پایان جنگ‌های نیابتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رسانه‌های آمریکا اخیرا اعلام کرده‌اند که دولت «جو بایدن» رییس‌جمهوری این کشور، مقدمات خروج نیروهای خود را از عربستان سعودی آغاز کرده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از روزنامه آمریکایی «وال‌استریت جورنال» با انتشار گزارشی نوشت نگرانی واشنگتن در قبال حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی به سازه‌ها و اهداف نظامی در عمق خاک عربستان سعودی، رو به افزایش است، از این رو واشنگتن قصد دارد برای در امان ماندن نیروهایش آنها را از عربستان (و عملا از جنگ یمن) خارج کند.


این روزنامه با اشاره به اینکه آمریکا به سبب این حملات، نگران جان نیروهای خود در عربستان است، اعلام کرد آمریکا خروج نیروهای خود را که در دوران «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری پیشین (و جنگ‌طلب) این کشور به عربستان فرستاده بود، آغاز کرده است.بنا بر اخبار دریافتی و آمارهای موجود، حدود ۲۰ هزار نظامی آمریکایی در رده‌های مختلف در عربستان حضور دارند که بر اساس راهبرد جدید بایدن، این نیروها باید از این کشور خارج شوند.

پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه» نیز در این زمینه گزارش داد، آن چیزی که احتمال خروج نیروهای آمریکایی از عربستان را تقویت می‌کند، اعلام برچیده‌شدن سامانه‌های ضدموشکی «پاتریوت» و «تاد» آمریکا از عربستان است؛ افزون بر این باید به تحرکات سیاسی و دیپلماتیک واشنگتن در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس نیز نظر داشت.

خروج سامانه‌های موشکی آمریکا از عربستان

در همین راستا خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز (شنبه) اعلام کرد که با وجود ادامه حملات هوایی و موشکی «جنبش انصارالله یمن» به (مراکز نظامی و اقتصادی) عربستان، آمریکا بخش زیادی از سامانه دفاع موشکی خود را در هفته‌های اخیر از این کشور خارج کرده است.

موضوع بعدی لغو سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان است که قرار بود در ۱۸ شهریور انجام شود. «لوید آستین» چند روز پیش سفر دوره‌ای به چهار کشور حوزه خلیج‌فارس یعنی قطر، بحرین، کویت و عربستان را آغاز کرد، ولی وی با وجود سفر به دوحه، کویت و منامه از سفر به ریاض خودداری کرد؛ اقدامی که به اعتقاد کارشناسان به دلیل روبه‌رو نشدن با مقامات سعودی برای پاسخگویی درخصوص خروج نیروهای آمریکایی و سامانه‌های پدافند هوایی از عربستان صورت گرفت.

جان کربی سخنگوی پنتاگون نیز در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس و در پاسخ خبرنگار آن رسانه، «جابه‌جایی (خروج) سامانه پدافند هوایی آمریکا از عربستان» را تایید کرد، اما گفت که ایالات متحده تعهد «گسترده و عمیقی» به متحدان خود در خاورمیانه دارد.

وی افزود: وزارت دفاع آمریکا همچنان در حمایت از «منافع ایالات متحده» و مشارکت‌های منطقه‌ای خود، به حفظ ده‌ها هزار نیرو و موقعیت نیرومند در خاورمیانه می‌پردازد که نمایانگر برخی از پیشرفته‌ترین نیروهای هوایی و دریایی ما هستند، اما در عین حال کربی توضیحی درباره منافع آمریکا با توجه به هزاران کیلومتر فاصله میان غرب آسیا و آمریکا نداد!

میزبانی عربستان از بیشترین نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس

از سال ۱۹۹۰ عربستان بیشترین نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس را در خود جا داده است. در این کشور امکانات نظامی مختلفی متعلق به نیروهای آمریکا در مناطق «دمام، هفوف، خبر، تبوک، ینبع»، پایگاه «ملک عبدالعزیز» در ظهران، پایگاه دریایی «ملک فهد» در جده، پایگاه هوایی «ملک خالد» در ابها، پایگاه نظامی ریاض و پایگاه نظامی «الطائف» مستقر هستند. پایگاه هوایی «الأمیر سلطان» در جنوب ریاض، مهم‌ترین پایگاه نیروهای نظامی آمریکا در عربستان است که در آن بیش از پنج هزار نظامی آمریکایی حضور دارند.

اتمام جنگ‌های نیابتی آمریکا از طرف اعراب

در حالی که آمریکا در سه دهه گذشته حمایت‌های گسترده و بی‌شماری از جمله نظامی از سران کشورهای عربی به ویژه عربستان انجام داده، «عبدالخالق عبدالله» مشاور سابق ولیعهد ابوظبی چند روز پیش تاکید کرد که واشنگتن دیگر حاضر نیست به نیابت از کشورهای عربی وارد جنگ شود، از همین رو آمریکا دیگر قصد ندارد از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس حمایت کند.
در عین حال «ترکی الفیصل» رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» از آمریکا درخواست کرد که واشنگتن سامانه‌های موشکی پاتریوت را از کشورش خارج نکند.
مجری شبکه آمریکایی «سی‌اِن‌بی‌سی» در مصاحبه با این شاهزاده سعودی پرسید، خواست عربستان سعودی از آمریکا با توجه به تحولات افغانستان چیست؟
الفیصل در پاسخ مدعی شد، «معتقدم که باید درخصوص تعهد آمریکا تضمینی مجدد دریافت کنیم. برای مثال در برهه‌ای که عربستان سعودی قربانی حملات موشکی و پهپادی نه فقط از سوی یمن، بلکه از سوی ایران است، موشک‌های پاتریوت را از عربستان خارج نکند.»
وی افزود: «خارج کردن سامانه پدافند هوایی پاتریوت نشان‌گر نیت اعلام شده از سوی آمریکا درخصوص کمک به عربستان در دفاع از خود علیه دشمنان خارجی نخواهد بود.»
الفیصل در ادامه ابراز امیدواری کرد که آمریکا درخصوص تعهداتی که در قبال عربستان دارد، تضمین داده و برای کمک به این کشور «هر چیزی را که لازم است، مستقر کند.»
وی متذکر شد، سعودی‌ها ترجیح می‌دهند از سوی آمریکایی‌ها کمک دریافت کنند، اما «پشتیبانی‌های دیگری» را نیز دنبال می‌کنند تا بتوانند دفاع هوایی خود را در برابر آنچه حملات یمن و ایران خواند، تقویت کنند.
این مقام سابق سعودی که از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان ناراحت بود، این ناراحتی را به خروج نظامیان آمریکایی و سامانه‌های پاتریوت از عربستان تعمیم داد و گفت: «با توجه به خروج بی‌نظم و سراسیمه آمریکایی‌ها از افغانستان و بحران کنونی در کابل، آمریکا باید به طور جدی حمایت خود از کشورهای منطقه را نشان دهد.»
وی ادامه داد: «به غیر از عربستان، دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز «به‌طور برابری آسیب‌پذیر هستند» و آمریکا باید درخصوص قابل اتکا بودنش تضمین بدهد، اما نمی‌دانم آیا دولت بایدن از پس آن بر می‌آید یا خیر؟»

یک هزار و ۹۸۱ میلیارد دلار هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۲۰

تارنمای «اینسایدر مانکی» اخیرا طی گزارشی به هزینه‌های نظامی کشورهای جهان در سال گذشته میلادی ( سال ۲۰۲۰) پرداخته و عنوان کرده که هزینه‌های نظامی جهانی در این سال حدود یک هزار ۹۸۱ میلیارد دلار بوده که از سال ۱۹۸۸ بالاترین میزان است. ۸۱ درصد از این هزینه توسط ۱۵ کشوری که بالاترین میزان هزینه را داشته‌اند، صرف شده و ۶۲ درصد این رقم به پنج کشور آمریکا، چین، هند، روسیه و انگلیس اختصاص دارد.
آمریکا در این رده‌بندی در مکان اول هزینه‌های نظامی با رقم ۷۷۸ میلیارد دلار قرار دارد. آمریکا سه برابر چین و بیش از ۱۰ برابر هند هزینه‌های نظامی داشته است. این هزینه‌های آمریکا حدود ۳۹ درصد کل هزینه‌های نظامی در جهان محسوب می‌شود. بودجه نظامی آمریکا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ کاهش ۱۰ درصدی داشت، اما از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ حدود ۴/۴ رشد کرد.
اقدامات نظامی آمریکا در چهار دهه گذشته در غرب آسیا به ویژه در کشورهای ایران، لبنان، سوریه، افغانستان، یمن و عراق نتیجه‌ای جز کشتار مسلمانان و ویرانی این کشورها نداشته که همگی در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی و بهره‌مندی از منابع طبیعی این کشورها به غیر از ایران بوده است.
جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا در دوران تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که قصد خروج نیروهای آمریکایی از منطقه غرب آسیا را دارد که با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پس از ۲۰ سال تجاوز و غارت، قسمتی از این مساله انجام شد، ولی هنوز بخش اعظمی از این نیروها از منطقه خارج نشده و احتمال خروج نظامیان متجاوز آمریکایی از دو کشور سوریه و عراق کم است، هر چند بعید نیست، اما مساله مهم در این بین خروج سراسیمه و احتمالی نیروهای آمریکایی از عربستان همچون افغانستان است که در صورت انجام، شوک سنگینی به آل سعود وارد خواهد کرد؛ اقدامی که هنوز آغاز نشده، ولی خواب و خوراک را از مقامات سعودی گرفته، چراکه مقامات ریاض به پشتوانه آمریکا و کشورهایی همچون امارات به یمن حمله و این کشور را طی بیش از شش سال ویران کرده‌اند.
مطمئنا خروج نیروهای آمریکایی از منطقه غرب آسیا که بایدن هم به بی‌ثمر بودن حضور این نیروها در منطقه تاکید کرده که هم به نفع آمریکا و هم به نفع کشورهای منطقه است، چرا که آمریکا نه سرمایه مادی‌اش را نابود می‌کند و نه نظامیانش کشته می‌شوند و در عین حال مسلمانان نیز توسط آمریکایی‌ها کشته نخواهند شد و ویرانی کشورهای اسلامی نیز متوقف خواهد شد.
نکته بعدی اینکه خروج نیروهای آمریکایی از عربستان که عملا پشتوانه نظامیان سعودی در حمله به مردم بی‌دفاع یمن هستند، موجب خواهد شد که جنگ بی‌ثمر یمن نیز زودتر پایان یابد و آل‌سعود دست از کشتار و محاصره یمنی‌ها بردارند و بگذارند مردم این کشور خود سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 215234
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا