مجلسی بی‌تجربه اما پرهیاهو

به گزارش جهان صنعت نیوز: اما گاهی دیده می‌شود که برخی منافع حزبی و سیاسی خود را بر منافع ملی ترجیح داده و با بازی‌های سیاسی به دنبال ارتقای جایگاه و منافع شخصی یا جناحی خود هستند؛ موضوعی که برخی کارشناسان بر آن تاکید دارند و معتقدند مجلس تمام‌اصولگرای یازدهم گاهی جایگاه حقوقی خود را فراموش کرده و در کسوت فعالان سیاسی عمل می‌کنند و حتی زحمت این را به خود نمی‌دهند که درباره موضوعاتی که اطلاع ندارند یا برایشان مبهم است، قبل از راه انداختن قیل و قال، از دولت درباره آن توضیح بخواهند یا سوال کنند؛ موضوعی که روز دوشنبه از سوی مجلسی‌ها به وضوح دیده شد و برای ساعاتی فراموش کردند که در چه جایگاه و مسوولیتی قرار دارند.


به همین دلیل به بهانه صدور بیانیه مشترک دولت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شدیدترین مواضع را علیه دولت گرفتند و تندترین ادبیات را در قبال رییس‌جمهوری بر زبان آوردند. حتی بدون هیچ ابایی از علنی کردن اوج اختلافات‌شان با دولت، دست به دامان قوه قضاییه به منظور برخورد قضایی با رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی شدند؛ مساله‌ای که یک بار دیگر باعث شد رهبری به موضوع اختلافات دو قوه ورود کنند و به نوعی حکم حکومتی بدهند که «مجلس و دولت اختلاف‌نظرشان را حل کنند که نشان‌دهنده دوصدایی نباشد. باید به دقت به این قانون که قانون خوبی است عمل شود.»

لغو بازی سیاسی پایداری‌ها در صحن مجلس

به گفته محمدجواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری در مجلس، آنها روز دوشنبه طرحی دوفوریتی را به منظور «رد‌ تفاهمنامه سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌الملی انرژی اتمی» تدوین و امضا کردند. آنها مدعی شدند این مساله از بررسی بودجه ۱۴۰۰ مهم‌تر است و باید بررسی بودجه را به تعویق بیندازند! اما تذکر رهبری مانع از ادامه این بازی‌های سیاسی در صحن مجلس شد.

اگرچه آژانس انرژی اتمی و سخنگوی وزارت امور خارجه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و حتی کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در سازمان اتمی که در جلسه روز یکشنبه حضور داشت به صراحت اعلام کردند بیانیه و توافق صورت‌گرفته بر اساس مصوبه مجلس است و دولت از قانون عدول نکرده است و بر اساس مصوبه مجلس به غرب فرصتی سه ماهه داده‌اند تا همه تحریم‌های ضدایرانی را لغو کند اما مجلس مخالف دولت تمایل داشت که همه توضیحات و تاکیدات را نشنیده بگیرد و به خط و نشان کشیدن‌هایش ادامه دهد.

بنابراین آش اعتراضات و واکنش‌های مجلس به حدی شور شد که حتی صدای حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان که از حامیان اصلی مجلس یازدهم بود و برای روی کار آمدن دوستان همفکرش زحمات زیادی کشیده بود هم درآمد. شریعتمداری در موضعی کم‌سابقه به دفاع از توافق دولت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت و در یادداشتی از حملات روز دوشنبه نمایندگان به این توافق انتقاد کرد. شریعتمداری ضمن تمجید از توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران نوشت: «این اقدام مجلس شورای اسلامی که برگرفته از نظر حکیمانه حضرت آقاست و خوشبختانه از همراهی دولت نیز برخوردار است، نمونه‌ای مثال‌زدنی از یک معامله «دو سر بُرد» برای جمهوری اسلامی ایران است که هر دو سوی آن به نفع کشورمان خواهد بود.» مدیرمسوول روزنامه کیهان همچنین از نمایندگان انتقاد کرد و نوشت: «اختلاف پیش آمده به آسانی قابل حل بود و با پوزش از نمایندگان محترم مجلس، به این حجم از اعتراض نیازی نداشت.»

صالحی بدون هماهنگی رهبری کاری انجام نمی‌‌دهد

اظهارات شریعتمداری نشان می‌دهد نمایندگان مجلس در موضع گیری خود بیش از اندازه زیاده‌روی کرده‌اند و این‌طور که به نظر می‌رسد، سخنان محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب چنددوره‌ای مجلس با «جهان‌صنعت» درست بوده است که تاکید داشت: «علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی مورد اعتماد دولت‌ها و رهبری است و بدون هماهنگی با ایشان کاری انجام نمی‌دهد.» ولی نقدعلی نماینده مخالف دولت به «جهان‌صنعت» گفت: «اگر در این باره دولت با رهبری هماهنگی کرده بودند، نهادهای وابسته به رییس مجلس به او اطلاع می‌دادند.»

بنابراین با توجه به سخنان علی ربیعی و تذکر مقام معظم رهبری درباره دوری از چندصدایی و دعوت به حل اختلاف مجلس و دولت، این‌طور به نظر می‌رسد که رییس مجلس در جریان برخی امور قرار ندارد. علی ربیعی سخنگوی دولت هم در نشست خبری روز گذشته خود «با ابراز تاسف شدید از برخی مباحث مطرح‌شده در مجلس و متخلف دانستن رییس محترم جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی» به بیانیه هیات دولت درباره بیانیه مشترک ایران با انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: «ضمن استقبال از دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد یکصدایی در اجرای قانون مجلس تاکید می‌کنیم که اجرای این قانون بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده و انتظار رفتاری توام با شکیبایی را از همگان داریم. حل مسائل کلان کشور به دور از هیجان راحت‌تر و امکان‌پذیرتر است.» البته صداوسیما که روز دوشنبه اظهارات همه نمایندگان منتقد دولت در صحن علنی مجلس را به صورت زنده و مستقیم پخش کرده بود، روز گذشته سخنان ربیعی برای توضیح «نحوه توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» که از شبکه خبر به صورت زنده پخش می‌شد را قطع کرد؛ همراهی‌ای که ناشی از جناح بازی‌های همیشگی صداوسیما با یک جریان خاص است و به گفته کارشناسان، سال‌هاست دیگر آن رسانه را نمی‌توان ملی دانست.

** مجلس یازدهم صرفا دغدغه انتخاباتی دارد

اگرچه مجلس تمام‌اصولگرای یازدهم از حمایت صداوسیما و اشخاص و چهره‌های سیاسی به خصوصی برخوردار است اما بارها با اقدامات و رفتارهای خود به خوبی بی‌تجربگی و خامی را به نمایش گذاشته و باعث تذکرات چندباره‌ای از سوی رهبر انقلاب شده است. واکنش عجولانه آنها نسبت به بیانیه مشترک دولت و آژانس بین‌المللی هم یکی دیگر از مواردی بود که به گفته جلال میرزایی، نماینده مجلس دهم، به خوبی نشان داد این مجلس کاری به منافع ملی ندارد و صرفا دنبال برخوردهای سیاسی و تخریب دولت است و به جای توجه به معیشت و حل مشکلات مردم، صرفا دغدغه انتخابات ۱۴۰۰ را دارد.

جلال میرزایی نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» توضیح داد: «مجلس یازدهم درباره موضوع بیانیه مشترک دولت و آژانس بین‌المللی موضع تند، بی‌منطق و عجولانه گرفت و سطح اعتراضاتشان به حدی خارج از تصور بود که صدای برخی دوستان خودشان را هم درآورد.»

دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس دهم ادامه داد: «انتظار و توقع این بود که مجلس اگر درباره بیانیه مشترک ایران و آژانس اتمی سوال و ابهامی دارد، رفتاری منطقی و مسوولانه از خودش نشان بدهد و از آقای ظریف وزیر امور خارجه، آقای صالحی رییس انرژی اتمی و آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دعوت کند تا درباره این موضوع گزارشی در اختیار مجلس قرار دهند و اگر توضیحات آنها کافی و قانع‌کننده نبود، آن زمان به سمت بازخواست سایر مسوولان و توسل به قوه قضاییه و تهدید رییس‌جمهوری و رییس آژانس اتمی و تشکیل پرونده قضایی و شکایت برود. اقداماتی که یکصدایی در کشور را زیر سوال می‌برد و برای کشور چالش ایجاد می‌کند.»

میرزایی رفتار مجلس یازدهمی‌ها را غیرمسوولانه دانست و با اشاره به انتقاد حسین شریعتمداری از رفتار مجلس یازدهم تاکید کرد: «متاسفانه رفتار نمایندگان به حدی غیرمسوولانه است که حتی اشخاصی که در روی کار آمدن این مجلس نقش و سهم داشته‌اند احساس می‌کنند با این رفتار مجلس نزد افکار عمومی زیر سوال می‌روند، به همین دلیل سعی دارند خط و حساب خود را از مجلس فعلی جدا کنند و نقدهایی را که در خفا نتیجه بخش نبوده است را به صورت علنی در یادداشت‌ها و نوشته‌هایشان در رسانه‌ها اعلام کنند.»

این نماینده اصلاح طلب مجلس دهم افزود: «حداقل انتظار از نمایندگان به عنوان یک قوه و نهاد قانونی در کشور این بود که مسوولانه‌تر و پخته‌تر عمل کند و نمایندگان دولت را در این‌باره به مجلس دعوت از آنها گزارش بخواهند. نه اینکه هر بار منتظر باشند رهبری از تریبون عمومی به رفتارغلطشان تذکر بدهند و همراهی با دولت را گوشزد کنند.»

میرزایی تاکید کرد: «مهم تامین منافع ملی است و دولت هم به‌جز تامین منافع ملی دغدغه دیگری ندارد و بارها اعلام کرده است که قصد دارد راه و مسیر را برای دولت بعدی باز کند تا دولت آینده بدون تحریم و فشار سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی کشور را اداره کند. اما رفتار مجلس غیرمسوولانه است.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: «البته کار از این حرف‌ها گذشته است که توقع داشته باشیم رییس مجلس فضا را کنترل کند، چرا آقای قالیباف هم یک نفر از این جریان است و مدیریت آنها کار دشواری است. بر خلاف ادعایی که گفته می‌شد اگر مجلس انقلابی روی کار بیاید مشکلات معیشتی مردم را حل می‌کنند، این اتفاق نیفتاد و به جای حرکت جریان، شاهد افرادی هستیم که بین خودشان هم حرف‌شنوی ندارند و اهل مشورت نیستند و رفتار و گفتارشان را با معیار منافع ملی تطبیق نمی‌دهند که حساب شده موضع بگیرند.»

نماینده دور دهم مجلس افزود: «تنها چیزی که در مجلس یازدهم مشاهده می‌شود، دغدغه آنها برای انتخابات ۱۴۰۰ است و به شدت نگران تغییر مثبت در وضعیت کشورند و خواستار حفظ وضع موجودند. بنابراین هیچ تلاشی از سوی دولت برای تغییر و بهبود شرایط کشور و گشایش در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را برنمی‌تابند و از آن عصبانی می‌شوند. از افراد عصبانی هم نباید انتظار مواضع معقول داشته باشیم.»

دولت با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی، بیانیه و توافق مشترک با آژانس بین‌المللی اتمی را صادر کرد و به غرب مهلتی سه ماهه داد تا تحریم‌های ضدایرانی را بردارد. اما به نظر می‌رسد مجلس از این موضوع بی اطلاع بوده و با موضع‌گیری‌های عجولانه که کارشناسان آن را ناشی از بی تجربگی مجلس یازدهم می‌دانند، رفتاری از خود بروز داد که شان و جایگاه قانونگذاری را زیر سوال برد و حتی انتقاد دوستان خود را هم برانگیخت. بنابراین باید منتظر بود و دید که آیا بهارستان‌نشینان از این موضوع درس عبرت می‌گیرند تا پیش از سروصدا و جاروجنجال، مسوولانه عمل کرده و از دولتمردان به منظور ابهام‌زدایی سوال می‌کنند، یا باز هم با رفتارهای سیاسی خود این جایگاه قانونی را تنزل می‌دهند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 173830
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا