گسترش هم باشی در جامعه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  امیر محمود حریر‌چی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با انتقاد به فعالیت‌های گروههای مجازی در خصوص صیغه و متعه به جهان صنعت نیوز گفت:در جامعه مدرن امروز ابزارهای سنتی مانند صیغه و متعه کارآیی ندارد و غالبا افرادی که به سوی این کانال‌ها می‌روند با گذاشتن کلاه شرعی روی کارشان می‌خواهند از زیر بار مسئولیت فرار کنند.ایجاد این شرایط متاثر از شرایط بد اقتصادی و فرهنگی است،کانون خانواده باید از سوی دولت حمایت شودو تا دولت برای بهبود شرایط اقتصادی کاری نکند نمی توان گره از مشکلات حوزه‌های اجتماعی باز کرد.

حریرچی ادامه داد:امروزه مسئله «هم باشی» مطرح است و متاسفانه برای نسل امروز موضوع شرعی بودن رابطه مطرح نیست و تنها جوانان و مجردان هدف این روابط و فعالیت‌های شبکه‌های مجازی نیستند و گاها مردان متاهل از مشتریان پروپا قرص این روابطند و باعث از هم گسیختن چارچوب خانواده می‌شوند.

وی با اشاره به تغییر شرایط زمانی و ناکارآیی این شیوه برای پاسخگویی به نیاز جوانانی که از ازدواج باز مانده اند افزود:این راه حل پاک کردن صورت مسئله است و دولت باید برای برون رفت از این وضعیت و بالا بردن آمار ازدواج و ترغیب جوانان راههای دیگری را بیازماید و به طور جدی از تشکیل خانواده حمایت کند.

این استاد دانشگاه گفت:مسائل اقتصادی امروز یکی از مهمترین موانع ازدواج است که شاه کلید حل آن به دست دولتمردانی است که بیشتر از انرژی هسته‌ای باید به فکر تامین نیاز جوانان باشند تا در آینده با بحران جمعیت روبه رو نشویم.

حریرچی ادامه داد:افرادی که وارد این روابط غیر متعارف می‌شوند از لحاظ روانی دچار آسیب می‌شوند و دیگر آمادگی پذیرش و تشکیل خانواده را ندارند.

وی با اشاره به نگرانی‌ رشد سن جمعیت افزود:افزایش طلاق و عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری در طبقات بالا و متوسط وکودک همسری در طبقات پایین کانون خانواده را متزلزل کرده است .یکی از پیامدهای کوک همسری گسترده شدن بستر فساد و افزایش  زنان آسیب دیده از این پدیده است که به بالا رفتن آمار کارگران جنسی می‌انجامد زنانی که در این فضاها مشغول خدمات رسانی هستندقطعا برای ارضای امیال جنسی وارد این شغل نشده‌اند بلکه برای تامین معاش تن به این ذلت داده‌اند.

این استاددانشگاه تهران با اشاره به ایجاد بسترهای فرهنگی افزود:فرهنگ‌سازی در این حوزه می ‌‎تواند جامعه را از فروپاشی نجات دهد و این مهم عزم مردم و دولت را می‌طلبد که با رهنمودهای دانشگاهیان تاثیرات منفی ازدواج های موقت و صیغه ترویج و باعث کاهش آن شود و تشکیل خانواده در اولویت جامعه قرار گیرد.

.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 89231
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا