قوانین شفاف برای صیانت از حقوق زنان امیدبخش است

فاطمه راکعی * رییس قوه قضاییه در ایام شهادت حضرت فاطمه نسبت به بزرگداشت جایگاه زنان سخنانی را بیان کرده و معتقدند دفاع از حقوق زنان وظیفه همه دستگاه‌ها در نظام اسلامی است و دستگاه قضایی نیز موظف به صیانت از حقوق زنان است.


اینکه آقای رییسی در بدو ورودش به قوه قضاییه  قول دفاع از حقوق مردم و عملکرد درست قوه قضاییه را داده‌اند، قدم بزرگ و اقدام قابل توجهی است اما موضوعی که از نظر شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب، ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب و سایر زنان سیاسی و فعالان اجتماعی دارای اهمیت است، رسیدگی به موضوع یکی از همین زنانی است که آقای رییسی دستگاه تحت امر خود را به دفاع و صیانت از حقوق آنها موظف کردند. ما درباره رسیدگی به وضعیت خانم شهیندخت مولاوردی که یکی از همین زنان مسلمانی است که مشاور و معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده و حقوق شهروندی و… بوده‌اند، درخواست ورود رییس قوه قضاییه و رسیدگی به مساله ایشان را داریم چرا که مساله خانم مولاوردی مساله شخص نیست بلکه یک موضوع ملی و تلاش ۴۰ ساله همه زنان فرهیخته مسلمان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی کشور است.

پیامبر اسلام زنان را ریحانه خطاب می‌کردند و معتقد به جایگاه والای زن بودند ولی برخی درباره یکی از همین زنان مسلمان شاخص و قابل احترام و برازنده در جمهوری اسلامی که شایسته ارائه الگوی شخصیتی در جهان اسلام است، حاشیه‌سازی و بزرگنمایی کرده‌اند تا شخصیت و هویت و کارهای ارزشمندش را زیر سوال ببرند. ما جمعی از زنان فعال به آقای رییسی در این باره نامه نوشته و از ایشان انتظار رسیدگی به موضوع و شنیدن حرف‌های او را داریم تا اگر کوچک‌ترین برخورد سیاسی به جای برخورد حقوقی و اصولی با این موضوع شده است، مورد بررسی قرار گیرد.

رییس دستگاه قضا درباره صیانت از حقوق زنان و امنیت آنها سخن گفته‌اند. پس اگر رسیدگی عادلانه و مناسب به مساله خانم مولاوردی صورت بگیرد آن زمان شهادت می‌دهیم که امور قوه قضاییه بر اساس اصول و قوانین درست اجرا می‌شوند و ما زنان می‌توانیم به عملکرد قوه قضاییه مطمئن باشیم و بدانیم که امور این قوه در سلامت دنبال می‌شود و نسبت به امنیت قضایی و اجتماعی خود حس امنیت کنیم.

رییس قوه قضاییه از لایحه ارتقای کرامت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت به عنوان تلاش این قوه برای حفظ کرامت زنان و ارسال آن به دولت سخن گفته‌اند. البته لایحه اولیه آن در دولت تدوین و برای اقدامات کارشناسانه به قوه قضاییه ارجاع شد. این لایحه برآیندی از مطالبات زنان جامعه بود و کار حقوقی و قضایی و کارشناسانه زیادی روی آن انجام شد. این لایحه در قوه قضاییه به اتمام رسیده و توسط رییس‌جمهوری اخیرا به مجلس داده شده است. البته نمی‌دانیم این لایحه نهایی چه وضعیتی دارد و باید برای بررسی کم و کیف و اینکه تا چه  حد با لایحه اولیه دولت از نظر محتوایی مطابقت دارد، مورد بررسی قرار گیرد چرا که آن لایحه اولیه مطابق با مطالبات جامعه بوده است. همچنین به زودی جلسه‌ای را با نمایندگان زن مجلس دهم که در جریان لایحه پیشین دولت هستند خواهیم داشت و از معاونت زنان ریاست‌جمهوری هم افرادی را دعوت خواهیم کرد تا موارد و سوالات زنان فعال در این باره پرسیده شود و با اطلاعات کافی در این‌ باره اظهار نظر کنیم.

البته جدا از این لوایح، بسیاری از اصول قانون اساسی که می‌تواند از حقوق زنان در خانواده و جامعه صیانت کند، اجرا نمی‌شوند. نقدهای زیادی به قوانین مدنی و استخدامی و قوانین مجازات اسلامی وارد است ولی در حد همین قوانین موجود هم جدا از اصلاح قوانین و پیشرفت برای تضمین حقوق زنان امروز، در همان اندازه هم قانون اجرا نمی‌شود.

امام خمینی(ره) معتقد به اصلاح قوانین بر اساس پیشرفت زمان بودند و از قوه قضاییه انتظار داریم علاوه بر اصلاح قوانین و مترقی کردن آن، ضمن در نظر گرفتن اصول اسلامی درباره زنان، حداقل قوانین فعلی درباره حقوق زنان اجرا شوند.

موارد زیادی درباره حقوق اجتماعی و خانوادگی زنان وجود دارد که متاسفانه نادیده گرفته می‌شوند. مثلا زمانی که یک زن برای احقاق حق خود به مراجع قانونی مراجعه می‌کند مدت زمان زیادی صرف می‌کند ولی مطالبه او نادیده گرفته می‌شود و دعوت به سازش می‌شود. بنابراین امیدواریم آقای رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه همان‌طور که بارها در این باره صحبت کرده‌اند و خودشان هم به درستی به این موضوع اعتقاد دارند که باید کرامت زنان پاس داشته شود، دستور دهند در زمینه امنیت اجتماعی و خانوادگی زنان قوانین شفاف اجرا شوند چرا که این اصلاحات قضایی می‌تواند برای زنان بسیار امیدبخش باشد.

* نماینده اسبق مجلس و دبیرکل حزب زنان نواندیش مسلمان

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 166250
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا