کارت های بازرگانی یک‌بار مصرف مانع برندسازی زعفران صادراتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  استفاده از کارت‌های بازرگانی موسوم به اجاره‌ای یا یک‌بار مصرف چند وقتی می شود که در حوزه صادرات باب شده است. در حالی که این موضوع فعالیت تجار حرفه ای در بازارهای صادراتی از جمله زعفران را با مشکل مواجه کرده است. در همین خصوص فعالان بازار زعفران معتقدند که  فعالیت افرادی با کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف عملا مانع از فعالیت‌های مفید و مولد شده است.

 

در همین خصوص رئیس شورای ملی زعفران به « جهان صنعت نیوز» گفت: در حال حاضر مشکل صادرات زعفران، کارت های بازرگانی یک بار مصرف و حضور صادرکنندگانی است که اهلیت ندارند و بازار زعفران را با مشکل مواجه می کنند.

محسن احتشام  با بیان اینکه مشکل اصلی صادرکنندگان این حوزه، مدیریت صادرات زعفران است، اظهار کرد:  در واقع در شرایط فعلی صادرکنندگان غیر حرفه ای بازار صادرکنندگان حرفه ای را تحت الشعاع قرار داده اند و باعث خانه نشین شدن آنها شده اند.

به گفته وی، اگر صادرکننده اهلیت صادرات داشته باشد، زعفران صادراتی با برند ملی صادر خواهد شد.

وزارت صنعت هنوز کارت اهلیت صادر نکرده

احتشام افزود: شورای ملی زعفران به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داده است که برای صادرکنندگان زعفران کارت اهلیت صادر کند اما هنوز در این خصوص اقدامی انجام نشده است.

رئیس شورای ملی زعفران بیان کرد: باید از این پس کارت اهلیت مبنای کار صادرکنندگان در این حوزه قرار گیرد تا کسانی که به دنبال دلالی و سوداگری در این حوزه هستند، از گردانه صادرات خارج شوند.

وی با بیان اینکه تنها باید افرادی در این حوزه حضور داشته باشند که اهلیت و تخصص دارند، گفت: کسانی که در این صنعت سرمایه گذاری کرده اند، باید صادرات انجام دهند. بر این اساس به وزارت صمت پیشنهاداتی داده شده که منتظر هستیم مدرس خیابانی قائم مقام وزیر در امور بازرگانی آنها را به شورای ملی زعفران ابلاغ کند .

چین بازار بزرگ صادراتی زعفران

رئیس شورای ملی زعفران ایران همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شیوع کرونا در چین تاثیری بر صادرات محصولات سنتی کشاورزی از جمله زعفران داشته است یا خیر، گفت: واقعیت این است که مصرف چینی ها از گیاهانی همچون زعفران که خاصیت دارویی دارد زیاد است . به همین دلیل چین یکی از بازارهای بزرگ زعفران به حساب می آید که صادرات به صورت مرتب به این کشور انجام می شود.

احتشام ادامه داد: اگرچه در حال حاضر که کرونا در چین شیوع پیدا کرده است، مصرف سنتی زعفران در این کشور می تواند التیام بخش باشد اما طی هفته های اخیر صادرات زعفران بدون تغییر باقی مانده و کاهش یا افزایشی نداشته است.

وی افزود: به طور کلی شیوع کرونا در چین تاثیر منفی در صادرات این محصول نداشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 88011
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا