نگاه حمایتی به سبدهای خالی از نان

به گزارش جهان صنعت نیوز: توجه به «معیشت مردم» همان کلیدواژه‌ای است که عامل راهیابی مجلس یازدهمی‌ها به ساختمان هرمی‌شکل بهارستان شد، ولی در حواشی اولویت شخصی آنها گم شد. حالا رهبری با یادآوری آن مهم، مجلس و دولت را بر آن داشتند که در این روزهای سخت، معیشت مردم را فراموش نکنند و فکری برای آن بیندیشند.

قالیباف هم در نطق پیش از دستور خود وعده داد که بسته‌های کمک معیشتی را هر چه زودتر با حفظ کرامت انسانی با هماهنگی مدیران به دست مردم می‌رسانند. ناگفته نماند که هفته گذشته رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرده بود که طرح تامین کالاهای اساسی در کمیسیون مربوطه تصویب شده و هفته جاری به صحن مجلس می‌رسد. حمیدرضا حاجی بابایی حالا از توافق مجلس و دولت برای تامین منابع کالاهای اساسی، اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و تکمیل پروژه‌های ناتمام خبر داده است.

** جلسه «طرح تامین کالاهای اساسی» با حضور قالیباف

گفتنی است جلسه «بررسی طرح تامین کالاهای اساسی» با حضور قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، زاکانی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، عزیزی نماینده کرمانشاه، رضاخواه و نادران اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه، سالاری رییس سازمان تامین اجتماعی، خاندوزی عضو کمیسیون اقتصادی و جمعی از کارشناسان برگزار شده است.

حاجی بابایی در این باره توضیح داد: «طرح تامین کالاهای اساسی دستور کار جلسه مشترک مجلس و دولت بود و در خصوص این طرح پس از بررسی‌های لازم و توافق انجام شده، مقرر شد پورمحمدی مشورت لازم را به دولت بدهد. در این توافق موضوع ۵۰ هزار میلیارد تومان بند (و)، تبصره ۲ در اختیار سازمان تامین اجتماعی بدون هیچگونه تغییر کماکان باقی می‌ماند.»

** ۱۲۰ هزار تومان کمک‌معیشت برای ۳ دهک جامعه

محمد خدابخشی نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم هم در توضیح این موضوع به «جهان‌صنعت» گفته است: «منابع تامین کالاهای اساسی با رعایت مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه در جهت تامین کالاهای اساسی برمبنای ۱۲۰ هزار تومان برای سه دهک پایین و ۶۰ هزار تومان برای ۴دهک بعدی خواهد بود.»

او همچنین به لزوم تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در مناطق محروم هم اشاره کرده و گفته است: «۲۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و مناطق محروم، همچنین تکمیل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و اجتماعی پیش‌بینی شده است.»

خدابخشی خط قرمز مجلس را در «طرح تامین کالاهای اساسی، اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی» به‌طور کامل دانست.

نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه مجلس یازدهم تصریح کرد: «پرداخت۳۰ هزارمیلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی برای کمک به این سازمان و همچنین اختصاص ۱۰هزار میلیارد تومان برای تکمیل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و بازنشستگان غیر هیات علمی دانشگاه‌هاست که علاوه بر بند(و)، به سقف تبصره ۲ اضافه شده است.»

** لازمه نگاه حمایتی به وضعیت مردم

البته با وجود همه کاستی‌هایی که تاکنون مجلس و بعضا دولت در قبال وضعیت  اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر به خرج داده‌اند، ظاهرا قصد دارند بعد از تذکرات رهبری و کارد به استخوان رسیدن‌های مردم زیر بار فشار اقتصادی، در این ماه‌های پایانی دولت دوازدهم، حرکتی از خود نشان داده و هر چند به صورت موقتی و کوتاه‌مدت، توجهی حمایتی به سبدهای خالی از نان اقشار کم‌درآمد داشته باشند.

اگر چه برخی کارشناسان اقتصادی، انتقادات جدی به این نوع کمک معیشت مدنظر مجلس و دولت دارند ولی با توجه به شرایط خاص کشور و فشارهای روزافزون اقتصادی بر جامعه، ترجیح داده‌اند سکوت کنند تا شاید گشایشی موقتی در اوضاع مردم ایجاد شود.

** تداوم در حمایت از معیشت مردم ضروری است

قاسم ساعدی نماینده مردم هویزه و دشت آزادگان در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «جهان صنعت» با توجه به اینکه مردم تحت فشارهای اقتصادی شدیدی قرار دارند و نباید نسبت به آنها بی‌تفاوت بود، اظهار امیدواری کرد طرحی که مجلس و دولت برای اجرای آن به توافق رسیده‌اند، «تداوم و پایداری داشته باشد و متناسب با نرخ تورم بازار» اعمال شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم ادامه داد: «از آنجا که بازار در بحث قیمت‌ها پایداری ندارد، کمک معیشت مردم باید متناسب با شرایط بازار تعیین شود و البته این‌طور نباشد که مثل گذشته، یک مرحله این کمک‌ها پرداخت شود و باز به فراموشی سپرده شود.»

 ساعدی تاکید کرد: «چنین طرح‌های حمایتی‌ای که بار مالی دارد باید ضمانت اجرایی داشته باشد و منابع آن مشخص شده باشد تا در حد شعار و مانور باقی نماند و دولت هم در پرداخت و اجرای آن با مشکل مواجه نشود یعنی منابع مالی کافی در اختیار دولت باشد که در صورت افزایش قیمت‌ها، متناسب با وضعیت بازار این کمک معیشت را به مردم برساند.»

نماینده مردم هویزه و دشت آزادگان در مجلس دهم و یازدهم تصریح کرد: «متاسفانه با توجه به وضعیت معیشتی مردم و شرایط اقتصادی، حتی اگر این اتفاق منجر به افزایش تورم در بازار هم شود، چاره‌ای نداریم جز اینکه چنین طرح‌های حمایتی را اجرا کنیم تا مردم به طور موقتی هم که شده از زیر فشارهای اقتصادی خارج شوند.»

ساعدی مداومت در اجرای چنین طرح‌های حمایتی را لازمه کاهش فشارها بر مردم دانست و تاکید کرد که هم دولت باید پای اجرای این طرح بایستند، هم مجلس باید از اجرای چنین طرحی حمایت کند و در کنار دولت باشد.

او این نوع حمایت‌ها از مردم را وظیفه ذاتی دولت‌ها دانست و تاکید کرد: «در شرایطی که مردم در جنگ اقتصادی و تحریم‌های کمرشکن تحت بدترین فشارهای اقتصادی قرار دارند، این وظیفه دولت و مجلس به عنوان وکلای مردم است که از مردم حمایت کنند.»

** جابه‌جایی در تبصره‌های بودجه ۹۹ برای تامین منابع کمک معیشتی

اگرچه بودجه کل کشور در سال ۹۹ به دلیل به حداقل رسیدن صادرات نفتی به صورت واقعی بسته نشده و دولت به خودی خود نتوانسته همه منابع یادشده در بودجه مصوب مجلس را تامین کند و با کسری بزرگی مواجه است، ولی در چنین شرایط ضروری است که طبق قانون و با اجازه رهبری می‌تواند از سایر منابع ذخیره ارزی تا حدی کسری‌های خود را جبران کند. هرچند به گفته نمایندگان دخیل در اصلاح بودجه جهت جابه‌جایی‌های تامین منابع طرح کالاهای اساسی نیازی به این کار نیست و با دست بردن در بند (و) تبصره ۲ و جابه‌جایی‌های صورت گرفته توانسته‌اند این مشکل را تا حدی مرتفع کنند.

** همه مسائل را سیاسی نبینیم

البته جدای از همه موارد باز هم کسانی هستند که این رفتارهای رییس مجلس را انتخاباتی می‌دانند. ساعدی در پاسخ به ابراز نگرانی جامعه نسبت به این مقوله به «جهان‌صنعت» گفت: «وضعیت معیشتی مردم نگران‌کننده است و نباید صرفا به همه اتفاقات نگاه سیاسی و انتخاباتی داشته باشیم. نباید فراموش کرد که دولت هم در این باره با مجلس همراهی و توافق کرده تا این کار را انجام دهد، در این صورت این احتمال‌ها را باید رها کرد و با توجه به موافقت  دولت ظاهرا در تامین بودجه آن هم مشکلی نیست و امکان اجرای آن از سوی دولت وجود دارد.»

این نماینده دو دوره مجلس خاطرنشان کرد: «امیدواریم با اجرایی شدن هر چه زودتر طرح‌های کم‌معیشتی، دل مردم شاد شود  و بحث کنترل بازار هم صورت بگیرد. البته تاکید می‌کنم که طرح‌های کمک‌معیشتی راه‌حل مشکل نیست و تنها مسکنی موقتی است که نباید به عنوان راهکار آن را در نظر بگیریم.»

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 147886
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا