رشد پایدار بورس با تکیه بر تحلیل محوری

به گزارش جهان صنعت نیوز: در طول این مدت نوسانات نرخ ارز، سیاست‌های دستوری دولت و دخالت‌های مستقیم و  غیرمستقیم در عرضه سهام، تغییر و تحول مکرر در مقررات معاملاتی، ابهام در فضای سیاسی داخلی و بین المللی و مواردی از این دست، معاملات در بازار سرمایه را با شوک مواجه و معامله گران را نسبت به دورنمای بازار بدبین کرده است.


با این حال تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که در صورت افزایش تحلیل محوری در معاملات و حاکم شدن نگاه عقلایی، بورس می‌تواند مسیر رو به رشدی را در پیش بگیرد. به ویژه آنکه اغلب متغیرها از جمله قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها، نرخ ارز و گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها، چشم انداز مثبتی را ترسیم می‌کنند. در همین حال سازمان بورس نیز با تغییر در دامنه نوسان نمادها و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری دست‌کم برای کوتاه‌مدت از ریزش‌های بزرگ شاخص جلوگیری کرده است.

بازار سرمایه در حالی هفته جاری را به پایان برد که شاخص کل همچنان با افت مواجه بود. با این حال متوسط ارزش معاملات بازار روند رو به رشدی را در پیش گرفته است. اگرچه اغلب سهامداران حقیقی در این روزها فروشنده بوده‌اند و به نوعی نوسانگیری کرده‌اند اما با این حال ناظران بازار عنوان می‌کنند مادامی که فروشندگان برای سهام خود خریدار می‌یابند و معاملات خرید و فروش انجام می‌شود می‌توان گفت بازار پویا و زنده است. در همین حال بررسی‌ها نشان از دپو شدن پول در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد که می‌تواند به معنای عدم خروج نقدینگی از بازار سرمایه و نکته‌ای امیدوارکننده باشد. از همین رو تحلیلگران بازار سرمایه تاکید می‌کنند در صورتی که ابهاماتی نظیر سرنوشت بودجه سال ۱۴۰۰ و آینده برجام مشخص شود، بازار سرمایه نیز مسیر خود را بازخواهد یافت. به ویژه آنکه به گفته کارشناسان، نرخ دلار نیز در محدوده‌های کنونی تثبیت می‌شود و به کمتر از رقم ۲۲ هزار تومان نخواهد رسید. در کنار این عوامل، متغیرهایی نظیر نرخ کامودیتی‌ها- که تاثیر بسیاری بر صنایع اصلی و صادرات‌محور بازار سرمایه ایران دارند- و عملکرد امیدبخش شرکت‌ها نوید روزهای خوبی را برای بورس می‌دهد. با این حال اثرگذاری مثبت تمامی این عوامل به پرهیز معامله‌گران از داد و ستدهای هیجانی و رشد نگاه تحلیل‌محور در میان سهامداران بستگی دارد.

بهبود بازار در صورت عبور از هیجان

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بازار سرمایه در کف قیمتی قرار دارد و اگر عقلانیت به بازار برگردد قطعا روند مثبتی خواهد داشت. کوروش شمس با اشاره به ارزندگی قیمت سهام گفت: در شرایط فعلی قیمت‌ها بر اساس مفروضات امروز مناسب است و جای رشد زیادی دارد. وی افزود: بازار به حدی ارزنده است که قطعا هر سهامداری با تصمیم‌گیری درست می‌تواند در بازه زمانی بلندمدت سود خوبی به دست بیاورد. شمس بیان کرد: برخی سهامداران سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت را در بازار سهام پیش گرفتند و در شرایطی که بازار منفی است اقدام به نقدشوندگی سرمایشان می‌کنند به همین منظور فشار فروش در بازار زیاد شده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از اعمال محدودیت برای حقوقی‌ها است آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: خیر چنین موضوعی  درست نیست. بازار سرمایه بازاری بر مبنای تعادل است که اعمال محدودیت برای بخش خاصی معنی ندارد. شمس با اشاره به صنایع برتر در بازار سرمایه به عصرمالی گفت: بازار به حدی ارزنده است که نمی‌توان گفت تنها چند صنعت خاص پیشتاز هستند. بهتر است سهامداران پرتفوی خود را متشکل از سهم‌های EPS   محور قرار دهند یا شرکت‌هایی که نسبت قیمت به سودی که در مجمع تقسیم می‌کنند مناسب باشد بهتر است.

تاثیر رشد قیمت دلار نیمایی بر بازار

در همین حال هومن عمیدی دیگر کارشناس بازار سرمایه بر اثرگذاری رشد نرخ دلار نیمایی روی روند معاملات بازار تاکید کرده است. او با اشاره در این باره تصریح کرد: با اطمینان خاطر می‌توانیم بگوییم تا انتهای سال ۹۹ نرخ دلار نیمایی بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان خواهد ماند و اگر بخشنامه بانک مرکزی برای شرکت‌ها بیاید و به دلیل تغییر نرخ ارز نیمایی، نرخ ارز نیز تغییر می‌کند که این امر روی سهام فلزی و پتروشیمی موثر است. عمیدی افزود: این افزایش نرخ دلار نیمایی سیگنالی به بازار است در جهت رفع نگرانی که در بازار به علت افت دلار بود. این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نرخ دلار نیمایی قبلا نیز در این محدوده بوده و هم‌اکنون نیز بالاتر از این قیمت نمی‌رود، ولی ۲۵ هزار تومان در دلار نیمایی به مبنای تعریفی از نرخ ۳۰ هزار تومان برای ارز است، مگر اینکه اتفاقی برای برجام پیش آید. عمیدی در پاسخ به این سوال باشگاه خبرنگاران جوان که افزایش نرخ دلار نیمایی روی چه صنایعی اثرگذار است، بیان کرد: این امر روی شرکت‌های صادرات‌محور موثر است مثل، فولاد مبارکه، فملی و بقیه پتروشیمی‌ها که باید از این به بعد صادراتشان را با این نرخ دلار محاسبه کنند. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه چرا با وجود افزایش نرخ دلار، قیمت نفت و سهام کامودیتی هنوز بازار بورس منفی است؟ اظهار کرد: تصمیمات اخذشده ناقص است، دامنه نوسان نامتقارن کار بسیار درستی است، ولی اجازه حرکت بازار را گرفته است.

اول بحث بازارگردان‌ها است که باید دستورالعمل بازارگردانی بازبینی شود. ظرفیتی که برای بازارگردانی مشخص شد، فعال نشده و باید بازارگردان‌ها را مکلف به بازارگردانی متعهدشده کنند. عمیدی در ادامه تصریح کرد: همیشه بعد از چند روز که بازار رشد می‌کند، عده‌ای برای شناسایی سود از بازار خارج می‌شوند و به نوسانگیری می‌پردازند و هم‌اکنون نوسانگیری با اینکه دامنه نوسان نامتقارن شده کاهش یافته، ولی هنوز برای نوسانگیری حقوقی و حقیقی‌ها سهم را می‌فروشند‌. همچنین در انتهای سال یکسری از شرکت‌ها برای تامین مالی نیاز به فروش بخشی از سهام خود دارند و این فشار فروش‌ها سنگین نیست. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: بعد از یک رشد مناسب روی شاخص تا ۱۲۶۰ هزار واحد، طبیعی است، شاخص چند روز منفی شود، ولی نباید ادامه‌دار باشد. مسوولان بورس و نهاد ناظر باید پیگیری کنند و حتی معاملات حقوقی که باعث آسیب به سهم می‌شوند را ابطال کنند. وی در پایان اظهار کرد: اگر قرار است بازار را به سمت مثبت سوق دهند، تنها با دستورالعمل دامنه نوسان اتفاق نمی‌افتد چراکه صرفا چند روز اثرگذار است، باید در کنار آن بحث حجم مبنا، فشار فروش حقوقی‌ها و قوانین اشتباه بازارگردانی را اصلاح کنند و بازارگردان‌ها باید متعهد باشند.

تکرارشوندگی دوره‌های رونق و رکود

ابراهیم سماوی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم در توصیه به سهامداران گفت: به ارزندگی سهام شرکت‌ها و نیز صنایع مختلف توجه کنند و به اخبار منفی وزن زیادی ندهند. وی در بررسی شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: در این خصوص باید به ماه‌های گذشته رجوع کنیم. در چند ماه قبل با رشد چند ۱۰درصدی و بعضا چند ۱۰۰درصدی در بسیاری از سهم‌های بازار سرمایه رو‌به‌رو بودیم. در آن دوره عمده سرمایه‌گذارانی که به بازار وارد شده بودند، تجربه کافی در این حوزه نداشتند. این گروه عمدتا به اخبار و بازدهی‌های مثبتی که در آن دوره خاص وجود داشت، بیش از حد واکنش نشان می‌دادند. سماوی اضافه کرد: اما از اواسط مرداد که بازار در مسیر ریزش قرار گرفت که البته هنوز هم با روند کمابیش ریزشی آن مواجه هستیم. در این مسیر، سازمان بورس و نهادهای وابسته با ابزارهایی مانند توسعه بازارگردانی، انتشار اوراق تبعی و اخیرا تغییر دامنه نوسان به طور نامتقارن در هدایت و برقراری تعادل در بازار تلاش زیادی کردند. وی با اشاره به ریزش‌های اخیر بازار تصریح کرد: به نظر من یکی از مهم‌ترین علل این روند در وزن‌دهی سرمایه‌گذاران به خصوص تازه‌واردان به رویدادهای منفی اخیر است. بر این اساس، توصیه می‌کنم سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی حتما بر اساس تحلیل و ارزندگی سهم‌ها به خرید و فروش بپردازند. این کارشناس بازار در ادامه اظهار کرد: در چند ماه اخیر، بسیاری از سهم‌ها با ریزش‌های زیادی مواجه بودند که قطعا در این قیمت‌ها نباید فروخته شوند. همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از سهم‌ها کامودیتی‌محور هستند. در بررسی بازارهای جهانی، روند رو به رشد بازارهای مرتبط به این کامودیتی‌ها قابل مشاهده است. این موضوع می‌تواند روی فروش شرکت‌ها اثرگذار باشد. سماوی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به سرمایه‌گذاران توصیه کرد از هیجانات دوری کنند و افزود: بازار همیشه ریزشی نیست، بلکه بازار سرمایه همواره دوره‌های زمانی مختلفی دارد. براین اساس، به طور قطع مانند گذشته با دوره‌های رشد و رونق مجدد رو‌به‌رو خواهیم بود. مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر با مثبت دانستن گزارش‌های ۹ماهه منتشرشده شرکت‌ها بیان کرد: در مقایسه با گزارش‌های ۹ ماهه سال قبل، بسیاری از شرکت‌ها EPS پیش‌بینی خود را برای سال جاری منتشر کردند، براین اساس می‌توانیم با در نظر گرفتن نسبت‌هایی مانند نسبت P/E دریابیم که در بازار فعلی هنوز سهم‌های ارزنده وجود دارند. وی با اشاره به وجود برخی ابهامات موجود گفت: مساله برجام و تاثیرگذاری آن بر قیمت دلار و قیمت سهام، همچنین برخی نکات در خصوص بودجه دولت مواردی هستند که برطرف شدن آنها در کنار دیگر مسائل می‌تواند به رشد اسمی شرکت‌ها کمک کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 172644
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا