پس‌لرزه‌های یک مصاحبه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ماجرا از این قرار بود که خبرگزاری رسمی دولت روز یازدهم خردادماه مصاحبه‌ای تصویری با حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش را منتشر کرد. این ویدئو خیلی زود از روی خروجی ایرنا حذف شد اما حواشی ادامه داشت. یک بخش سیزده‌ دقیقه‌ای از این مصاحبه به سرعت در فضای مجازی و رسانه‌ای دست به دست و معلوم شد که دریادار سیاری انتقاداتی به سپاه و موازی کاری‌های ارتش و این نهاد نظامی داشته است. او گفته بود که ارتش برخلاف سپاه و بسیج به دنبال استفاده‌های تبلیغاتی نبوده و تنها به وظایف خود عمل کرده است.

ایرنا البته روز چهاردهم خرداد در صفحه توئیتر خود در شرح دلیل حذف مصاحبه نوشت: «مصاحبه با امیر دریادار سیاری در همکاری مشترک ایرنا و روابط عمومی ارتش انجام و نهایی شد. اما پس از مدت زمانی بسیار کوتاه، به دلیل اعلام روابط عمومی ارتش مبنی بر ضرورت اعمال برخی اصلاحات فنی و محتوایی مصاحبه موقتا از دسترس خارج شد.»

گفتنی است که سپاه پاسداران نیز به صورت همزمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «متاسفانه دشمنان حسود و عنود نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با تقطیع و سوءاستفاده، این گفت‌وگوی انجام شده را مغرضانه و مزورانه تفسیر، تحلیل و منتشر نموده‌اند.»

توضیح ایرنا و اطلاعیه سپاه اما پایان ماجرا نبود و یک هفته بعد، خبر رسید که مدیرعامل خبرگزاری از سمت خود برکنار شده است. دلیل برکناری ضیاهاشمی گفته نشد اما این‌طور گمان رفت که دو موضوع یادشده به هم مربوط است.

با آمدن محمدرضا نوروزپور به ایرنا و گرفتن عنوان مدیرعاملی گمان رفت که این ماجرا پایان یافته اما رشته‌توئیت مهدی محمودیان، فعال سیاس اصلاح‌طلب در این باره یک بار دیگر به حواشی ایجاد شده پیرامون این موضوع دامن زد. محمودیان نوشت: «شاید باور کردنش سخت باشد، اما با شکایت سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات برای پنج نفر از مدیران و خبرنگاران خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به خاطر انتشار یک مصاحبه با نفر دوم ارتش جمهوری اسلامی، امیر دریادار حبیت‌الله سیاری پرونده تشکیل و وسایل ارتباطی برخی از آنها توقیف شده است».

وی افزود: «جالب است بدانیم که این مصاحبه نه فقط به درخواست ارتش و در استودیوی آنها و با حضور مدیران روابط عمومی ارتش ضبط شده است بلکه سوالات نیز توسط همان رکن طراحی و پس از ضبط گفت‌وگو نیز توسط ارتش بازبینی و سپس تحویل ایرنا شده است.»

این عضو سابق حزب اتحاد ملت همچنین نوشت: «سطح آزادی بیان به حدی رسیده است که نفر دوم ارتش جمهوری اسلامی و معاون هماهنگی ارتش قانونی این کشور نمی‌تواند بدون اجازه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رسانه‌ها صحبت کند. امیدوارم لااقل اخبار مربوط به وضعیت پرسنل روابط عمومی ارتش درست نباشد؛ خبرنگاران به این وضعیت عادت کرده‌اند.»

این ظهارات محمودیان اما با واکنش سپاه پاسداران همراه بود. سردار رمضان شریف، سخنگو و مسوول روابط عمومی کل سپاه گفت: شکایتی از ایرنا نداشته‌ایم و اخبار کذب منتشره مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: این‌گونه خبرسازی‌ها تاثیری در وحدت و اخوت تزلزل‌ناپذیر سپاه و ارتش در صیانت از امنیت و منافع ملی کشور و نیز تعامل این نهاد انقلابی و مقتدر با اصحاب رسانه نخواهد داشت.

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 121202
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا