فعالیت ۳۰۰ مرکز مشاوره کارآفرینی در کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز«عیسی منصوری» امروز (دوشنبه) در همایش هم‌اندیشی توسعه کارآفرینی که با حضور مدیران مراکز مشاوره کارآفرینی از سراسر کشور روز در تالار هویزه برگزار شد، با اشاره به فعالیت ۳۰۰ مرکز مشاوره کارآفرینی در کشور، ادامه داد: مراکز خصوصی در کشورهای مختلف با همکاری دولت مراکز کارآفرینی و مشاوره در این خصوص را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: بر اساس شاخص بین المللی رتبه خوبی در تمایل به کارآفرینی داریم و به لحاظ آموزش ظرفیت خوبی در این زمینه وجود دارد، اما در بحث اقدام به کارافرینی وضعیت مناسبی نداریم.

معاون توسعه کارآفرینی وزیر کار گفت: یکی از بازیگران اصلی ترغیب به اقدام کار آفرینی، مراکز مشاوره کارآفرینی است به گونه‌ای که حتی اگر آموزش مهارت کارآفرینی هم داشته باشیم، کافی نیست و باید در کنار آن مراکز مشاوره نیز وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: سنت ارائه مشاوره در حوزه کسب و کار وجود دارد اما در حوزه کارآفرینی این سنت وجود نداشت که وزارت کار به عنوان مبتکر آن وارد عرصه شده و در همین خصوص گردهمایی برای هماهنگی بیشتر و انسجام مراکز مشاوره در سطح ملی تشکیل شد.

منصوری گفت: قرار است کانون ملی مرکز مشاوره کارآفرینی تشکیل شود تا مراکز مشاوره کارآفرینی مرجعیت و هویت حقوقی و قانونی داشته باشند.

وی افزود: در گام نخست قرار است از ظرفیت صندوق کارآفرینی امید و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون استفاده شود، به این صورت که کارآفرینانی که نیاز به منابع مالی یا ضمانت دارند توسط مراکز مشاوره به آنها ارجاع داده شود.

معاون وزیر کار درخصوص مغفول ماندن مراکز مشاوره کارآفرینی در کشور، گفت: معمولا در بخش تهیه طرح توجیهی و برنامه‌های شغلی چون منابع مالی وجود دارد بسیاری از مراکز مشاوره کارآفرینی به این سمت حرکت می‌کنند در صورتی که در این بخش ارزش‌زایی بالایی نداریم.

وی اضافه کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تلاش است که فعالیت این مراکز را به سمت نوآوری در اشتغال که ارزش‌زایی بالایی دارد سوق دهد چرا که طرح‌های توجیهی براساس خواسته و سلیقه بانک و سرمایه‌گذار نوشته می‌شود و از بیشتر از جنس کارفرمایی و سرمایه‌گذاری است نه کارآفرینی.

معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با بیان این‌که مراکز مشاوره باید از حالت کلاسیک و سنتی خارج شده و به سمت استارت‌آپ‌ها و خلاقیت و نوآوری بروند، اظهار کرد: انتظار ما این است که دفاتر مشاوره کارآفرینی نوآور شوند و به جای نوشتن طرح توجیحی به حوزه‌های کارآفرینی و فعالیت‌های نوآورانه ورود پیدا کنند.

۷۰ درصد طرح‌های کارآفرینی غیرقابل اجرا بود

در ادامه این نشست «مهدی حسین نژاد» مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون گفت: امسال یک هزار میلیارد تومان درخواست ضمانت در بخش کارآفرینی داشتیم که ۷۰ درصد این طرح‌ها قابل اجرا نبود.

وی افزود: مراکز مشاوره کارآفرینی می‌توانند در حوزه وارد شوند و با ایده‌یابی مناسب و هدایت آنها در مسیر درست گام بردارند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با تاکید بر مشروعیت مراکز مشاوره کارآفرینی گفت: البته برخی از مراکز مشاوره الفبای کسب و کار را نمی‌دانند و باید این مراکز باید خود را تقویت کنند.

دفاتر مشاوره کارآفرینی به حوزه نوآوری بازارآفرین ورود کنند

«اصغر نورالله زاده» مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز در ادامه گفت: صندوق کارآفرینی امید علاوه بر ایجاد کسب و کار جدید به دنبال توسعه کسب و کارها با ظرفیت تامین مالی موجود است.

وی افزود: بسیاری به دنبال ارائه برنامه‌های اشتغال هستند در حالیکه هم اکنون باید پارا فراتر بگذاریم و از ظرفیت مشاوره تخصصی کارآفرینی استفاده کنیم.

نورالله زاده گفت: مراکز مشاوره کارآفرینی می‌توانند در حوزه جغرافیایی و تخصصی با صندوق کارآفرینی امید همکاری کنند و از محصولات خاص استان‌های مختلف برای ایجاد نوآوری در بازار وارد شوند.

«جانی درمیان» رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی نیز در پایان گفت: یکی از دلایل مغفول ماندن اهمیت مراکز مشاوره کارآفرینی عدم اطلاع‌رسانی از فعالیت این مراکز است.

وی افزود: بسیاری از مراکز مشاوره با ارائه خدمات به شرکت‌های داخلی و خارجی در بحث فروش و صادرات بنگاه‌های تولیدی نقش قابل توجهی دارند.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 89404
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا