رهبری بحث استیضاح رییس‌جمهور را پایان دادند

محمد ‌هاشمی * توصیه‌های دیروز رهبری به مجلس به خاطر شیوه‌ای است که مجلس در این مدت در پیش گرفته و حرکت آن در جهت تضعیف دولت بود. متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس در جریان حضور آقای ظریف در صحن علنی به وزیر امور خارجه توهین کرده و او را دروغگو و خیانتکار خواندند.

به گمان من آن حرمت شرعی که رهبری اشاره کردند به همین موضوع برمی‌گردد. بدیهی است که مجلس دارای حق و حقوقی است و باید به دو وظیفه قانونگذاری و نظارت خود عمل کند. مجلس طبق قانون اساسی امکان سوال، استیضاح و… را دارد اما رها شده نیست تا هر طوری که خواست، عمل کند. آبروی اشخاص در اسلام حرمت دارد و این حرمت بنا بر دستورات اسلامی از حرمت خانه کعبه هم بالاتر است. بنابراین کسی مجاز نیست که در یک تریبون مثل مجلس یا هر جای دیگر یا حتی در یک گفت‌وگوی دونفره هر چه خواست بگوید یا توهین کند.

صحبت‌های دیروز رهبری در همین راستا و با توجه به فضایی که در مجلس یازدهم ایجاد شده است، بود. خصوصا خیزی که این مجلس علیه دولت برداشت و هر روز یک جنجالی راه انداخت. به هر حال دیدیم که دشمنان و خارجی‌ها چقدر از این وضعیت سوء‌استفاده کردند. به عنوان مثال بعد از حضور وزیر امور خارجه در مجلس و نحوه برخورد نمایندگان با او، روزنامه گاردین و رسانه‌های دیگر نوشتند که این جلسه نشانگر تفرقه و نفاق در جمهوری اسلامی بوده و به این معنی است که تحریم‌های ترامپ اثر گذاشته و باید آن را بیشتر کرد. این یعنی آنها از این رفتارها در راستای رسیدن به اهداف خود همچون فروپاشی و به زانو درآوردن نظام، استفاده می‌کنند.

به اعتقاد بنده، مقام معظم رهبری در سخنان روز گذشته خود در حقیقت مانع از ادامه این رویه شدند. از حالا به بعد نمایندگان اگر متعهد به رهبری و به قول خودشان انقلابی هستند، دیگر نباید از این حرف‌ها بزنند و تشنج‌ ایجاد کنند. رییس مجلس در سخنرانی خود گفت که سران قوا در مقاومت و مبارزه با آمریکا وحدت نظر دارند اما این وحدت نظر باید نماد عملی داشته باشد. فقط به حرف نیست و این‌طور نمی‌شود که در حرف از وحدت نظر بگویند و فردا در مجلس یک وزیر را تهدید کرده یا به یک مسوولی توهین کنند. این رویه قطعا خلاف ادعای رییس مجلس و توصیه‌های رهبری است.

نکته دیگری که از صحبت‌های دیروز رهبری برداشت شد، پایان دادن به بحث استیضاح رییس‌جمهور است که در مجلس راه انداخته‌اند. شاهد بودیم که اخیرا با مثال زدن بنی‌صدر از سوال از رییس‌جمهور و استیضاح او می‌گویند. صحبت رهبری مبنی بر اینکه همه دولت‌ها باید تا آخرین روز فعالیت کنند، تکلیف این قضیه را روشن کرد.

به این ترتیب مقام معظم رهبری در این سخنرانی خود خیلی خوب، چارچوب فعالیت‌های مجلس را تبیین کردند و ان‌شاءالله که گوش شنوا و تعهدی هم در مجلس وجود داشته باشد. رهبری تاکید داشتند که سال آخر دولت و سال اول مجلس حساس است و نباید با تشنج همراه شود و نیاز به همصدایی و همکاری داریم. ما هم امیدواریم که گوش شنوایی برای عمل به این توصیه‌های مبتنی بر مکتب و اخلاق اسلامی وجود داشته باشد زیرا این مسائل از جمله ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر جامعه امروز برای عبور از بحران و شرایط فعلی است.

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 121210
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا