چگونگی مقابله با آتش سوزی جنگل ها

علیرضا منصوری * گرچه امسال بدلیل بارندگی های بسیاری که داشتیم،  پوشش گیاهی زیادی به وجود آمده که همین ها مستعد حریق اند. مهار این بحران بر عهده یک سازمان نیست بلکه تمام ارگان های لشکری و کشوری در این امر دخیل اند؛ گرچه سازمان مدیریت بحران هماهنگ کننده سازمان های یاری رسان است. در هر استانی مدیریت های بحران محور اصلی هماهنگی دستگاهای اجرایی است. ما هم بعنوان منابع طبیعی متقاضی اصلی هستیم زیرا جنگل ها در حوزه مدیریت سازمان منابع طبیعی است.

در هر صورت آتش سوزی در هر منطقه ای که رخ دهد فارغ از اینکه در محدوده مدیریت کدام دستگاه باشد، تمام ارگان ها باید برای مهار حریق کمک کنند. اینکه سازمانی متولی این امر باشد و به تنهایی اقدام کند، امکان پذیر نیست. قتپانون هم تصویب کرده به هنگام وقوع حریق در جنگل ها و مراتع همه دستگاه های کشوری و لشگری موظفند که برای کنترل آن کمک کنند. در بسیاری از نقاط دنیا هم حریق رخ می دهد کشور ما هم از این امر مستثنی نیست به همین دلیل جوامع محلی منطقه را باید به وسایل ضروری جهت برخورد با آتش های نا بهنگام مجهز و آموزش های لازم و جامع داد تا اقدامات پیشگیرانه را اصل زندگانی خود قرار دهند.  

آتش سوزی اخیر در استان جمعه شب به نحوی کنترل شد اما متاسفانه به دلیل وزش باد شدیدی که توام با زلزله نسبتا خفیفی شد، باعث شعله ور شدن این آتش و گسترش به بالا دست شد. بالاخره تا هماهنگی های لازم را برای اعزام بالگرد و هلیکوپتر از سوی وزارت دفاع و نیروهای مسلح را انجام دادیم کمی طول کشید. البته مشکل اساسی دیرکرد روزهای اخیر صعب العبور بودن منطقه است و برای مهار چنین آتشی به بالگر آب پاش نیاز داشتیم.

هنوز میزان خسارت وارده به منطقه مشخص نیست اول باید آتش مهار شود، زیرا آتش بسیار گسترده و پراکنده است. بعد از آن یک تیم بررسی را برای برآورد خسارت به مناطق آسیب دیده اعزام می کنیم. 

دولت باید هم اکنون که در بحران به سر می بریم به سازمان های درگیر با اطفا حریق بودجه ای در نظر بگیرد اگر آن را به پایان سال موکول کند دیگر اثربخشی اکنون را نخواهد داشت. به همین دلیل تامین نیاز های ضرروری برای مقابله با آتش سوزی ها هر ساله به سال بعد موکول می شود. بهر حال در باقی مانده سال تلاش می کنیم، اقدامات پیشگیرانه بیشتری را انجام دهیم یا اگر حریقی رخ داد سرعت العمل بیشتری داشته باشیم.

از مردم هم استدعا می کنیم اگر در مکانی شعله ای هرچند کوچک دیدند سریعا به سازمان آتش نشانی منطقه خبر دهند تا شاهد گسترش آتش نباشیم. همچنین فیلتر سیگارهای خود را در جنگل رها نکنند. نباید فراموش کرد ۸۰ درصد آتش سوزی های جنگ ها عمدی اند، بنابراین باید دست در دست یکدیگر جنگل ها را برای فرزندانمان حفظ کنیم. نه اینکه آن ها را به هر طریقی از بین ببریم.

*رییس اداره منابع طبیعی شهرستان گنگان، استان بوشهر

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 109597
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا