معجزه بخش خصوصی در آزمون کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بررسی‌های عالی‌ترین نهادهای نظارتی دنیا بر حوزه بهداشت نشان می‌دهد که تاکنون واکسن‌هایی که توسط «شرکت‌های خصوصی» مانند بیونتک- فایزر و مدرنا تولید شده، اثربخشی مطلوبی برای مهار ویروس کرونا داشته است. این واکسن‌ها که حالا بسیاری از کشورها میلیون‌ها دوز از آن را سفارش داده‌اند، موفق به دریافت انواع تاییدیه‌ها از سازمان بهداشت جهانی تا آژانس دارویی اروپا شده‌اند. در مقابل واکسن‌های دیگری که حاصل «مدیریت یا راهبری دولتی» بودند هنوز موفق به دریافت تاییدیه‌های بین‌المللی نشده‌اند. به عنوان مثال واکسن کرونایی که  شرکت دولتی سینوفارم چین معرفی کرده، تنها مورد تایید اداره ملی نظارت بر داروی چین قرار گرفته است. چین دست‌کم چهار واکسن تجربی را در مراحل نهایی کارآزمایی بالینی دارد که دوتای آنها به وسیله گروه ملی زیست‌فناوری چین تولید شده و این شرکت‌ها هم تحت حمایت دولت قرار دارند.

قدر مسلم تمام ساکنان کره زمین دست‌کم تا چند سال آینده باید مورد واکسیناسیون قرار گیرند. فارغ از این واقعیت که بخش عمده‌ای از شهروندان آمریکایی هم به دلیل تئوری‌های توطئه حاضر به تزریق واکسن نیستند، به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از جمعیت دنیا در آینده نزدیک از این واکسن‌ها استفاده خواهند کرد. با این وجود حتی در میان کسانی که اعتقادی به تئوری‌های توطئه ندارند و برای تزریق واکسن اقدام خواهند کرد هم حساسیت‌هایی در مورد مدل و شرکت تولیدکننده واکسن ایجاد شده است. هنوز هیچ مرجع رسمی و موجهی اعلام نکرده است که اگر مخاطبان واکسن کرونا حق انتخاب داشته باشند کدام نوع از واکسن را انتخاب می‌کنند یا دست‌کم کدام یک را کم‌خطرتر توصیف می‌کنند اما  آنچه واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و نظرسنجی‌های پراکنده نشان می‌دهد از مقبولیت بیشتر واکسن‌های تولیدشده توسط «بخش خصوصی» حکایت می‌کند. البته تقسیم‌بندی واکسن‌ها به دو نوع خصوصی و دولتی ممکن است خیلی دقیق نباشد اما دست کم می‌توان واکسن‌هایی که حاصل تولید بخش خصوصی و همراهی مالی سرمایه‌داران بزرگ بوده است را از واکسن‌های دولتی و نیمه‌دولتی جدا کرد.

 یکی از دلایل اقبال و اعتماد نسبی به واکسن‌های بخش خصوصی ممکن است شفافیت بیشتر در فرآیند تولید آنها باشد. به عنوان مثال واکسن فایزر در تمام مراحل تولید گزارش‌های مفصلی را از روند تحقیقاتی خود ارائه کرد؛ گزارش‌هایی که ممکن است بخشی از فرآیند بازاریابی و تبلیغاتی هم باشد اما عموم مردم را از جزئیات تولید واکسن مطلع کرد. در مقابل واکسن‌هایی که با راهبری دولت‌ها تولید می‌شوند به شتابزدگی و فرآیندهای غیرشفاف متهم شده‌اند؛ اتهاماتی که در مورد واکسن روسی مطرح شد اما مسکو با رد تمام انتقادها گفت از کیفیت واکسن خود اطمینان کامل دارد. حتی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در پاسخ به این اتهامات گفت که یکی از دختران او به عنوان داوطلب در مراحل اولیه آزمایش این واکسن شرکت داشته است. با این شرایط فرض نگارنده بر این است که اگر فرآیند یک واکسن کاملا علمی و تایید شده است چه نیازی به توضیح رییس‌جمهور یک کشور و مایه گذاشتن او از بستگان خود باقی می‌ماند؟ آنچه برای افکار عمومی قانع‌کننده است داده‌ها و گزارش‌های عملی از روش تحقیق و فرآیند تولید است که به نظر می‌رسد در این زمینه هم بخش خصوصی بر بخش دولتی مزیت‌های بیشماری دارد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 165080
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا