قالیباف یا حاجی‌بابایی؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  براساس مواد ۸۹ تا ۹۲ این قانون که به سیر قانونی تشکیل مجلس جدید اشاره دارد، پس از آنکه اعتبارنامه‌های دو سوم مجموع منتخبین جدید به مجلس شورای اسلامی واصل شد، اداره‌کل قوانین مجلس به‌منظور فراهم کردن مقدمات افتتاح مجلس شورای اسلامی، مراتب را به استحضار وزیرکشور می‌رساند. وزارت کشور هم از نمایندگان منتخب دعوت کرده تا در تهران حضور یابند.


نمایندگان منتخب موظف‌اند ظرف ۵ روز از تاریخ دعوت وزیر کشور خود را به اداره‌کل قوانین مجلس شورای اسلامی معرفی کنند و وزیر کشور نیز موظف است در جلسۀ افتتاحیه مجلس شورای اسلامی گزارش انتخابات را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

بعد از فراهم شدن مقدمات جلسه افتتاحیه با حضور منتخبان مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران در ساختمان هرمی بهارستان تشکیل می‌شود.

طبق اصل ۶۵ قانون اساسی نخستین جلسه هر دوره مجلس شورای اسلامی با حضور حداقل دوسوم مجموع نمایندگان‌ رسمیت می‌یابد. در این دوره از مجلس شورای اسلامی ۲۷۹ تن از منتخبان مردم انتخاب شدند و کار ۱۱ منتخب دیگر به مرحله دوم انتخابات مجلس کشیده شد همچنین با توجه به فوت دو نماینده منتخب تهران و آستانه اشرفیه، افتتاحیه با حضور ۲۷۷ تن از منتخبان مردم برگزار می شود.

هیات رئیسه سنی

براساس آیین نامه داخلی مجلس، مدیریت جلسه افتتاحیه بر عهده هیئت‌ رئیسه سنی مجلس است که از سوی اداره کل قوانین مجلس اعلام می‌شود. مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به‌عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به‌عنوان نایب رئیس و دو نفر از جوا‌ن‌ترین نمایندگان حاضر به سمت‌منشی معین می‌شوند و در جایگاه هیئت رئیسه قرار می‌گیرند. درصورت تساوی سن، هیئت رئیسه سنی با قید قرعه از بین مسن‌ترین و جوان‌ترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد.

طبق مشخصاتی که منتخبین مجلس یازدهم اعلام شده است، سیدرضا تقوی منتخب تهران رئیس، سیدمصطفی آقامیرسلیم دیگر منتخب تهران نایب رئیس و روح الله نجابت منتخب شیراز و محسن فتحی منتخب سنندج دبیران هیئت‌ رئیسه سنی این دوره از مجلس خواهند بود.

وظایف هیئت رئیسه سنی، اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، اقتراع شعب و اجرای انتخابات هیئت رئیسه موقت است. انتخاب هیئت رئیسه موقت در دومین جلسه علنی مجلس انجام خواهد شد. ترکیب و طرز انتخاب آن مانند هیئت رئیسه دائم است، به‌جز اینکه اکثریت نسبی در انتخاب رئیس کافی خواهد بود.

هیئت رئیسه موقت بلافاصله پس از انتخاب، با متن سوگندنامه هیئت رئیسه دائم مراسم تحلیف را به جای خواهد آورد. وظایف هیئت رئیسه موقت اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان و اجرای انتخابات هیئت رئیسه دائم و‌تمشیت امور اداری مجلس است.

چالش هیات رئیسه

بررسی و تصویب اعتبارنامه‌ها اولین گام مجلس جدید است اما چالش نخست در هر یک از ادوار مجلس انتخابات هیات ریئسه است. انتخاباتی که رقابت‌های مربوط به آن در هفته‌های اخیر بسیار تنگاتنگ بوده است. طیف‌های مختلف در جریان اصولگرا دست به کار شده و هر چه در توان داشته‌اند برای کسب این کرسی خاص گذاشته‌اند از پایداری و احمدی‌نژادی‌ها گرفته تا قالیباف و هوادارانش. نتیجه انتخابات هیات رئیسه اما علاوه بر کثرت نمایندگان هر کدام از این طیف‌ها به قدرت لابی آنان بستگی دارد. لابی‌هایی که در روزهای گذشته باعث تغییرو تحولاتی در معادلات شده است.

برای گمانه زنی در این باره اما لازم است که گروه‌های و طیف‌های موجود در این رقابت را بشناسیم. تکلیف قالیباف و هواداران نئواصولگرایش که روشن است. این گروه به گمان خود حدود ۱۷۰ رای دارد و می‌توان کرسی ریاست را از آن خود کند. در مقابل او اما طیف‌های کم قدرت‌تر و با رای کمتری قرار دارند که ائتلافشان با هم می‌تواند از آنان یک رقیب خطرناک برای قالیباف بسازد.

یکی از این طیف‌های کم اثر اصولگرایان سنتی هستند که نماینده آنان در مجلس یازدهم سید مصطفی میرسلیم، عضو شورای مرکزی حزب موئتلفه است. او تا همین چند روز قبل در جلسات احمدی‌نژادی‌ها حاضر بود و تصور می‌کرد که برنده کمپین همه علیه قالیباف خواهد بود. معادلات اما به ورود یک متغیر بیرونی بهم ریخت.

متغیری به نام دخالت دولت که از سوی مقامات مربوطه از جمله علی ربیعی سخنگوی دولت تکذیب شد. تکذیب ربیعی اما به معنی نبود این متغییر نیست و آنطور که از محافل اصولگرایی بیرون درز کرده است، دولت محترم از ریاست حاجی بابایی در مجلس یازدهم حمایت می‌کند.

حاجی بابای از قضا همان گزینه احمدی‌نژادی‌ها است که در روزهای گذشته با کنارگیری سید حسین شمس الدین حسینی و علی نیکزاد پرقدرت‌تر شد. توجه به اینکه احمدی‌نژادها در جلب نظر پایداری‌چی‌ها نیز موفق بوده‌اند می‌توان تصور کرد که حاجی بابایی رقیب اصلی قالیباف در انتخابات پیش رو است.

بازی علیرضا زاکانی و رای رهپویان و ایثارگران که پیرو تصمیم او به سبد یکی از این کاندیداها می‌ریزد هنوز معلوم نیست. رای مستقلان و اصلاح طلبان مجلس نیز اگرچه پرتعداد نیستند، قطعا در نتیجه نهایی اثرگذاری جدی دارد. بر این اساس باید منتظر ماند و دید که بالاخره چه کسی رئیس مجلس می‌شود. قالیباف یا حاجی‌بابایی؟ تغییرات و تحولات دقیقه نودی به طور معمول پیش بینی سیاسی در ایران را دشوار می‌کند اما با وجود همه این تحولات احتمالی، رئیس شدن قالیباف در مجلس یازدهم بعید و دور از انتظار نیست.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 109594
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا