گزینه‌های ذوب‌شده در ساختار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این میان بررسی سوابق فردی و اجرایی هر یک از این افراد در پست‌های پیشین خود می‌تواند بیانگر قدرت این افراد در مدیریت این وزارتخانه عریض و طویل و با حساسیت بالا باشد. هرچند که در این میان برخی کارشناسان معتقدند اصلاح عملکردی در یک وزارتخانه بیش از آنکه وابسته به عملکرد فردی باشد وابسته به اصلاح قوانین و ساختار نظام تصمیم‌گیری است.


مهم‌ترین ایرادات مطرح به عملکرد دوره‌های پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت، نادیده گرفتن نظرات بخش خصوصی و کمرنگ بودن نقش این بخش در اقتصاد کشور، اخذ تصمیمات رانت و فسادزا، عدم شفافیت در سیاستگذاری و وجود سیستم‌های موازی تصمیم‌گیر بوده است در حالی که برخی کارشناسان استفاده از مدیری کارآمد و صالح را راه برون‌رفت از این مشکلات می‌دانند برخی دیگر نیز معتقدند به جای تکیه بر افراد باید ابتدا به اصلاح ساختار پرداخت چراکه اگر قوانین درستی تنظیم شود و مسیری شفاف برای نظارت نیز در نظر گرفته شود، هر مدیر توانمندی می‌تواند مسیر را به درستی پیش ببرد اما در نقطه مقابل سیستمی ناکارآمد و فاسد می‌تواند هر فرد توانمندی را نیز زیر سوال ببرد.

کاندیدایی از وزارتخانه

پس از تشکیل مجلس یازدهم و حضور نمایندگان در ساختمان بهارستان، گمانه‌زنی‌هایی در مورد معرفی سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی رییس‌جمهور به مجلس مطرح شده است. حسین مدرس‌خیابانی قائم مقام وزیر برکنارشده که در حال حاضر نیز با حکم رییس‌جمهور به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب شده یکی از مهم‌ترین گزینه‌های احتمالی برای تصدی این پست به‌شمار می‌رود.

مدرس‌خیابانی متولد سال ۱۳۴۷ در تهران و فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی مواد و متالورژی و کارشناس ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت ایران است و  سوابق و فعالیت‌های زیادی تحت عنوان مدیر و سرپرست در کارنامه و روزمه کاری خود دارد، از جمله سوابق و فعالیت‌های این مدیر جوان می‌توان به ۱۷ سال کار در وزارت بازرگانی و مسوولیت‌هایی چون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیرکل تامین و توزیع کالا، مدیرکل دفتر تنظیم بازار و هیات‌مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران اشاره کرد.

 همچنین وی نزدیک به ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های سیمان زنجان، سیمان فیروزکوه، مجتمع فولاد خراسان، موتورسازان (تراکتورسازی ایران)، سیمان مازندران، سیمان غرب و شرکت توسعه صادرات فعالیت کرده است.

گمانه‌زنی از حضور وزیری اقتصاددان

محمد خوش‌چهره ، اقتصاددان و نماینده مجلس هفتم نیز به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی وزارت صنعت مطرح شده است. این اقتصاددان در سال ۱۳۳۲ در تهران به دنیا آمد. دارای دکترای تخصصی توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه Strathclyde انگلستان بوده و عضو هیات‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران بود که در مهرماه سال ۱۳۸۹ بعد از ۲۳ سال سابقه تدریس در این دانشگاه به جمع اساتید بازنشسته پیوست. این اقتصاددان از اساتید شناخته‌شده درس «توسعه» در دانشگاه‌های مختلف است و بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس در دوره دکترای مدیریت استراتژیک دارد و علاوه بر دانشگاه تهران، سابقه تدریس در دانشگاه‌های شهید بهشتی، امام حسین (ع)، الزهرا (س) و دانشگاه عالی دفاع ملی را نیز در کارنامه خود دارد.

خوش‌چهره در کمیته تدوین استراتژی IPU در ژنو- بین‌المجالس (سازمان تجارت جهانی (WTO) و اتحادیه جهانی مناطق آزاد (پردازش صادرات) (WAEPZ) عضویت علمی داشته و عضویت در کمیته نخبگان اقتصاد ایران و هیات موسس انجمن اسلام و توسعه از سوابق وی است. سرپرستی موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران، عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران، عضویت در شورای مرکزی پارک علمی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و عضویت در شورای سیاستگذاری پژوهشی مرکز پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی از ظرفیت‌های علمی پژوهشی این عضو هیات علمی بازنشسته است.

نماینده‌ای از بخش بین‌الملل

از دیگر گزینه‌های مطرح برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت محمدرضا فیاض است که در زمان وزارت نعمت‌زاده در وزارت صنعت، معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌ها بود. وی در حال حاضر به عنوان مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بین‌الملل فعالیت می‌کند.

محمدرضا فیاض پیش از این در سمت‌های مدیریتی مختلفی از جمله مشاور وزیر امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دانمارک، قائم‌مقام وزارت پست و تلگراف و تلفن، معاون امور بین‌الملل ریاست جمهور و معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صنایع، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در امارات متحده عربی فعالیت داشته است. وی همچنین از مدیران ارشد وزارت نفت در شرکت ملی پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بوده است.

پیشنهادی از حوزه معدن

در نهایت صحبت‌هایی نیز در مورد احتمال معرفی غریب‌پور رییس فعلی سازمان توسعه و نوسازی معادن برای تصدی سمت وزارت صنعت مطرح شده، هرچند که شانس وی نسبت به سایر رقبایش کمتر است. غریب‌پور متولد سال ۱۳۴۹ در کهگیلویه‌وبویر‌احمد بوده و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است. مهم‌ترین سابقه کاری وی مدیریت سازمان ایمیدرو است هرچند که پیش از آن نیز سوابق اجرایی ازجمله به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، فرمانداری بویراحمد، مدیرعاملی پتروشیمی شازند، استانداری کهگیلویه‌و‌بویراحمد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) و مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی را در رزومه خود داشته است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 110567
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا