ضرورت توسعه بومی‌سازی در صنعت فولاد

به گزارش جهان صنعت نیوز: این مراسم که با حضور وجیه‌الله جعفری مدیرعامل ایمیدرو‌، شهباز حسن‌پور  نماینده شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، امام‌جمعه سیرجان و دیگر مسوولان استان و شهرستان برگزار شد، با استقبال گسترده کارکنان این شرکت مواجه شد. همچنین  ابراز امیدواری شد تا ایمان عتیقی که پیش از این  سابقه فعالیت در شرکت گل‌گهر را داشته، بتواند به موفقیت دست یابد.

در همین راستا وجیه‌الله جعفری، مدیرعامل ایمیدرو با اشاره به اهمیت سنگ آهن و تکمیل زنجیره فولاد تصریح کرد: پیش‌بینی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا افق ۱۴۰۴ با توجه به توان تولید داخلی قابل دسترسی است. او با اشاره به اینکه گل‌گهر اثرگذارترین بخش در توسعه فولاد کشور است، خاطرنشان کرد: نگرش ما نسبت به گل‌گهر ملی است چراکه اثر این مجموعه معدنی در کل کشور محسوس است. به این ترتیب این مجموعه معدنی پتانسیل آن را دارد که در زنجیره اقتصادی کشور موثر باشد.  جعفری در ادامه با اشاره به اینکه اکتشاف یکی از نکات مهم در بخش معدن و صنایع معدنی است،  خاطرنشان کرد: گل‌گهر باید موضوع اکتشاف را در نظر گیرد تا بتواند به اهداف خود برسد.

مدیرعامل ایمیدرو در ادامه به استراتژی‌های گل‌گهر درخصوص توسعه این مجموعه، مناطق محروم و زیرساخت‌ها اشاره و تصریح  کرد: انتقال آب خلیج فارس به عنوان یک کار ملی شناخته شده است که اهمیت زیادی دارد. جعفری همچنین تصریح کرد: بیش از ۴۲ درصد تولید کنسانتره آماری است که نقش پررنگ  گل‌گهر در زنجیره معدن و صنایع معدنی را نشان می‌دهد. او در ادامه گفت: با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های این شرکت معدنی بسیاری از نگرانی‌های توسعه صنعت کشور کاهش خواهد یافت.

توسعه بومی‌سازی

جعفری با بیان اینکه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به دنبال بومی‌سازی است، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ایمیدرو کمک به مجموعه‌های بزرگ معدنی  جهت توسعه بومی‌سازی بوده است. در این روند به دنبال آن هستیم با احداث مراکز تحقیقاتی نخبگان جوان را جذب کنیم تا با ارائه طرح‌های جدید بتوانند فرصت ظهور پیدا کنند.

او با اشاره به اینکه شرکت‌هایی همچون گل‌گهر بزرگ‌شده ایمیدرو هستند و باید به بخش‌های دیگر هم فضای حضور داد، گفت: با توجه به توان بخش خصوصی باور داریم باید کسان دیگری متولد شوند تا به توسعه کشور کمک کنند. او تصریح کرد: به این ترتیب ایمیدرو به دنبال تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و تامین مالی برای بخش خصوصی است.

عتیقی از جنس گل‌گهر است

جعفری در ادامه با اشاره به اقدامات جمشید ملارحمان در زمینه افزایش تولید و تلاش برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام این مجموعه معدنی تصریح کرد: ما همه امانتدار هستیم و اگر بتوانیم آنچه را که بر عهده‌مان گذاشته شده به خوبی انجام دهیم، جای تبریک دارد.

مدیرعامل ایمیدرو در ادامه با اشاره به سابقه چندین ساله فعالیت ایمان عتیقی در مجموعه معدنی گل‌گهر گفت: از آنجا که عتیقی از جنس این مجموعه است‌، امیداوریم با بهره از تجارب چند ساله‌اش بتواند در جهت توسعه معدن و رشد کشور گام بردارد. جعفری از مدیرعامل جدید شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر درخواست کرد به نقش محوری این مجموعه در بخش معدن و صنایع معدنی کشور توجه کند. او همچنین با اشاره به اهمیت استفاده از جوانان در بخش‌های مختلف گفت: استفاده از نخبگان و جوانان می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مسائل کشور باشد.

بخش خصوصی پتانسیل لازم را دارد

جعفری در حاشیه این مراسم و در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه «جهان صنعت» درباره اهمیت استفاده از نقش بخش خصوصی برای توسعه بومی‌سازی گفت: بخش خصوصی نقدینگی زیادی در اختیار دارد که می‌تواند به بخش معدن و صنایع معدنی هدایت شود. به این ترتیب در هفت سال گذشته در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی  و سازمان ایمیدرو به دنبال هدایت سرمایه بخش خصوصی در جهت بخش معدن بوده‌ایم و آنها را به سرمایه‌گذاری و مدیریت در این حوزه تشویق کرده‌ایم.

توسعه معادن کوچک

جعفری درباره این پرسش که برای توسعه معادن کوچک چه کمکی می‌توان از بخش خصوصی دریافت کرد، گفت: در  معادن کوچک ذخایر کوچکی وجود دارد که در مناطق مختلف پراکنده هستند اما یا به خوبی اکتشاف نشده‌اند یا کسانی که مجوز فعالیت در چنین معادنی را دارند، توان انجام عملیات معدنی را ندارند. همچنین گاهی امکان فرآوری ذخایر وجود ندارد. به این ترتیب اگر چندین معدن کوچک و  ذخیره را کنار هم گذاریم و سرمایه‌گذار بخش خصوصی را جذب کنیم، هم این معادن را توسعه داده‌ایم  و هم امکان رشد آنها فراهم می‌شود.

او درباره سهم  بخش خصوصی گفت: اعلام کرده‌ایم که شرکت‌های بزرگی همچون گل‌گهر به عنوان شرکت پیشران ورود کرده و به عنوان شرکت‌های سهامی عام پروژه را ایجاد کنند. بخش دیگر یعنی حدود ۳۰ درصد را برای ورود بخش خصوصی آماده می‌کنیم. او تاکید کرد: به دنبال این هستیم که  پروژه‌ها هم اقتصادی باشند و هم انگیزه لازم برای حضور بخش خصوصی را فراهم کنند.

مدیرعامل ایمیدرو  خاطرنشان کرد: بر اساس  صحبتی که با وزارتخانه انجام شده، به دنبال آن هستیم تا شرایطی که در طرح احیای معادن کوچک فراهم شده را برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام نیز فراهم کنیم تا شاهد توسعه بخش معدن باشیم. به این ترتیب برای واگذاری پکیج‌هایی که به صورت کلی می‌تواند سرمایه‌گذار خصوصی را جذب کند، فعالیت می‌کنیم.

جعفری با اشاره به ایجاد بسترهای لازم  از سوی وزارتخانه و ایمیدرو جهت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی قصد شراکت با بخش خصوصی را ندارد بلکه تنها به دنبال تامین مالی و هدایت طرح‌هاست تا مشکلاتی که جلوی طرح را گرفته است،  حل کند.

او درباره این پرسش که برای دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد چگونه کمبود سنگ آهن را جبران خواهید کرد‌، گفت: در این زمینه باید بر توسعه اکتشافات تمرکز کنیم و کار اکتشاف را به طور کامل انجام دهیم. در واقع اکتشاف سیستماتیک و علمی و عمقی می‌تواند به دستیابی به ذخایر جدید کمک کند. او در ادامه به لزوم واردات مواد خام و اولیه اشاره کرد و گفت: هر چند امکان اینکه ذخایر خوب در عمق وجود داشته باشد،  وجود دارد اما اینکه اقتصادی باشد یا خیر و امکان استخراج آن فراهم باشد، خود بحثی جدی است که باید به آن توجه کرد. به این ترتیب می‌توان به سمت واردات مواد خام و اولیه پیش رفت.

اهمیت مطالبه‌گری

شهباز حسن‌پوربیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر در  مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به اهمیت مطالبه‌گری اظهار کرد: وظیفه ما مطالبه‌گری به نیابت از مردم است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در  مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تکمیل  زنجیره فولاد گفت:  باید در سیرجان زنجیره فولاد  تکمیل شود و به خودکفایی برسد. از آنجا که حدود یک‌چهارم گندله کشور در این منطقه از کشور قرار دارد و با وجود انتقال آب خلیج فارس به این منطقه، برنامه‌های توسعه می‌تواند با سرعت بیشتری به نتیجه  برسد.

حسن‌پوربیگلری تصریح کرد: انتظار است در کنار هر مجموعه بزرگ معدنی دانشکده‌ای تشکیل شود تا به نیازهای روز بخش معدن پاسخ داده شود و از حضور متخصصان بهره برد.  همچنین از وزیر صمت انتظار داریم که کشور را به یک کارگاه سازندگی تبدیل کند. با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر جایگزینی معادن به جای نفت، معادن باید پیشران اقتصاد باشند و این پتانسیل را دارند.

این نماینده  در آخر به موضوع محیط‌زیست اشاره و بیان کرد: محیط‌زیست پایدار هیچ جایگاهی در تصمیم‌گیری کلان کشور ندارد و یکی از مطالبات آیندگان خواهد بود. در اجرای آن نباید به کاشت چند درخت اکتفا شود و باید از دانشگاه‌ها استفاده کرد .

همه مسوولان به مردم بدهکارند

در ادامه این مراسم جمشید ملارحمان مدیرعامل پیشین گل‌گهر که دو سال در این سمت باقی بود، گفت: امانتداری در هلدینگ بزرگ اقتصادی کاری دشوار است چراکه مردم همواره شما را رصد می‌کنند. به این ترتیب مسوولان همه به مردم بدهکارند و باید در دوره امانتداری خود کاری کنند که شرمنده مردم نباشند.

ملارحمان با اشاره به اقدامات خود برای رشد تولید در این مجموعه معدنی گفت: در این مدت تلاش کرده‌ام فعالیت گذشتگان را تخریب نکنم. در سال ۹۸ موجودی حساب شرکت بیش از ۳۰ میلیارد تومان نبود و با توجه به اینکه آن سال با شعار تولید ملی مزین شده بود، تعهد سنگینی بر دوشم بود. با تلاش و صداقت همکاران این مجموعه توانستیم تا آخر همان سال ۴ درصد تولید را افزایش دهیم. تا به امروز نیز تولید این شرکت در کل هشت درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته است. همچنین  گل‌گهر در تامین زنجیره فولاد نقش پررنگی داشته است.

مدیرعامل پیشین گل‌گهر در ادامه  به پروژه‌های افتتاح‌شده در این مجموعه معدنی اشاره و بیان کرد: سال گذشته ده‌ها پروژه افتتاح شد و امروز نیز بیش از ۳۳ پروژه در دست اجراست.

ملارحمان در ادامه به  انضباط و سلامت مالی در مدت مدیریت خود اشاره کرد و گفت: با نگاه سیستماتیکی که در این مدت داشتیم، برنامه نقدینگی برای دوره پنج ساله بعدی شکل گرفته و این مهم برای مدیر جدید کار را آسان‌تر کرده است. او با اشاره به لزوم شفافیت آمارها تصریح کرد: حق مردم است که بدانند یک بنگاه مالی شفافیت لازم را دارد یا خیر.

او سپس به اهمیت استقلال عملکرد مدیریت در این مجموعه معدنی اشاره و تاکید کرد: امیدوارم این هلدینگ اقتصادی با نگاه تخصصی و توسعه‌ای بتواند به عملکرد خود ادامه دهد تا مردم از اقتصاد ملی به شکلی عادلانه بهره‌مند شوند.

گامی در راستای برنامهریزی فنی

ایمان عتیقی مدیرعامل جدید شرکت معدنی  و صنعتی گل‌گهر نیز در جلسه معارفه خود گفت: گل‌گهر برای توسعه زنجیره فولاد متخصصانی را تربیت کرده که می‌توانند به کشور خدمت کنند.

عتیقی با اشاره به اهمیت حفظ مصالح کارکنان این مجموعه، منافع شهرستان سیرجان و استان کرمان گفت: مهم‌ترین هدف ما توسعه پایدار در قالب نظام برنامه‌ریزی شده است. به این ترتیب امید است گل‌گهر در چارچوب برنامه‌ریزی فنی گام بردارد و در این جهت تلاش کند.

مدیرعامل جدید شرکت معدنی  و صنعتی گل‌گهر عدول نکردن از چشم‌انداز فولاد را وظیفه ملی دانست و گفت: امروز نیازمند نگاه هلدینگی هستیم. خط قرمز شرکت‌های منطقه گل‌گهر عدول از چشم‌انداز و اجرای مصوبات گل‌گهر است. به این ترتیب به خط قرمزها پایبند هستیم و بر اساس تصمیمات و خرد جمعی گام برمی‌داریم.

 دستگاه‌های اجرایی به دنبال رشد توسعه

حسین مهرابی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز  از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او بیان کرد: رشد شتابان در بخش معدن از چندین دهه قبل شروع شده و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سرعت گرفته است.  مهرابی  با اشاره به اینکه باید هماهنگی لازم برای توسعه کشور در بین نهادهای مختلف وجود داشته باشد‌، تصریح کرد: استانداری برای دستیابی به این مهم اعلام آمادگی کرده است. در واقع دستگاه‌های اجرایی باید به دنبال رشد تفکر توسعه‌ای و رفع موانع باشند.

او با تاکید بر اینکه جمشید ملارحمان در سال‌های حضور خود در گل‌گهر به دنبال انضباط مالی بوده است‌، گفت: در این دوره تلاش‌های خوبی شد و گل‌گهر توانست در زمینه اکتشاف رشد کند. همچنین  در زمینه مسوولیت اجتماعی، انتقال حساب‌ها، حقوق معادن  و تعادل توسعه‌ای فعالیت‌های خوبی انجام شد. او در پایان گفت: هر چه توان این مجموعه افزایش یابد، منافع آن در بلندمدت نصیب همگان خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 167216
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا