سیمای موهن

به گزارش جهان صنعت نیوز: در کنار توهین‌های نمایندگانی که با حداقل رای وارد مجلس یازدهم شده‌اند و با این مواضع خود جمهوریت نظام را نشانه گرفته‌اند، این‌بار شاهد ادبیاتی سخیف در قبال رییس‌جمهوری آن هم از سوی شخصی معمم که روزی مسوولیت امنیتی و اطلاعاتی کشور را در دولت احمدی‌نژاد بر عهده داشته است، هستیم. احمد جهان‌بزرگی، روحانی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در مناظره‌ای زنده که از شبکه چهار سیما پخش شد، انتقاداتی تند را با چاشنی توهین علیه روحانی بیان کرد. تهمت‌های او به حدی زننده بود که عماد افروغ طرف مناظره او با تعجب به تهمت‌های او گوش داد و سرش را پایین انداخت.

جهان‌بزرگی مدعی شد: «برخی از مسوولان احتمالا در منزل و در پای منقل به مسائل مردم رسیدگی می‌کنند.» او با تعمیم دادن نقل قول از یکی از وزرای قبلی، در خصوص خوردن شیر خر در کودکی، مدعی شد: «یک وزیر سابق گفته بود سمت من به دلیل یک لیوان شیر خری است که در کودکی خوردم. خیلی از مسوولان در جمهوری اسلامی هر وقت مسوولیت می‌گیرند یک لیوان شیر خر می‌خورند.» او همچنین تاکیده کرد: «مسوولین در جمهوری اسلامی خیلی خیانت کرده‌اند.»

اهانت و ادعایی که واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و واقعی به همراه داشت و تعدادی از وزرا و اعضای کابینه دولت که این سخنان را «اهانت» به رییس‌جمهوری و اعضای هیات دولت دانسته‌اند در اعتراض به دفتر رییس‌جمهوری اعلام کردند اگر صداوسیما در این‌باره عذرخواهی نکند در جلسه هیات دولت که عسکری رییس صداوسیما هم حضور دارد، شرکت نخواهند کرد.

افتضاحی شرم‌آور از شبکه چهار سیما

علیرضا معزی معاون ارتباطات دفتر رییس‌جمهوری اولین مسوول دولتی بود که در این باره واکنش نشان داد و در توئیتر خود نوشت: «آنچه در برنامه‌ای از شبکه چهار رخ داده افتضاحی شرم‌آور است. این شرارت در آنتن زنده صداوسیما، خارج از تحمل است. جای تاسف است که گوینده‌ آن محتوای سخیف و اتهام رکیک، معمم و رسانه هم، رسانه‌ ملی است.»

او در ادامه نوشت: «نهاد ریاست‌جمهوری، منتظر توضیح سریع و صریح رسانه‌ ملی در این باره خواهد بود و مصمم است که این مورد عجیب و شرم‌آور را به صورتی موثر و در بالاترین سطوح  پیگیری نماید.»

علی ربیعی سخنگوی دولت هم دیگر مسوولی بود که در این باره در توئیتی نوشت: «وقتی کلیپی از یک برنامه تلویزیونی حاوی ‎توهین به رییس‌جمهوری را دیدم،‌ نمی‌دانم چرا بی‌اختیار فراتر از آن توهین، حرمت‌ این کلمات به ذهنم خطور کرد «‎دهه فجر، روحانیت، پژوهشگاه، اندیشه اسلامی و ‎صدا و سیما به منزله دانشگاه. در باب علل ‎زوال اخلاق و ‎سیاست، شنبه خواهم نوشت.»

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در توئیتی نوشته است: «ادبیات سخیف، توهین و افترا از همه بد است و در کسوت روحانیت، آن هم از رسانه ملی، بدتر!» حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری هم نوشته است: «مردم اهل ملاقه و منقل را به خوبی می‌شناسند. ‌ای کاش در کنار ریش و عمامه، جهان‌تان را هم بزرگ‌تر می‌کردید.»

گفتنی است، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری اعلام کرده است که «از این سازمان و کلیه عوامل پخش این برنامه شکایت خواهد کرد.» البته روابط‌عمومی شبکه چهار تلویزیون روز پنجشنبه در بیانیه‌ای رسمی، با «غیرمنصفانه» و «غیرحرفه‌ای» خواندن سخنان احمد جهان‌بزرگی، آن را مخالف اهداف رسانه ملی و شبکه چهار در توسعه «گفت‌وگوی مومنانه، منصفانه و مودبانه» خوانده است. ولی در ادامه بیانیه با سلب مسوولیت از این سازمان و شبکه، تاکید کرده است که «مسوولیت اظهارنظر مهمانان و کارشناسان برنامه زنده بر عهده خود آنهاست!»

موضوعی که البته اولین‌بار نیست و آخرین‌بار هم نخواهد بود و این چرخه توهین به روحانی از همان ابتدای آغاز به کار او در صدا وسیما شکل گرفت و در اقدامی بی‌سابقه تهدید و توهین ترامپ در واکنش به سخنان حسن روحانی در راهپیمایی ۲۲بهمن سال ۹۵ را با زبان اصلی در بخش‌های مختلف خبری به کرات پخش کرد!

نان برخی در فحاشی به روحانی است

در کنار موضع‌گیری اعضای کابینه و کاربران فضای مجازی و اعتراض به توهین صداوسیما برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب هم در این باره واکنش نشان دادند. هادی غفاری در اعتراض به این توهین که از سوی یک روحانی نسبت به رییس‌جمهوری معمم بیان شده است به ایرنا گفت: «من آدم واقع بینی هستم و عقیده دارم امروز لباس روحانیت با لباس ۵۰ سال پیش خیلی فرق دارد. سابق بر این حوزه‌های ما مطهری، بهشتی و علامه جعفری تربیت می‌کرد و امروز از این‌ها تربیت می‌کند. البته من نمی‌گویم همه این‌طور هستند ولی از این قشر زیاد تربیت شده است.»

این فعال سیاسی افزود: «اگر این هتاکی نسبت به رییس یک قوه دیگر انجام می‌شد با گوینده برخورد می‌کردند و گاهی در کمتر از این حد هم شکایت و فرد محکوم می‌شد. مثلا کسی در مورد قم حرفی زده و گفته که کرونا از قم آمده است؛ در دادگاه برای معاون وزیر یا سخنگوی بهداشت و درمان، پرونده ایجاد کردند، چون گفته بود این بیماری از قم شروع شده است.»

رییس صداوسیما اول از خودش دفاع کند و بگوید «شیر خر» نخورده!

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده دور دهم مجلس هم درباره این بخش از توهین جهان بزرگی در صداوسیما نسبت به مسوولان که مدعی شده بود قبل از پذیرش مسوولیت «یک لیوان شیر خر می‌خورند!» به «جهان‌صنعت» گفت: «آقای عسکری رییس صداوسیما هم باید بداند که او هم از مسوولان است و این توهین که در شبکه تحت امر او بیان شده است اول به خود او برمی‌گردد چون او هم از مسوولان است و باید توضیح دهد که آیا او هم قبل از پذیرش مسوولیت، شیر خر خورده است؟!»

نماینده مردم رشت در مجلس دهم ادامه داد: «این توهین به رییس‌جمهوری از صداوسیما درست زمانی اتفاق افتاد که ابرپروژه جهان تحت فشارهای شدید در ایران افتتاح شد. همچنین به دهه فجر نزدیک می‌شویم و نباید فراموش کرد که درآستانه ۴۰ سالگی انقلاب پمپئو گفت که ایران جشن ۴۰ سالگی خود را نمی‌بیند، ولی از آن به بعد ۳ جشن دیگر پیروزی انقلاب را برگزار کردیم و امسال هم جشن می‌گیریم درحالی که ترامپ و دولتش از صحنه روزگار محو شده‌اند.»

جعفرزاده، درانتقاد به قوانین مجازات اسلامی تصریح کرد: «یک‌سری قوانین ما ایراد دارد و مثلا در ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی جریمه توهین به مقامات ۳ قوه را ۵۰ تا  ۱۰۰ هزار تومان تعیین کرده است و این شخص هتاک حاضر است ۲۰۰ هزار تومان هم بدهد ولی ۴ فحش به رییس‌جمهوری در صداوسیما بدهد تا معروف شود. در حالی که باید شدت مجازات این افراد را افزایش داد.»

این نماینده ادوار مجلس گفت: «برخی معتقدند که باید رییس‌جمهوری سعه صدر داشته باشد و آزادی بیان را بپذیرد، ولی نکته، درست اینجا است که این آزادی بیان فقط در قبال رییس‌جمهوری اعمال می‌شود و به او آزادانه فحش می‌دهند ولی کسی جرات ندارد به یکی از سران دو قوه دیگر انتقاد کند. مثلا اگر به رییس قوه قضاییه نقدی شود با آن شخص بلافاصله برخورد خواهد شد.»

او همچنین بیان کرد: «اتهام بستن به رییس‌جمهوری معمم و پامنقلی دانستن او با آزادی بیان فرق دارد. شناسنامه این افراد فحاش مشخص است و آنها جز توهین، فحاشی و افترا و بگم بگم گفتن چیزی دیگر بلد نیستند. جدای از صداوسیما اگر به تریبون مجلس و نمازجمعه هم نگاه کنیم، می‌بینیم همه در حال فحش دادن به رییس‌جمهوری هستند.»

این نماینده ادوار مجلس با انتقاد به پامنقلی خواندن رییس‌جمهوری در صداوسیما آن هم از سوی یکی از یاران احمدی‌نژاد گفت: «تکرار واژه پامنقلی که مخالفین نظام و منافقین سال‌هاست اصرار دارند به مسوولان نظام منصوب کنند وقتی از تریبون رسمی صدا وسیما توسط کسی که قبلا مسوولیت اطلاعاتی و امنیتی کشور را داشته است، صحه گذاشتن بر ادعای آنهاست و این امر نشانه افراد نفوذی در چارچوب نظام است.» جعفرزاده اختصاص بودجه سه هزار میلیارد تومانی که کمیسیون تلفیق برای سال ۱۴۰۰ به صداوسیما اختصاص داده است را دور ریختن بودجه بیت‌المال دانست چرا که قبلا امتحانش را پس داده است.

به هر حال باید منتظر بود و دید شکایت از هتاکان به رییس‌جمهوری از تریبون صداوسیما به نتیجه می‌رسد یا آنها به واسطه عقد اخوتی که با مخالفان دولت بسته‌اند همچنان در حاشیه امن قرار دارند و می‌توانند هر تهمتی را صرفا به رییس یک قوه خاص بزنند و مستوجب هیچ عقوبت حقوقی و قضایی هم نشوند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 167210
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا