چه کسی عقب‌نشینی کرد؟

فریدون مجلسی * من صادر نشدن قطعنامه در شورای حکام علیه ایران را دقیقا عقب‌نشینی اروپا تلقی نمی‌کنم و معتقدم که باید دید ایران تا چه اندازه از اجرای قانون مجلس مبنی بر توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و … عقب‌نشینی کرده که نتیجه این شده است. به هر حال آنان در نظر خود قاطع بودند و عقب‌نشینی نمی‌کردند مگر آنکه در جریان سفر مدیرکل آژانس به ایران جایی برای بازگذاشتن مهلت تعیین شده باقی گذاشته شده باشد.


ضمن اینکه شاهد بودیم آمریکایی‌ها در این موقعیت یک بازی دوجانبه کردند. یعنی همان زمانی که اجازه دادند تحریم‌های حاد علیه ایران قدری تعدیل شود و با کره و عراق برای تبادل مطالبات ایران همراهی کردند، در سوریه دست به بمب‌باران زده و نشان دادند که همزمان دو راه را پیش گرفته‌اند.

نکته دیگر اینکه، همزمان با تاکید وزیرخارجه ایران بر عدم مذاکره درباره برجام برخی رسانه‌ها مثل رویترز از گرفتن پالس‌های مثبت از ایران برای مذاکره نوشته‌اند. موضوعی که منطقا باید درست باشد. البته من معتقدم که اگر تفاهم با ایران در این رابطه صورت گرفته باشد، تفاهم با اصولگرایان است زیرا بدون اجازه آنان هیچ تفاهمی معنا ندارد و طرف آمریکایی نیز احتمالا روی این دولت که در ماه‌های پایانی خود قرار دارد، حساب نمی‌کند.

در هر حال امیدوارم که این مسیر منجر به نتیجه مثبتی شده و به کاهش تحریم‌ها و کاهش فشارها بر مردم ختم بشود، چراکه تحریم ابزاری است که دولت‌ها برای رسیدن به اهداف خود از آن استفاده می‌کنند و هزینه آن را نیز ملت‌ها با تحمل سختی‌ها می‌پردازند.

دیپلمات پیشین

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 175706
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا