نه به جنگ

 به گزارش جهان صنعت نیوز: آیت‌الله سیستانی بر لزوم تلاش رهبران مذهبی و معنوی در جلوگیری از جنگ و فجایع انسانی تاکید کرد. این ملاقات در حالی برگزار شد که آیت‌الله سیستانی به ندرت با مقامات سیاسی و مذهبی دیگر کشورها ملاقات می‌کند. این نخستین‌بار است که در این سطح نشستی بین رهبر کاتولیک‌ها و مرجع شیعیان عراق به عنوان دو چهره تاثیرگذار جهان برگزار می‌شود.

این نخستین سفر یک پاپ به عراق است و همچنین اولین سفر بین‌المللی پاپ فرانسیس از زمان شیوع همه‌گیری کرونا. هدف از این سفر دیدار با جامعه مسیحیان عراق و همچنین گفت‌وگو با رهبران سایر ادیان عنوان شده است. اما کرونا و تشدید بحران امنیتی در عراق، این سفر را به پرخطرترین سفر پاپ تبدیل کرده است.

یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری عراق گزارش داده سیستانی به شرط عدم حضور مسوولان عراقی، ملاقات با پاپ را پذیرفته بود. آیت‌الله سیستانی تاکنون با هیچ یک از نخست‌وزیران عراق دیدار نکرده و با مقامات دیگر نیز به ندرت دیداری رسمی داشته است. در تصاویر اندکی که از این ملاقات منتشر شده، چند کاردینال نیز در کنار پاپ دیده می‌شوند. این دیدار پشت درهای بسته، بدون تشریفات معمول و بدون حضور روزنامه‌نگاران انجام شد. استقبال از پاپ و بدرقه او در این دیدار بر عهده حامد خفاف سخنگوی  دفتر سیستانی بود.

در بیانیه دفتر این مرجع مذهبی آمده طرفین درباره چالش‌های بزرگ بشریت در دوران حاضر و لزوم پایبندی به ارزش‌های اخلاقی برای غلبه بر این چالش‌ها صحبت کرده‌اند. آیت‌الله سیستانی درباره بی‌عدالتی، ستم، فقر، آزار دینی و فکری، سرکوب آزادی‌های اساسی و فقدان عدالت اجتماعی در کشورهای مختلف، جنگ‌ها و اقدامات خشونت‌بار، محاصره اقتصادی، آوارگی و دیگر مشکلات ملت‌های منطقه به ویژه ملت فلسطین صحبت کرده است.

خبرگزاری‌ها ملاقات این دو مقام را تاریخی توصیف کرده‌اند. این نخستین مرتبه است که یک پاپ با یک مرجع شیعه در این سطح دیدار می‌کند. به گزارش رسانه‌ها، شماری از گروه‌های شبه‌نظامی شیعی دیدار پاپ و سیستانی  را زمینه مداخله غرب در امور عراق دانسته و با آن مخالفت کرده بودند.

پاپ ۸۴ ساله است و آیت‌الله سیستانی ۹۰ سال دارد. آیت‌الله سیستانی در حالی که در دوران صدام سال‌ها در حبس خانگی بود، پس از سرنگونی دیکتاتور عراق، نقشی برجسته در جامعه عراق ایفا کرد. فتوای آیت‌الله سیستانی برای مقابله با داعش و همچنین حمایت از اعتراضات سال ۲۰۱۹ که در انتقاد به عملکرد دولت و دخالت خارجی برگزار شد، از جمله فعالیت‌های خبرساز و تاثیرگذار آیت‌الله سیستانی بود.

ملاقات پاپ با آیت‌الله علی سیستانی در نجف، سفر به ناصریه مرکز استان ذی‌قار و بازدید از شهر باستانی اور، ملاقات عمومی با مسیحیان در شهر اربیل و دیدار با مقامات سیاسی و مذهبی اقلیم کردستان عراق، از برنامه‌های سفر چهار روزه پاپ عنوان شده بود. حدود ۱۰ هزار نیروی امنیتی عراق وظیفه تامین امنیت پاپ در این سفر را بر عهده دارند. همزمان با این تدابیر امنیتی، دولت عراق برای مقابله با شیوع کرونا، محدودیت‌هایی برای رفت و آمد اعمال کرده است.

پاپ در بدو ورود به بغداد، دیدار از عراق را به عنوان یک کشور رنج‌دیده، وظیفه خود دانسته و طی سخنانی در برابر سیاستمداران عالی‌رتبه، نمایندگان پارلمان و هیات‌های دیپلماتیک خارجی از جمله گفت: نباید از نام خدا برای خشونت و تروریسم استفاده کرد.

بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی و واتیکان

در پی این دیدار دفتر آیت‌الله سیستانی بیانیه‌ای را در این باره منتشر کرد. در این بیانیه آمده است آیت‌الله سیستانی در این دیدار به نقش مرجعیت دینی در حفاظت از عراق در برابر تروریسم اشاره کرد. ایشان همچنین تاکید کردند که شهروندان مسیحی نیز باید مانند دیگر عراقی‌ها در امنیت و صلح زندگی کنند.

او بر هماهنگی تلاش‌ها برای تحکیم ارزش‌های هماهنگی، همزیستی مسالمت‌آمیز و همبستگی انسانی تاکید کرد. آیت‌الله سیستانی در طول جلسه به درد و رنج برخی ملت‌های منطقه در نتیجه جنگ، محاصره اقتصادی و کوچ اجباری اشاره کرد. آیت‌الله سیستانی همچنین در مورد بی‌عدالتی، ستم، فقر و آزار و شکنجه‌ای که بسیاری از مردم در کشورهای مختلف رنج می‌برند صحبت کرد.

آیت‌الله سیستانی همچنین بر تشویق طرف‌های مختلف به ویژه قدرت‌های بزرگ به تقدم عقل در اقدامات مختلف تاکید کرد. ایشان همچنین به نقشی که رهبران دینی باید برای پایان دادن به تراژدی‌ها در سطح جهان ایفا کنند اشاره کرد و به درد و رنج ملت مظلوم فلسطین در اراضی اشغالی پرداخت.

دو طرف در این دیدار پیرامون چالش‌های بزرگی که بشریت امروز با آن مواجه است و نقش ایمان به خداوند متعال و تعهد به ارزش‌های والای اخلاقی در غلبه بر آنها صحبت کردند. آیت‌الله سیستانی در این دیدار همچنین از قدرت‌های بزرگ خواست زبان جنگ را کنار گذاشته و توجه‌شان را بر منافع شخصی خود علیه حقوق مردم برای زندگی آزادانه و باعزت متمرکز نکنند.

این مرجع عالیقدر در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن اشاره به جایگاه و تاریخ باشکوه عراق ابراز امیدواری کرد که عراق به زودی از مشکلات کنونی عبور کند. مرجع عالیقدر شیعیان در پایان از رهبر کاتولیک‌های جهان به دلیل سفر به نجف تشکر و قدردانی کرد.

وزیر اطلاع‌رسانی واتیکان نیز اعلام کرد: گفت‌وگوی بین ادیان مفهوم صلح در جهان را در خود جای داده است. دیدار پاپ با سیستانی بر اهمیت گسترش مفهوم صلح متمرکز بود. وی افزود: سفر پاپ به عراق برای ایجاد گفت‌وگو بین ادیان‌، فرهنگ‌ها و مردم مهم است.

واتیکان نیز بیانیه‌ای در خصوص این دیدار صادر کرد. در این بیانیه آمده است: پاپ فرانسیس صبح دیروز در نجف اشرف با آیت‌الله العظمی سیستانی دیدار کرد. در ادامه بیانیه واتیکان آمده است: طی این دیدار که حدودا ۴۵ دقیقه به طول انجامید، پاپ فرانسیس بر اهمیت همکاری و دوستی بین فرقه‌های مذهبی تاکید کرد تا بتوان از طریق گسترش احترام متقابل و گفت‌وگو به نفع عراق و منطقه و همه بشریت کمک کرد.

واتیکان اعلام کرد: پاپ در این دیدار فرصتی یافت از آیت‌الله العظمی سیستانی به همراه جامعه شیعیان برای مقابله با خشونت و مشکلات بزرگی که طی سال‌های اخیر پیش آمده و در دفاع از ضعیف‌ترین مردم و آنانی که بیشترین ظلم و ستم را دیده‌اند، تشکر و قدردانی کند. پاپ فرانسیس همچنین بر مقدس بودن زندگی بشریت و اهمیت وحدت ملت عراق تاکید کرد.

پاپ فرانسیس در دیدار با آیت‌الله العظمی سیستانی به درگاه خداوند برای آینده‌ای که صلح و برادری در خاک عراق، خاورمیانه و همه جهان حاکم باشد، دعا کرد.

سفر پاپ به شهر باستانی اور

پاپ فرانسیس پس از دیدار با آیت‌الله العظمی سیستانی راهی شهر باستانی اور شد و مراسم دعای مشترک بین ادیان را برگزار کرد. عبدالغنی الاسدی استاندار موقت ذی‌قار در فرودگاه الناصریه از پاپ فرانسیس که برای دیدار تاریخی بین ادیان به این شهر آمده بود، استقبال کرد. مراسم دعای مشترک بین ادیان و مذاهب ابراهیمی با حضور پاپ فرانسیس در شهر اور برگزار و مراسم با قرائت قرآن و بخشی از سرودهای انجیل آغاز شد.

پاپ فرانسیس در این نشست که با حضور علمای شیعه، سنی، ایزدی، صابئه و سایر فرقه‌های مذهبی در عراق برگزار شد، سخنرانی کرد. وی اشاره کرد که آسمان به ادیان مختلف وحدت می‌بخشد و موجب تقویت برادری بین آنها می‌شود و گفت که نباید برادری بین ادیان را فراموش کرد چرا که همه از نوادگان حضرت ابراهیم‌(ع) هستند. پاپ ضمن بیان اینکه کسی نباید بدون دیگری اقدامی کند و همه باید زمین را آباد کنند، اشاره کرد که برادری بین ادیان، پیروان ادیان را به سوی زندگی با انسانیت می‌کشاند و نباید نیت‌های خیر بشریت را فراموش کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان گفت که ایمان و توحید از این مکان، از سرزمین پدر همه ادیان حضرت ابراهیم آغاز شده است و ایمان همه ما را جمع می‌کند و تروریسم و خشونت از دین نشأت گرفته نیست. پاپ با تاکید بر اینکه تروریسم از دین سوءاستفاده می‌کند و نباید اجازه داد که این سوءاستفاده انجام شود، گفت: باید به آزادی دین که حقی اساسی است احترام بگذاریم.

او با اشاره به حمله تروریسم به عراق گفت: هنگامی که تروریسم به این کشور حمله کرد، بخشی از تاریخ را هدف قرار داد و مسلمانان و مسیحیان با یکدیگر برای پی‌ریزی پایه‌های صلح تلاش کردند. پاپ فرانسیس تاکید کرد که صلح بدون همزیستی مسالمت‌آمیز شکل نخواهد گرفت و بدون توجه به یکدیگر برقرار نخواهد شد. او اشاره کرد که صلح به زودی همه را جمع می‌کند و مانع از درگیری‌ها می‌شود.

پاپ فرانسیس همچنین، اظهارات نمایندگانی از ادیان و فرقه‌های مختلف را شنید و پس از آن مراسم دعای مشترک بین ادیان به ریاست پاپ فرانسیس برگزار شد. پس از پایان مراسم پاپ فرانسیس شهر تاریخی اور را ترک کرد و راهی بغداد شد تا در یکی از کلیساهای بغداد مراسم عشای ربانی را برگزار کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 175952
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا