گره کور ترافیک تهران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قبل‌ها پیک‌ ترافیک در خیابان‌های تهران طبق اعلام معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در فاصله زمانی ۱۷ تا ۱۹:۳۰ بود، اما امروزه پیک ‌ترافیک ساعت مشخصی ندارد بلکه بر اساس گزارش‌ها از ۷ صبح تا ۹ شب در تمامی بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران ترافیک است. در بخشی از خیابان‌های پایتخت حجم سنگین ترافیک تا ساعت ۲۳ نیز ادامه دارد که گفته می‌شود علت این وضعیت ناشی از عدم استفاده شهروندان از وسایل نقلیه عمومی و افزایش ترددهای تفریحی در شهر تهران است. ترافیک تهران در حالی شهروندان را کلافه کرده که هنوز مراکز آموزشی به طور کامل بازگشایی نشده و برف و باران‌های نیمه دوم سال نیز شروع به بارش نکرده است. چه‌بسا دیروز با اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با افزایش ترافیک صبحگاهی و عدم وزش باد، در مناطق پرتردد کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است. بنابراین امسال زودتر از سال‌های گذشته با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنیم. البته در این بین برخی از کارشناسان هم یکی از علت‌های ترافیک شدید تهران را عدم رفع محدودیت‌های شبانه می‌دانند و بر این عقیده‌اند که محدودیت‌های شبانه نه‌تنها در کاهش ابتلا به کرونا تاثیری نداشته بلکه تنها بر ترافیک تهران افزوده است. اما در هر صورت معضل ترافیک تهران موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که مسوولان و کارشناسان مختلف درباره آن صحبت می‌کنند و راهکار ارائه می‌دهند؛ راهکارهایی که یا اجرا نمی‌شوند یا در صورت اجرا تاکنون نقش چندانی در کاهش ترافیک شهر نداشته‌اند.


افزایش۷۰ درصدی

درباره افزایش حجم ترافیک، تغییر پیک ترافیک و همچنین طولانی‌شدن زمان پیک، پلیس نظر دیگری دارد. رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به وضعیت ترافیکی پایتخت از ارائه سه پیشنهاد به ستاد کرونا برای حل این معضل خبر داد که لغو منع تردد شبانه یکی از آنهاست. لغو منع تردد شبانه، اصلاح ساعات کاری و اصلاح ساعت طرح ترافیک سه پیشنهاد پلیس به ستاد کرونای تهران است که سردار حمیدی اعلام کرد. سردار محمدحسین حمیدی درباره میزان افزایش حجم ترافیک تهران در شرایط فعلی گفت: «آمارهای ما نشان می‌دهد که حجم تردد خودروهای شخصی نسبت به ایام پیش از کرونا ۳۷ درصد رشد و استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی ۳۳ درصد کاهش داشته است.  در مورد وضعیت فعلی ترافیک تهران نیز باید بگویم  با لغو محدودیت‌های مربوط به کرونا شاهد افزایش۷۰ درصدی سفرها نسبت به ایام اعمال قرنطینه‌های کرونا بودیم. در واقع ترافیک حال حاضر تهران نسبت به خلوت‌ترین زمان معابر در ایام کرونا ۷۰ درصد رشد داشته است.»

امانی از مردم عذخواهی کرد

اما ترافیک پرحجم تهران نه‌تنها شهروندان را خسته کرده بلکه صدای مسوولان را هم درآورده، ناصر امانی عضو شورای شهر تهران دیروز خطاب به معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران گفت: «دو هفته است مردم تهران گرفتار ترافیک وحشتناکی شده‌اند و مرکز شهر قفل است نه اعضای شورا و نه مقام مسوولی از شهرداری عامل ترافیک را بیان نکرده است.» این عضو شورای شهر از مردم تهران بابت این وضعیت که مدیران را مقصر آن دانست عذرخواهی کرد.

حذف کاهش ساعات طرح ترافیک

 در پی اعتراض این عضو شورای شهر تهران، مجتبی شفیعی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری در پاسخ به اعتراض امانی درباره وضعیت ترافیک تهران گفت: بخش زیادی از متخصصان شش عامل اصلی را برشمرده‌اند که یکی از مهم‌ترین  آنها، بی‌اثر شدن ساعات طرح ترافیک است که کاهش ساعات طرح به محدوده ۸:۳۰ تا ۱۶ عملا محدودیت ترافیکی در تهران را از بین برده است. مردم واکسینه شده‌اند و حمل‌ونقل عمومی هم عملا وجود ندارد و ترس از همه‌گیری در حمل‌ونقل عمومی باعث روی آوردن به استفاده از حمل‌ونقل شخصی شده است. اما ممکن است وزارت بهداشت موافق افزایش محدودیت نباشد.

کم‌کاری دولت‌های گذشته

در همین راستا مهندس سیدجعفر تشکری‌هاشمی، عضو شورای شهر تهران به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه در دو هفته اخیر وضعیت ترافیک شهر تهران به شدت سنگین و پرحجم شده است. به نظرم برخی از دلایل آن کاملا روشن است و بخش دیگری از آن باید تحلیل شود. اما به طورکلی در حال حاضر در دوران بهبود نسبی شرایط کرونا هستیم و در این شرایط حجم سفرهای مردم بیشتر از سابق شده است. چه‌بسا امروزه شهروندان محدودیت‌های ترافیکی را همانند روزهای گذشته رعایت نمی‌کنند. در حال حاضر با کوتاه شدن روز و تغییر ساعات مواجه‌ایم و با وجود اینکه ساعت تردد مردم محدود شده اما دو عامل محدودیت، تغییر کرده است، یکی ساعات طرح ترافیک است که از ۸:۳۰ تا ۲ بعدازظهر است و همین امر منجر به تردد انبوهی از مسافران با خودروی شخصی به محدوده طرح ترافیک شده است. به همین دلیل در حال حاضر عملا طرح ترافیک یا حتی زوج و فردی در تهران اجرا نمی‌شود. چه بسا تمام محدودیت‌ها برداشته شده است. به همین دلیل ترافیک بیش از سال‌های گذشته نارضایتی‌هایی برای شهروندان به وجود آورده است.

وی افزود: از طرفی طی ۲۰ ماهی که گذشت ۷۰ درصد از کارمندان دورکار بودند و در حال حاضر ۱۰۰ درصد آنها سرکار حضور دارند. همین‌طور برخی از مدارس عملا مراجعات حضوری دارند و برای روزهای محدودی می‌توانند به مدرسه نروند. در نتیجه تمام عوامل دست به دست هم داد تا افزایش ناگهانی حجم ترددها را داشته باشیم.

این عضو شورای شهر با اشاره به فرسودگی ۷۰ درصدی ناوگان حمل‌ونقل اظهار کرد: تمام عوامل به کنار، در این چند سال اخیر سیستم حمل‌ونقل عمومی ضعیف‌تر از گذشته شده است. این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد اتوبوس‌های پایتخت و ۶۰ درصد واگن‌های مترو فرسوده شده‌اند. در نتیجه تنها حدود ۳۰ درصد ناوگان اتوبوس‌ها فعالیت می‌کند که این اندازه برای جابه‌جایی جمعیت پایتخت بسیار کم است. بنابراین حمل‌ونقل عمومی پاسخگوی جمعیت تهران نیست.

تشکری با تاکید بر عدم همکاری دولت‌های سابق درخصوص رسیدگی به وضعیت ترافیک تهران و تهیه واگن مترو و اتوبوس بیان کرد:  زمان دکتر قالیباف بنده معاون ایشان بودم در آن دوران بیش از هزار اتوبوس دو کابین تهیه کردیم، که همین تحول بزرگی را در تهران ایجاد کرد. اما از سال ۸۹ تاکنون هیچ ناوگان جدیدی به حمل‌ونقل عمومی اضافه نشده است. سابقا دولت‌ها ۸۰ درصد مبلغ اتوبوس و واگن‌ها را پرداخت می‌کردند. اتوبوس تک‌کابین آن زمان ۱۰۰ میلیون تومان بود که شهرداری ۱۷ میلیون تومان آن را پرداخت می‌کرد. ولی در حال حاضر به دلیل گرانی و تورم قیمت اتوبوس‌ها ۱۰ برابر شده و قیمت یک اتوبوس تک کابین چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. به همین دلیل در این ۱۱ساله دولت‌ها برای تهیه  اتوبوس‌های خریداری شده مبلغی به شهرداری‌ها پرداخت نکردند و عدم همکاری دولت با شهرداری سبب شده تا ریشه ترافیک خشک نشود.

اخبار برگزیده
شناسه : 224579
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا