فولاد ۱۰ هزار تومانی و سیمان ۲۱ هزار تومانی وابسته به نرخ جهانی و ارز

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این راستا بعد از آنکه با افزایش قیمت‌های پی‌در‌پی فولاد در بازار بعد از قول علیرضا رزم‌حسینی وزیر سابق صمت برای کاهش قیمت فولاد به زیر ۱۰ هزار تومان روبه‌رو بودیم، در حال حاضر شاهد این هستیم که وزیر صمت دولت ابراهیم رییسی به نمایندگان مجلس قول داده تا نرخ سیمان و فولاد بعد از کاهش طی ۱۵ روز، به ثبات رسیده و ساماندهی شود. سیدرضا فاطمی‌امین همچنین وعده داده که قیمت هر پاکت سیمان طی ۱۵ روز آینده در بازار به ۲۵ هزار تومان برسد در حالی که برای به نتیجه رسیدن وعده وزیر صمت، تنها ۱۰ روز زمان باقی مانده است.

در همین خصوص عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بی‌پایه خواندن وعده فولاد ۱۰ هزار تومانی و سیمان ۲۱ هزار تومانی گفت: کالایی که در بورس، عرضه و معامله می‌شود، مبنای قیمت پایه‌اش نرخ جهانی و ارز است تا قیمت کشف‌شده واقعی باشد.

 با وجود آنکه دولت سیزدهم با وعده مشورت و تعامل با کارشناسان و همچنین کنار گذاشتن رویکردهای اشتباه دولت‌های قبلی پا به میدان گذاشته، اما در روزهای گذشته مشاهده می‌شود قیمت‌گذاری دستوری در حوزه فولاد و سیمان بار دیگر در حال رونمایی در اقتصادمان است. رویدادی که اگر محقق شود باز هم شاهد جولان دلالان و رانتخواران برای خرید فولاد و سیمان ارزان و فروش گران آن به مردم خواهیم بود؛ همانند سناریویی که سال‌ها در اقتصادمان پیاده شده اما از آن درس نگرفته‌ایم. البته افراد در کلام اعلام می‌کنند که مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستند اما در عمل به تعیین دستوری قیمت برای محصولات قائل هستند، در همین زمینه درباره لزوم رسیدن قیمت فولاد به ۱۰ هزار تومان (کمتر از نرخ قراضه) و سیمان کیسه‌ای به ۲۱ هزار تومانی سخن می‌گویند.

مهدی پورقاضی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این خصوص گفت: دادن وعده‌های توخالی و بدون پشتوانه از طرف دولتمردان، اتفاق تازه و عجیبی نیست.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر قول‌های کاهش قیمت دلار، طلا، مسکن، خودرو، موبایل، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، میوه و ده‌ها مورد دیگر را جمع کنیم به صد‌ها مورد قول‌های اجرا نشده می‌رسیم که امروز بار دیگر با همان فرمول موضوعاتی از سوی برخی افراد مطرح می‌شود.

قول‌های غیرقابل اجرا

به گفته پورقاضی، چقدر خوب می‌شد سیستمی در قوه قضاییه ایجاد شود که افرادی که قول‌های غیرقابل اجرا می‌دهند را به عنوان تشویش افکار عمومی و اخلال در نظام اقتصادی محاکمه کنند.

وی با تاکید بر اینکه بنده همانند وعده‌های قبلی باوری به این قول‌ها و رویکرد ندارم، تصریح کرد: متاسفانه همین رفتارها باعث شده که شکاف بین حاکمیت و مردم زیاد شود به طوری که بیشترین مردم دیگر اعتمادی به سخنان دولتمردان ندارند.

گرانی قیمت سیمان طی ماه‌های اخیر نارضایتی مردم، مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس را در پی داشت. برخی قطع برق را عاملی برای کاهش تولید سیمان و بالارفتن قیمت آن در بازار عنوان کردند و برخی نیز عرضه سیمان در بورس کالا و کشف قیمت بالا برای این محصول را به عنوان دلیل گرانی‌های اخیر می‌دانند. در این راستا اخیرا نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست خود با فاطمی‌امین، گفت: وزیر صمت قول داد نرخ سیمان و فولاد بعد از کاهش طی ۱۵ روز، به ثبات رسیده و ساماندهی شود.

علی نیک‌زاد در تشریح نشست خود با سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت که پیرامون ساماندهی وضعیت بازار فولاد و سیمان بود، گفت: پیش از این دو سرپرست و یک وزیر دولت دوازدهم قول‌هایی درباره ساماندهی بازار فولاد و سیمان داده بودند که متاسفانه نتوانستند به قول‌های خود عمل کنند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت تولید فولاد و سیمان در کشور نسبت به مصرف آن بیشتر است، اظهار کرد: در این نشست و بنا به قول وزیر صمت مقرر شد کیسه سیمان که هم اکنون در بازار ۲۷ هزار تومان است، ظرف ۱۵ روز به ۲۵ هزار تومان برسد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین قیمت هر کیلوگرم میلگرد با ارزش‌افزوده ۱۷‌هزار تومان است که قرار شد قیمت آن نیز ساماندهی شده و به ثبات برسد از این رو این دو کالا در سه مقطع یک‌ماهه به طور کامل ساماندهی می‌شود.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت نسبت به دو ماه گذشته

این گفته‌ها در حالی است که طی سال‌های گذشته همواره شاهد این بوده‌ایم که بعد از اظهارنظر بی‌پایه و اساس مسوولان در مورد کاهش قیمت کالاها، بازار آن کالا به شدت با افزایش قیمت روبه‌رو شده است. همان‌طور که در حال حاضر شاهد این هستیم که بازار فولاد حال و روز خوبی ندارد. این در حالی است که عرضه سیمان در بورس کالا تا حد زیادی به آرامش این بازار کمک کرده اما با این حال همان‌طور که کارشناسان اعلام می‌کنند، قیمت کالاهایی همچون سیمان و فولاد تا حد زیادی به نرخ جهانی و ارز وابسته است. اگرچه در این میان تمرکز مسوولان بر بازار و برنامه‌ریزی آنها برای مقابله با دلالان و نظارت هرچه بیشتر می‌تواند به کاهش آشفتگی‌ها در بازار‌های مختلف کمک کند.

در همین راستا معاون معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: قیمت سیمان نسبت به دو ماه قبل حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

بیژن پناهی‌زاده با اشاره به جدیدترین وضعیت عرضه سیمان در کشور گفت: درباره کاهش قیمت سیمان باید اعلام کنم که با تدابیری که وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته و ورود معاونت قضایی دادستان کل کشور و نظارت تمام و کمال بر خرید‌هایی که از بورس انجام می‌شد قیمت سیمان نسبت به دو ماه قبل حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: سیمان‌های خریداری شده از بورس و افرادی که آن را خریداری کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. این نظارت منجر به روند کاهشی قیمت شد. امیدواریم این کاهش ادامه‌دار باشد. اگر نظارتی بر احجام بالای سیمان وجود نداشته باشد باز هم افرادی بیش از نیاز و مصرف خود اقدام به خرید کرده و باعث افزایش قیمت دوباره در این صنعت خواهند شد.

پناهی‌زاده با تاکید بر اینکه ادامه‌دار شدن فرآیند نظارت، کاهش بیشتر قیمت سیمان را به همراه خواهد داشت، گفت: با ادامه‌دار شدن این روش دلال‌ها از فرآیند خرید سیمان حذف شده و به طور کلی قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد تا به نرخ معقول و منطقی برسد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 214948
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا