سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هند در بندر چابهار

به گزارش جهان صنعت نیوز: محمد راستاد در همایش بین‌المللی دریایی هند ۲۰۲۱ که به صورت ویدئو کنفرانس، به میزبانی وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های کشور هندوستان برگزار شد، اظهار داشت: مدیریت بنادر از مدیریت‌های دولتی و عمومی به مدیریت صاحب خانه‌ای و حتی خصوصی تغییر یافته که پویایی و تحرک زیادی را در این صنعت به همراه داشته است.


معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان” امروزه اپراتورهای بندری معتبر، صرف نظر از ملیت‌شان، در همه نقاط جهان برای سرمایه گذاری و راهبری بنادر تجاری حضور دارند” خاطر نشان کرد: خطوط کشتیرانی بزرگ هم در بنادر مختلف دنیا سرمایه گذاری‌های بندری انجام می‌دهند و پایانه‌های بندری اختصاصی خودشان را ایجاد می‌کنند.

راستاد با تاکید بر اینکه” صنعت بندری امروزه کاملاً متحول شده و کشورها باید برای حفظ و افزایش سهم بازار از حمل و نقل دریایی، خود را با این تحولات وفق دهند، افزود: درجمهوری اسلامی ایران نیز سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع مسئول بنادر تجاری و کشتیرانی بازرگانی، تلاش کرده تا همگام با تحولات جهانی گام بردارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امروزه کلیه بنادر ایران توسط اپراتورهای خصوصی راهبری می‌شوند.

مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به “سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی توسط بخش خصوصی در بنادر ایران” اضافه کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها نه تنها در زمینه تأمین تجهیزات بنادر، بلکه در زمینه احداث روبناهای بندری همچون انبارهای نگهداری کالا اعم از سرپوشیده و روباز، سیلوهای نگهداری غلات، مخازن نگهداری مواد فله مایع، کارخانجات تولیدی و ارزش افزوده‌ای، خدمات لجستیکی و پشتیبانی بنادر هستند.

راستاد گفت: در حال حاضر بالغ بر ۳۳۰ قرارداد سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایران با بخش خصوصی در زمینه‌های فوق منعقد شده است.

راستاد یکی از مصادیق حضور بخش خصوصی در بنادر ایران را سرمایه گذاری و اپراتوری شرکت IPGL هندوستان در بندر چابهار عنوان کرد و اظهار داشت: در قالب این قرارداد که به صورت BOT و ۱۰ ساله است، اپراتور هندی ۸۵ میلیون دلار برای تأمین تجهیزات بندری چابهار سرمایه گذاری می‌کند.

وی با اشاره به” ورود اولین تجهیزات تأمین شده توسط اپراتور هندی شامل دو دستگاه جرثقیل موبایل به بندر چابهار گفت: امیدواریم بزودی مابقی تجهیزات تعهد شده توسط اپراتور هندی نیز که شامل گنتری کرین و RTG و سایر تجهیزات کانتینری است وارد بندر چابهار شود.

وی با اشاره به “موقعیت ممتاز بندر چابهار به عنوان حلقه واسط کشورهای ساحلی اقیانوس هند و اتصال بازار بزرگ هندوستان به کشورهای آسیای میانه و افغانستان” تاکید کرد: همکاری راهبردی جمهوری اسلامی ایران و هندوستان در رابطه با تجهیز و راهبری بندر چابهار، مزایای فراوانی را برای دو کشور و کشورهای منطقه به همراه خواهد داشت.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی طی سال‌های اخیر زیربناهای بندر چابهار را به طور قابل توجهی توسعه داده و ظرفیت بندر را از ۲ و نیم میلیون تن به بیش از ۸ میلیون تن در سال افزایش داده است.

وی افزود: در مرحله دوم توسعه، ظرفیت بندر چابهار به بالغ بر ۳۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به” رشد میزان تخلیه و بارگیری در بندر چابهار از کمتر از یک میلیون تن تخلیه و بارگیری، به بیش از ۳ میلیون تن در سال‌های اخیر پس از امضای تفاهم نامه سه جانبه ترانزیتی چابهار”، خاطر نشان کرد: ترانزیت کالا بین هندوستان و افغانستان از طریق بندر چابهار شکل گرفته و عملیاتی شده است. خطوط کانتینری منظم بین بندر چابهار و بنادر هندوستان برقرار شده است.

وی در ادامه توضیح داد: از جمله اقدامات مهم دیگری که می‌تواند بندر چابهار را بیش از پیش ارتقا دهد، اتصال ریلی بندر به شبکه سراسری راه آهن است که خوشبختانه این پروژه هم با سرعت مطلوبی در حال انجام شدن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی”همکاری ایران و هند در بندر چابهار را مصداق بارز سرعت دادن به توسعه بندر با سرمایه گذاری بخش دولتی و بخش خصوصی دانست” و تاکید کرد. مطمئناً این‌گونه همکاری‌های منطقه‌ای، ظرفیت‌های بندری و سایر شقوق حمل و نقل را به بهترین وجه ممکن فعال می‌کند و تمام کشورهای منطقه و فرامنطقه از مزیت‌های لجستیک روان و کم هزینه بهره خواهند برد.

وی با دعوت از تمام کشورهای دوست و ذی‌نفع منطقه، برای اینکه به طور ویژه بندر چابهار را به عنوان هاب ترانزیتی محصولات خود مد نظر قرار دهند، تاکید کرد: ما از سرمایه گذاری‌های روبنایی برای توسعه فعالیت‌های لجستیکی در محدوده بندر چابهار استقبال می‌کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 175568
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا