محدودتر شدن برنامه‌های توسعه‌ای دولت

به گزارش جهان صنعت نیوز:ایالات متحده، مدت معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران را کاهش داد. این چندمین بار است که آمریکا این امتیاز را برای عراق قائل می شود. اما این بار آمریکا میزان معافیت تحریمی برای واردات گاز از ایران را به ۳۰ روز کاهش داده است. سابقا این میزان معمولا، ۱۲۰، ۹۰ یا در کمترین حالت ۴۵ روز بود. این در حالی است که رسانه های خارجی مدعی شده انداین مهلت آخرین تمدید معافیت تحریمی آمریکا برای عراق است.موضوعی که به نظر می رسد با توجه به سهم بالای عراق در خریدهای نفتی در صورت عدم تمدید و امکان فروش انرژی به این کشور بازهم ایران یکی از مهمترین راه های درآمدی خود را از دست خواهد داد و قطعا چالش کسری بودجه بیش از پیش گریبان برنامه های توسعه ای دولت را خواهد گرفت.

حسینی دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در خصوص به جهان صنعت نیوز گفت: صادرات ۱۲ تا ۱۴ میلیون متر مکعب  گاز به عراق و۱۲۰۰ مگابایت برق به این کشور برای ایران نقطه قوت بزرگی است که با تهدیدات آمریکا آثار خود را در بودجه و تنگ تر کردن معیشت مردم ایران خواهد گذاشت.

سید حمید حسینی با اشاره به تاثیر مستقیم این کاهش فروش در بودجه افزود: ایران فقط به دو کشور ترکیه و عراق گاز صادر می‌کند که محل ارزآوری بسیار خوبی برای کشور هست و درآمد قابل توجهی از محل صادرات گاز ایران به عراق برای کشور ایجاد می‌شود که در شرایط تحریم می‌تواند بخش مهمی از ارز کشور را تامین کند و با تشدید این تهدیدها شرایط خوبی برای ایران متصور نخواهیم بود.

وی با اشاره به بحران کرونا و نیاز کشور به درآمدهای ارزی گفت: در حال حاضر که همه کشورها درگیر یک بحران جدی هستند و صنایع و تولیدات آنها به خطر افتاده، کشورهایی که درگیر تحریم هستند شرایط بدتری را تجریه خواهند کرد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید براین تهدید دو طرفه گفت: اقدام سوءاستفاده گرانه دولت آمریکا از این اهرمها برای فشار و تهدید نسبت به وابستگی کشور عراق به گاز و برق ایران  و کاهش مدت معافیت تحریمی درتغییر رفتارهای سیاسی این کشور محکوم است.

حسینی در ادامه به اشاره به صادرات  انرژی به عراق افزود: سالانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مگابایت برق از ایران به عراق صادر می‌شود .در فرصت های قبلی مدت زمان حداقل  ۱۲۰ الی ۴۵ روزه بود ولی این بار با این شیوه می خواهد تحرکات سیاسی  و حملات حماس و جبهه النصره را بر نیروهای خود کاهش دهد. چنانچه در همین راستا پایگاههای خود در عراق را تعدیل و سفارتش را تعطیل کرده است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در با اشاره به فرا رسیدن فصل گرما و نیاز بیشتر ملت عراق به انرژی برق افزود: این تهدیدها  با هدف فشار به ملت عراق که در حال حاضر از دولت منسجم و یکپارچه ای برخوردار نیست اجرا می شود.این اقدامات در فصل هایی  صورت می گیرد که مصرف انرژی برق در عراق رو به افزایش است. در حال حاضر هم قطعی‌های چند ساعته برق در عراق داریم .با اینکه عراق نفت دارد ولی هنوز به آن تکنولوژی دست نیافته تا برق استخراج کند و نیروگاه تولید انرژی برق راه اندازی کند .

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 96961
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا