سخنگوی رییسی کیست؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: مثلا دیروز برخی از رسانه‌ها از علی بهادری جهرمی نام بردند. عصر ایران با اعلام این گمانه نوشته است: «استاد حقوق دانشگاه تربیت مدرس و رییس مرکز وکلای قوه قضاییه است و تعامل خوبی با رسانه‌ها دارد و در صورت قطعی‌شدن حضورش در دولت به عنوان سخنگو می‌توان امیدوار بود دولت و رسانه‌ها، روابط منطقی‌تری با یکدیگر داشته باشند. وی در میان فعالان سیاسی و دانشگاهی نیز به عنوان یک چهره میانه‌رو شناخته می‌شود.»

همزمان با طرح این گمانه که بحث سخنگویی دولت را بار دیگر مطرح کرد، خبر رسید که در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت شده است. انتخاب سخنگوی اقتصادی و به عبارتی تقسیم مسوولیت سخنگویی به چند نفر اما از جمله اقدامات من‌درآوردی دوران احمدی‌نژاد بود که از قضا جواب هم نگرفت و کنار گذاشته شد. حالا اما این‌طور که به نظر می‌رسد با وجود شروع گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب سخنگو، دولت رییسی بدش نمی‌آید که چند سخنگو داشته باشد. از این رو باید پذیرفت که حتی بعد از انتخاب سخنگوی دولت هم- فارغ از اینکه چه کسی باشد- شاهد پراکندگی در امر پاسخگویی دولت خواهیم بود و زمینه پاسکاری آقایان و حواله دادن خبرنگار و رسانه‌ها به یکدیگر و نهایتا فرار از پاسخگوی بیش از قبل فراهم خواهد شد.

این وضعیت اما چنان که برخی تصور می‌کنند برای دولت، سراسر حسن نخواهد بود چراکه با این کار فرصت ارتباط با جامعه را از خود می‌گیرد و از این جهت به خود ضربه می‌زند. برای درک این مهم کافی است توجه داشته باشیم که دولت روحانی با وجود داشتن سخنگو و تلاش علی ربیعی برای برقراری همه جلسات سخنگویی حتی در دوران کرونایی، همچنین با وجود اینکه در برخی اوقات محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز در نقش سخنگو ظاهر می‌شد و عملا به جای او ایفای نقش می‌کرد در راستای ارتباط با جامعه موفق نبود و به باور برخی تحلیلگران اصلی‌ترین ضربه را هم از همین ناحیه خورد.

 پرواضح است که با این رویه حق مطالبه‌گری و پرسش‌گری هم از جامعه سلب می‌شود و این موضوع حتما آسیب و صدمات قابل توجهی مثل افزایش بی‌اعتمادی مردم و تعمیق شکاف بین دولت و ملت را به همراه خواهد داشت.

با همه اینها تصمیم‌گیری در این رابطه با دولت است و باید دید که با معرفی یک سخنگوی کارکشته و ماهر به خودش از باب ارتباط‌گیری بهتر و به جامعه از جهت امکان مطالبه‌گری و پرسشگری به واسطه رسانه‌ها فرصت خواهد داد یا خیر.

گفتنی است، به موجب آیین‌نامه چگونگی تعیین و حدود وظایف سخنگوی هیات دولت و تشکیل شورای اطلاع‌رسانی دولت که ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۷۶ به تصویب هیات وزیران رسید، سخنگوی هیات دولت که ریاست شورای اطلاع‌رسانی را نیز برعهده ‌دارد، با پیشنهاد رییس‌جمهوری و تصویب هیات وزیران انتخاب می‌شود و وظایفی اعم از اعلام مواضع، سیاست‌ها و خط‌مشی‌های هیات دولت در خصوص مسائل و موضوعات داخلی و خارجی کشور به صورت مستمر، اعلام تصمیم‌های هیات دولت و تشریح مفاد و محتوای کلیه مصوبات، پاسخگویی به سوالات مطبوعات و رسانه‌ها و انجام مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی و… را برعهده ‌دارد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 224577
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا