه میزان ایران در این ‌باره جدیت دارد. ضمن اینکه می‌خواهد بررسی کند که چه اقداماتی برای جلوگیری از این تصمیم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند انجام دهد.

البته ممکن است آقای گروسی حامل پیامی از سوی کشورهای اروپایی عضو برجام مثل آلمان و انگلیس و فرانسه هم برای ایران باشد و با این اهداف به ایران سفر کرده است. فردی که به عنوان مدیرکل آژانس انرژی اتمی انتخاب می‌شود، قطعا باید به تایید آمریکا برسد و آنها درباره مدیرکل آژانس نظر بدهند و حتی آمریکا برای عزل و برداشتن او حق وتو دارد. به  همین دلیل در زمان آقایان البرادعی، آمانو و همچنین گروسی، آژانس با جمهوری اسلامی ایران تاکنون برخورد فنی نداشته و برخوردهایش سیاسی است.

مشکل دیگری که با آژانس داریم این است که با وجود اینکه پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می‌کنیم و مصوبه مجلس ندارد، حدود ۷۰ درصد بازدیدهای آژانس در دنیا از ایران صورت می‌گیرد. اما اشکالاتی در این باره وجود دارد و آقای گروسی هم تا حدی به این ایرادات اذعان دارد، این است که این اطلاعات درز می‌کند و قبل از اینکه اطلاعات به شورای حکام برود از طریق نشریاتی مثل نیویورک‌تایمز و خبرگزاری رویترز یا رسانه‌های اسراییلی اعلام می‌شود که مساله بسیار مهمی است.

همچنین از اطلاعات ما استفاده‌های جاسوسی می‌کنند و بدتر اینکه اطلاعات دانشمندان ما را به آمریکا و صهیونیست‌ها می‌دهند. دانشمندانی که شهید شدند اطلاعات‌شان به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسراییل داده شده بود.

موضوع بعدی اینکه متاسفانه برخوردهای چندگانه‌ای در آژانس وجود دارد و برخی کشورها عضو آژانس یا  NPT نیستند و برخی هم مثل اسراییلی‌ها پروتکل‌ها را قبول ندارند. حتی در کشورهای همسایه برخی کشورها بمب اتمی تولید کردند و هیچ برخوردی با آنها نشده است.

بنابراین لازم است در دیدار امروز مقامات کشورمان با آقای گروسی به موضوع داماد ترامپ و دادن امکان دسترسی به بمب اتم به عربستانی‌ها صحبت شود و سوال کنند این موضوع در کجای گزارش‌های آژانس آمده است؟ چرا که این خطری است که بعد از رژیم صهیونیستی، منطقه را تهدید می‌کند و آژانس باید به این موارد هم بپردازد.

البته درباره پروتکل‌های الحاقی که ایران به صورت داوطلبانه تا حالا آنها را اجرا کرده و اکنون به دنبال خروج از آن است هم ما هر زمان که اراده کنیم می‌توانیم دوباره به آن بپیوندیم و جای نگرانی ندارد ولی با هیچ منطقی سازگار نیست که ایران همه تعهدات برجامی‌اش را طی سال‌ها انجام دهد اما همچنان تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گیرد و باز بخواهد به اجرای همه تعهدات قبل از کاهش برگردد.

بنابراین پیامی که آقای گروسی از سوی مقامات جمهوری اسلامی دریافت خواهد کرد، بسیار جدی و محکم است و اگر قدرتمندانه و هوشمندانه اقدامات‌مان را انجام دهیم، با کسانی که فقط زبان زور را می‌فهمند، ساده‌تر می‌توانیم کنار بیاییم.

*‌ نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 173125
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا