موج‌سواری ترامپ بر بحران

مهدی مطهرنیا * در سال ۲۰۱۶ او موفق شد و اکنون با توجه به بحران کرونا و تاثیر این بحران در فرآیند موفقیت او در ۲۰۲۰، در اندیشه استفاده از تجارب اقتصادی در عرصه سیاست است. او با ایجاد این فضا یک شرکت سهامی سیاسی ایجاد و تمام نخبگان آمریکا در تمام ایالات را با خود همراه کرده است. ترامپ در آستانه انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ بر آن است تا آن را با گران‌ترین قیمت به جامعه هدف خود یعنی افکار عمومی ایالات متحده آمریکا بفروشد.

بنابراین باید بگوییم او یک شرکت سهامی سیاست باز کرده است، همان‌گونه که برای آخرین بار برای مذاکره با بانک‌های آمریکا که به او و خانواده‌اش وام‌های فراوانی داده بودند و او قادر به بازپرداخت آن نبود، در همان زمان یک شرکت سهامی با ارزان‌ترین قیمت باز کرد و سهام برج‌ها و کازینوهای ترامپ را به فروش رساند و پس از مثبت شدن روند بازار آنها را به ارزان‌ترین قیمت دوباره خریداری کرد، و بالطبع این روش برگ برنده‌ای بود که ترامپ برای رهایی از بدهی‌هایش به بانک‌ها آن را شکل بخشید.

اکنون همان مدل را با شیوه‌ای دیگر در بافت متن سیاسی وارد عمل کرده است. او با بهره‌گیری از طغیان گرسنگان در تلاش است این طغیان را به نفع قدرتمندی خود برای تاثیرگذاری در انتخابات به نمایش بگذارد و به این وسیله زمینه‌های ایجاد نوعی هراس ملی در جهت بازگشت به جمهوریخواهان با مرکزیت خود را ایجاد کرده و از آن برای نیل به اهداف خود برای حفظ جایگاه ریاست‌جمهوری‌اش سود جوید.

اگرچه مسیر طبیعی قیام فرودستان می‌تواند غیرقابل کنترل نیز باشد و آنچه ترامپ در تلاش است با رهبری و مدیریت این جریان‌ها به انجام برساند با چالش‌های جدی روبه‌رو است. او نشان داده که بازیگر دیوانه‌ای است که موج‌سواری را به خوبی آموخته و تلاش می‌کند از آن بهره ببرد، حال باید دید این امواج در کنترل او قرار خواهند گرفت؟ آیا او خواهد توانست تخته موج شرکت سهامی سیاسی خود را بر فراز این امواج قرار داده و اهداف خود را در انتخابات نوامبر جامه عمل بپوشاند؟

وضعیت کنونی آمریکا و جهان به گونه‌ای است که شگفتی‌سازها عرصه بروز و ظهور بیشتری پیدا کرده‌اند و به این ترتیب این شگفتی‌سازان هستند که می‌توانند اثرگذاری بسیار زیادی بر روندها داشته باشند و مسیر رویدادها را تغییر دهند.

* کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 110582
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا