سهام پالایشی دولت در نوبت عرضه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با این وجود بازدهی خوب این صندوق (افزایش ۷/۲ برابری ارزش سهام آن) باعث شده بسیاری از مردم منتظر صندوق بعدی باشند. در همین ارتباط روز گذشته معاون سازمان خصوصی‌سازی جزئیات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بعدی دولت که قرار است در بورس عرضه شوند را اعلام کرد. ابوالقاسم شمسی‌جامخانه با اشاره به عرضه سهام دولت در قالب ETFاظهار کرد: در زمینه ETF پالایشی کارها در حال انجام است. او همچنین با بیان اینکه سومین ETF صنایع فلزی و خودروسازی است، عنوان کرد: این صندوق شامل فولاد مبارکه و صنایع مس و سهام متعلق به دولت در سایپا و ایران‌خودرو می‌شود. این در حالی است که پیش از این مدیرعامل بورس تهران گفته بود بین دو صندوق باقیمانده پالایشی و صنایع فلزی و خودرو، دومین صندوق قابل معامله که قرار است در بورس عرضه شود مربوط به صنایع فلزی و خودرویی است.

این روزها خبرهای زیادی در خصوص سرمایه‌گذاری در بورس و ورود به بازار سرمایه شنیده می‌شود و عموم افراد جامعه به سرمایه‌گذاری در این بازار تمایل پیدا کرده‌اند. در این میان یکی از مهم‌ترین مخاطرات ورود افراد جدید به بورس، نداشتن اطلاعات کافی برای سرمایه‌گذاری مستقیم بوده که ممکن است خطر از بین رفتن سرمایه آنها را به دنبال داشته باشد. این در حالی است که گزینه‌های بسیار زیادی برای ورود این قبیل افراد برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار مطرح است که یکی از مهم‌ترین این موارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. زمانی که صحبت از سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، ریسک‌پذیری و ترس از از دست دادن سرمایه به بزرگ‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود. برای از بین بردن و یا کم کردن از میزان این ریسک راهکارهای مختلفی وجود دارد مثلا یکی از این راه‌ها استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است. صندوق‌های قابل معامله در بورس یا همان ETFها یکی از رایج‌ترین ابزارهای موجود در بازارهای سرمایه هستند که از مردادماه سال ۱۳۹۲به بازار سرمایه ایران راه پیدا کردند و طی سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند. در حال حاضر صندوق‌های مزبور به عنوان یکی از بهترین، مناسب‌ترین و کم‌ریسک‌ترین گزینه‌ها برای ورود به بازار سرمایه به ویژه برای تازه‌واردها مطرح است. به گزارش سنا، مهم‌ترین خدمت صندوق‌ها بازدهی مطلوب و کم کردن ریسک سرمایه‌گذاران است که این ویژگی در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای بسیار کاربردی است زیرا با انتخاب یک صندوق سرمایه‌گذاری مناسب دیگر نیازی به کسب اطلاعات تخصصی و صرف وقت اضافه نیست. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)  می‌تواند برای همه مناسب باشد چون هم امکان بهره‌مندی از تنوع سبد خرید و هم کاهش میزان ریسک‌پذیری در این صندوق‌ها وجود دارد. علاوه بر این به این دلیل که واحدهای صندوق‌های مزبور به صورت آنلاین قابل خرید و فروش است سرمایه‌گذاری در آن برای افرادی که بیشتر دوست دارند در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند جذاب است.

ورود ETFهای دولتی به بازار سرمایه

شورای عالی بورس بر اساس قانون بودجه امسال و همچنین به استناد اصل ۴۴ در جلسه یازدهم فروردین‌ماه، ساز و کار اجرایی واگذاری باقیمانده سهام دولتی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را تصویب کرد و این مصوبه شانزدهم فروردین ۱۳۹۹ توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تقدیم معاون اول رییس‌جمهور شد. در واقع داستان از این قرار بود  که دولت قصد داشت سهام خود در شرکت‌های دولتی را در بورس عرضه کند و در این راستا سه صندوق تعریف شد که شامل شرکت‌هایی می‌شود که در حال حاضر در بورس وجود دارند. این سه صندوق شامل صندوق واسطه‌گری مالی، پالایشی (چهار پالایشگاه به ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومان) و صنایع فلزی و خودروسازی می‌شود. در این راستا، پذیره‌نویسی نخستین صندوق که شامل باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین می‌شد، اواسط اردیبهشت آغاز و معامله آن نیز تقریبا یک ماه پس از پذیره‌نویسی تحت نماد دارایکم آغاز شد. ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی بود. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی) ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده بود. پذیره‌‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر بوده و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود نداشت. با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس سه صندوق واسطه‌گری مالی، خودروسازی و صنایع فلزی و صنایع پالایش نفت و پتروشیمی هستند، این سوال وجود داشت که آیا فردی که با کد ملی یا کد بورسی خود در صندوق اول (واسطه‌گری مالی یکم) تا سقف دو میلیون تومان پذیره‌نویسی می‌کند، امکان‌پذیره‌نویسی در سایر صندوق‌ها را دارد یا خیر؟ باید گفت منعی برای پذیره‌نویسی در سایر صندوق‌ها در شرایط یادشده وجود ندارد؛ بنابراین تخفیف در نظر گرفته شده فقط برای یک صندوق اعمال می‌شود.

جزئیات عرضه صندوق‌های بعدی دولت

اکنون پس از گذشت کمتر از یک ماه از معاملات دارایکم، معامله‌گران بورس در انتظار دارادوم و سوم به سر می‌برند. ETF‌هایی که گفته می‌شود در راهند. معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در توضیح ETF پالایشی دولت در گفت وگو با ایسنا، تصریح کرد: در این راستا تصمیم اولیه دولت چهار پالایشگاه تبریز، اصفهان، تهران و بندرعباس بود و در حال حاضر طبق مصوبه هیات واگذاری، دو تا از پالایشگاه‌ها به صورت بلوکی عرضه می‌شود. شمسی جامخانه ادامه داد: پالایشگاه تبریز که آگهی شد و پالایشگاه بندر عباس هم به زودی آگهی می‌شود؛ بنابراین باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های نفت تهران و اصفهان، در قالب ETF پالایشی عرضه خواهد شد. او همچنین در خصوص ETFفلزی و خودرویی دولت نیز توضیح داد: در حال انجام کارها و مکاتبات هستیم. سهام برخی از این شرکت‌ها در وثیقه بانک‌ها قرار دارند که از وزارت صمت تقاضا شد که وثیقه جایگرین تعیین کند. با توجه به اینکه در این راستا، مصوبه هیات‌وزیران وجود دارد، امیدواریم با دستور وزیر صمت این کار سرعت بگیرد. با این حال مسوولان سازمان بورس اظهار کرده‌اند که زمان عرضه این صندوق‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نیست و طبق گفته‌ رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، هنوز دولت از این سازمان ETF  جدید درخواست نکرده است. پیش از این قرار بود دو ماه تیر و مرداد به عنوان زمان عرضه این صندوق‌ها اعلام و مقدمات عرضه فراهم شود. در همین حال در روزهای گذشته بحث پیرامون میزان سهام دولت و سهام عدالت در شرکت‌های حاضر در فهرست این ETF‌ها بالا گرفته است؛ تا جایی که برخی نمایندگان مجلس از احتمال توقف عرضه صندوق‌های دارادوم و داراسوم سخن به میان آورده‌اند. با این حال رییس سازمان خصوصی‌سازی عرضه این صندوق‌ها را مطابق قانون دانست و توقف عرضه آنها را به کلی رد کرد.

مزایای استفاده از ETFها در بورس

در حالی که نخستین ETF دولتی نتوانست طرفداران زیادی را در زمان پذیره‌نویسی به سمت خود جذب کند اما با این حال اکنون به یکی از سبدهای جذاب سهام در بازار سرمایه بدل شده است. وزارت اقتصاد اعلام کرده است که به زودی پذیره‌نویسی باقیمانده سهام دارایکم برای معامله‌گران بورسی امکان‌پذیر می‌شود و افراد فاقد این سهام می‌توانند تا سقف پنج میلیون تومان پذیره‌نویسی کنند. همچنین معامله‌گرانی که در مرحله نخست تا سقف دو میلیون تومان سهام صندوق نخست دولت را خریداری کرده‌اند در این دوره می‌توانند سهام خود را به پنج میلیون تومان افزایش دهند. صندوق یکم دولت در حالی با عدم استقبال مواجه شد که کاهش هزینه استراتژی‌های ردگیری شاخص‌ها به عنوان اولین و مهم‌ترین ویژگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله برشمرده می‌شود. بخش دیگر صرفه‌جویی هزینه‌ای به دلیل قابل معامله بودن واحدهای آن در بورس است. تمام هزینه‌های مربوط به ثبت و شناسایی هویت خریدار یا فروشنده، دریافت و بررسی مستندات، پاسخ به درخواست‌های خریدوفروش و سایر هزینه‌ها، بر عهده کارگزار است و مدیر صندوق در این زمینه هزینه کمتری متحمل می‌شود.  مزیت دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس سهولت دسترسی است.  همچنین این صندوق‌ها برای طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران، صرف‌نظر از میزان دارایی‌ها و افق سرمایه‌گذاری آنها، فرصت مناسبی برای تشکیل پرتفوی با ارائه طبقات متنوعی از دارایی فراهم کرده‌اند.  از سوی دیگر به دلیل اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله مانند سهام معامله می‌شوند، فرآیند سرمایه‌گذاری در آنها نیز نظام‌مند است که این امر موجب افزایش نقدشوندگی و امکان معامله واحدهای سرمایه‌گذاری در بازارهایی می‌شود که در آنها همه سرمایه‌گذاران می‌توانند صرف نظر از میزان سرمایه یا افق زمانی سرمایه‌گذاری، به‌طور شفاف و با حمایت‌های قانونی نهادهای حاکمیتی با یکدیگر دادوستد کنند. شفافیت، مزیت مهم دیگر این صندوق‌هاست، زیرا بیشتر مدیران صندوق، اطلاعات اصلی پرتفوی خود را روزانه از طریق وب‌سایت صندوق نمایش می‌دهند. این در حالی است که امکان خرید و فروش لحظه‌ای در بورس همان‌طور که می‌تواند به عنوان مزیت این نوع صندوق‌ها مطرح شود اما در شرایطی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران نوپا که کمتر توانایی کنترل هیجانات خود را دارند زیان‌آور باشد چون برای دستیابی به بازدهی مطلوب نیاز به صرف زمان مناسب است. اما افراد تازه‌کار شاید کند بودن یا ضرر کوتاه‌مدت احتمالی صندوق را نتوانند تحمل کنند و با ضرر سرمایه خود را خارج کنند. در صورتی که ذات سرمایه‌گذاری در صندوق‌های غیرقابل معامله در بورس بر اساس سرمایه‌گذاری میان‌مدت یا بلندمدت است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 121205
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا