سرزنش دلواپسان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این تقابل و موضع‌گیری آشکار از اولین حضور محمدجواد آذری‌جهرمی به مجلس یازدهم به دعوت نمایندگان و با برخورد تند و انتقادی آنها به بهانه افسارگسیختگی فضای مجازی و تلاش برای فیلتر اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی، شروع شد. یکشنبه هفته گذشته هم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که به دعوت مجلس برای ارائه گزارش برای اولین بار به مجلس یازدهم آمده بود، مورد هجمه و توهین و تحقیر و استهزای برخی نمایندگان تازه‌وارد که سری پرشور و سودای دیده شدن دارند قرار گرفت. حتی برخی نمایندگان تندرو و کهنه‌کار مجلس هم که در رقابت دائمی و همیشگی با دولت روحانی هستند، با شعارهای «دروغگو و مرگ بر…»ها مانع از صحبت‌های ظریف در مجلس شدند؛ اتفاقی که منجر به واکنش رهبری نسبت به تهمت و توهین و تخریب وزرا در مجلس شد.

توهین به وزرا حرام شرعی است

روز گذشته مقام رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس یازدهم توصیه‌هایی را خطاب به آنها بیان کردند. ایشان پس از اینکه مجلس یازدهم را از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب خواندند، در توصیه‌هایی با توجه به اینکه تنها یک سال تا پایان مجلس دوازدهم باقی مانده، مجلس را به تعامل با دولت تشویق کردند و خواستار تعامل قوا با یکدیگر شدند.

آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات خود بر تعامل قوا تاکید کردند و ضمن اینکه سوال و استیضاح را حق قانونی نمایندگان دانستند، خطاب به نمایندگان مجلس گفتند: «روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد.» ایشان سوال و تفحص را به عنوان حق مجلس دانستند و در عین حال «توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان» را به هیچ وجه جایز ندانسته و این نسبت‌ها را حرام شرعی اعلام کردند. این بیانات در حالی بود روز یکشنبه گذشته، منتقدان سیاست خارجی دولت روحانی ظریف را مورد تهمت و توهین قرار داده بودند. رهبری در این بیانات نمایندگان را از انجام رفتارهای احساسی و سطحی برحذر داشتند و با این توصیه گمان می‌رود بدنه مجلس از جنجال‌آفرینی‌هایی که در این روز‌ها، دلواپسان به دنبال آن هستند، فاصله بگیرند.

رهبر به من صادق گفتند اما شما به من دروغگو گفتید!

گفتنی است وقتی محمدجواد ظریف به دعوت نمایندگان به مجلس رفت تا درباره مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی به نمایندگان گزارش دهد، پس از پایان بخش اول صحبت‌هایش چند نفر از نمایندگان از صندلی خود بلند شده و با فریاد درخواست اخطار و فریاد «دروغگو»، «آقای ظریفه بسه»، «دوست نداریم دروغ بشنویم» و… مانع از صحبت او شدند.

وزیر امور خارجه نیز در واکنش به این برخورد نمایندگان خطاب به آنها گفت: «حرف‌ها و توهین‌ها را به جان می‌خرم. من اگر دروغ گفتم رهبر شنیدند و اگر صادقانه حرف زدم رهبر نیز شنیدند. ایشان به من صادق گفتند اما شما به من دروغگو گفتید. ایشان به من شجاع گفتند اما شما به من ذلیل گفتید. اما بنده برای نمایندگان ملت ارزش و احترام قائلم.» البته ماجرا به همین‌جا ختم نشد و پس از صحبت‌های چند دقیقه‌ای وزیر امور خارجه، عده‌ای از نمایندگان فریاد مرگ بر دروغگو سر دادند و ظریف نیز اعلام کرد: «بنده از مهمان‌نوازی شما سپاسگزارم.» همین برخوردها باعث شد رهبری در بیانات خود به نمایندگان از آنها بخواهند که «از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی» بپرهیزند و در شنیدن نظر مخالف متین، خردمند، قوی و قابل توجیه برخورد کنند.

استیضاح رییس‌جمهوری منتفی است

در حالی که در شرایط نابسامان اقتصادی و سیاسی کشور که تحت انواع فشارهای بین‌المللی و تحریم ‌قرار داریم، برخی نمایندگان تازه‌کار مجلس یازدهم به دنبال کلید زدن سوال از رییس‌جمهوری هستند؛ اقدامی که حداقل برای یک ماه کل کابینه دولت را در تعطیلی ناخواسته قرار می‌دهد تا رییس‌جمهوری بتواند به سوال نمایندگان پاسخ دهد.

حتی برخی نمایندگان جویای نام از جمله جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر و محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر به سوال از رییس‌جمهوری بسنده نکرده و دنبال عدم کفایت رییس‌جمهوری و استیضاح او هستند! اتفاقی که واکنش رهبری را به همراه داشت و ایشان به طور صریح با اشاره به اینکه یک سال از عمر دولت باقی مانده است، تلویحا نمایندگان را به منتفی کردن این اقدامات توصیه کردند.

بیانات رهبری فصل‌الخطاب باشد

محمد باقری بنابی، نماینده مردم بناب در گفت‌وگو با «جهان‌ صنعت نیوز»  درباره اظهارات رهبری و توصیه به تعامل بین مجلس و دولت گفت: «فرمایشات رهبری همیشه درباره روابط بین دولت و مجلس راهگشا بوده است. ضمن اینکه ایشان برای مجلس یازدهم شأن خوبی قائل شدند، ولی توصیه‌هایی هم درباره تعامل بین قوای سه‌گانه داشتند که باید فصل‌الخطاب قرار گیرد.» نماینده مردم بناب در مجلس یازدهم ادامه داد: «باید مجلس و دولت در همه حوزه‌ها به فرمایشات رهبری توجه کنند و آقای روحانی هم به دنبال تعامل، وقت بیشتری به نمایندگان اختصاص دهند.» باقری در پاسخ به این پرسش که به دلیل حمایت رهبری از وزرا و دولت و تاکید بر اینکه شأن وزرا در مجلس حفظ شود، آیا قضیه سوال و استیضاح وزرا و رییس‌جمهوری منتفی خواهد شد، به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: «همان‌طور که رهبری گفتند سوال و استیضاح حق مجلس است، ولی نباید مجلس نسبت به وزرا توهین کند.»

نمایندگان جوان توصیه‌های رهبری را سرلوحه کارشان قرار دهند

او خطاب به همکاران جوان و تازه‌وارد خود در مجلس یازدهم بیان کرد: «دوستان و همکاران جوان و انقلابی تازه‌وارد به مجلس باید اظهارات رهبری را سرلوحه کار خودشان قرار دهند و بدانند توهین هم از نظر قانونی خلاف است و هم از نظر شرعی مشکل دارد و حرام است.» این نماینده دور دهم و یازدهم مجلس درباره حق سوال و استیضاح از وزرا و رییس‌جمهوری توضیح داد: «بحث سوال از وزرا با سوال از رییس‌جمهوری دو مقوله کاملا جدا هستند. نمی‌توانیم به خاطر توصیه رهبری سوال از وزرا را تعطیل کنیم، چون خودشان گفتند سوال و استیضاح حق نمایندگان است و باید حق نظارت خود را حفظ کنیم. ولی موضوع استیضاح رییس‌جمهوری منتفی است و استیضاح‌کنندگان افراد تندرویی هستند که شرایط را درک نمی‌کنند ولی قطعا با صحبت‌های رهبری، مساله استیضاح رییس‌جمهوری منتفی است.»

او همچنین بیان کرد: «سوال از رییس‌جمهوری هم با توجه به بیانات رهبری باید با عقلانیت و احتیاط بیشتر مطرح شود تا منافع مردم به خطر نیفتد. در عین حال که سوال حق قانونی نمایندگان است، ولی در این شرایط استفاده از این حق به صلاح مردم و کشور نیست.» نماینده مردم بناب در مجلس افزود: «نمایندگان باید با عقلانیت بیشتر و توسعه سیاسی بیشتر حرف یکدیگر را تحمل کنند تا یک سال باقی مانده دولت به خوبی و با کارایی بیشتر به پایان برسد.»

نمایندگانی که با شعار توجه به معیشت و اقتصاد مردم پا به ساختمان هرمی‌شکل بهارستان گذاشتند، هر چه بیشتر از ورودشان به پارلمان می‌گذرد، نشان دادند که سرسازگاری و تعامل با دولت ندارند و برخی از آنها به قصد مجادله و تقابل با دولت وارد مجلس شده‌اند؛ تقابلی که اوج آن را در مواجهه با وزیر امور خارجه شاهد بودیم و رهبری در این باره موضع گرفتند تا به عنوان فصل‌الخطاب راه برای تکرار مجادلات و توهین به وزرا در مجلس بسته شود. شاید به این واسطه جامعه روی آرامش بیشتری در نزاع و تقابل مجلس با دولت ببیند و با مقابله‌های نسنجیده وضعیت بازار و اقتصاد متزلزل را بیش از پیش تحریک نکند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 121214
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا