رشد دو برابری بازار آی.تی کشور تا سال ۱۴۰۱

به گزارش جهان صنعت نیوز: جلسه هیات عمومی سالیانه سازمان نظام صنفی رایانه ای کل کشور (نصر) صبح امروز با حضور نمایندگان سازمان های استانی نظام صنفی برای ارایه گزارش سالیانه با حضور محمدباقر اثنی عشری رییس سامان نصر و رسول سراییان دبیر کل این سازمان برگزار شد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کل کشور درباره برنامه های این سازمان در سال آینده گفت:‌ اولین چیزی که در دور جدید به آن تعهد دادیم انسجام و وحدت صنفی و جلوگیری از تنش های داخلی بوده است.  

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته ۲۳ جلسه ماهانه برگزار و برای شورای مرکزی دبیر انتخاب کردیم. در این مدت با نوسازی زیرساخت های آی تی از بخش سرور وارد دیتا سنترها شدیم.

اثنی عشری افزود: یکی از نقاط ضعف سازمان نظام صنفی رایانه ای نداشتن  اتوماسیون مناسب است که اکنون مشغول تقویت این خدمت هستیم. ساختار سازمان که تقویت شد توانستیم از موضع قدرت و اقتدار به مباحث ورود کنیم. اکنون سازمان در سطح ملی و کشور در مراجع تصمیم گیری حضور موثر دارد و با تمام دستگاه هایی که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت دارند در تعامل هستیم و روی تصمیم گیری آن ها تاثیرگذاریم.

وی با اشاره به این که حوزه آی سی تی از یک وزارتخانه فراتر رفته و این مساله بار مسوولیت سازمان نصر را افزایش داده است، گفت: در سال ۹۶ سازمان نصر ۱۴ هزار عضو داشت و اکنون ۴هزار عضو دیگر به صورت کاملا ارگانیک و بدون هیچ فشاری به سازمان اضافه شده است.

او افزود: منابع مالی خوبی را جذب سازمان کرده ایم. درست است مشکلاتی در استان ها داریم اما روند رو به بهبود است. در این مجمع از ۲۵ استان کشور گزارش مالی منتشر می کنیم تا همه چیز شفاف باشد. بالای ۹۰ درصد از درآمد ما از حق عضویت ها تامین می شود و پیش می رود.  

اثنی عشری تصریح کرد: ما هنوز نتوانسته ایم از تمام فرصت هایی که وجود دارد به شکل ۱۰۰ درصدی استفاده کنیم. در سال۹۵ بنا به گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی کشور منهای ۴.۹ درصد بود که در بخش صنعت این عدد به منهای ۹.۶ درصد رسید. یک سال بعد صنعت فناوری اطلاعات رشد ۶.۴ درصدی را تجربه کرد. در شرایطی که بقیه صنایع با مشکل رو به رو بودند در آی تی رشد داشتیم. طبیعت صنعتی که در آن کار می کنیم ریزش و رویش است.  

با افتخار می گویم که علاوه بر وزارت ارتباطات، سازمان نصر هم در این رشد مثبت ۶.۴ درصدی سهم داشته و در سال آینده که شواهد نشان می دهد سال سختی از نظر اقتصادی است، نیز ما به رشد امیدوار هستیم.

رییس نصر اضافه کرد: تیرماه امسال در شرایط اقتصادی که قیمت ارز نوسان داشت نمایشگاه الکامپ در ۶۵ هزار متر مربع برگزار شد و توانست بیش از ۱۰۰ هزار بازدیدکننده را جلب کند و بزرگ ترین نمایشگاه ایران در آن سال لقب بگیرد. در سال ۹۹  الکامپ را در کل فضای ۹۰هزار متر مربعی نمایشگاه بین المللی برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ بعد از الکامپ در جلسه هیات دولتی بیش از یک ساعت درباره این نمایشگاه صحبت شد و شب قبل از برگزاری نمایشگاه  برای اولین مرتبه رییس جمهوری در مراسم رونمایی از ایران هوشمند از نوع  نگاه به بازار آی تی صحبت کرد.

وی گفت: یکی از انتقاداتی که به سازمان وارد می شود این است که «نصر» دولتی شده اما از نظر من وظیفه نهاد صنفی این است که رابطی بین دولت و بخش خصوصی باشد.  

در گذشته دیدن مدیرکل یک وزارتخانه جزو دستاوردهای سازمان به حساب می آمد اما الان دولت پذیرفته که نیروهای سازمان می توانند در توسعه آی تی موثر باشند. اکنون حاکمیت نیز علاقمند به شکل گیری تعامل با سازمان است.

اثنی عشری افزود: در این دوره کمیسیون های قدرتمندی را در سازمان شکل دادیم و توانستیم در بانکداری دیجیتال بالای ۸۰درصد شرکت های تاثیرگذار در این حوزه را دور هم جمع کنیم. طوری که بانک مرکزی تقاضای همکاری و حل مسایل خود را مطرح می کند.

او با تاکید بر این که بسیاری از کمیسیون های قدرتمندی که در سازمان شکل گرفته اند می توانند به تشکل های بزرگ تبدیل شوند،  گفت:  دولت، بانک مرکزی و وزارت ارتباطات، مساله حساسیت برانگیز تخصیص ارز در واردات نرم افزار را به سازمان واگذار کردند. نزدیک به دو سال است که این کار را انجام می دهیم و دولت همیشه این اتفاق را به عنوان نمونه ای از  واگذاری کار مردم به مردم و توسعه بخش خصوصی ذکر می کند.

او با بیان این مساله که سازمان نصر مدتی قبل از فاز پدافندی به فاز تغییر مثبت وارد شد، تاکید کرد: برای پیش رفتن در این مسیر به برنامه ای نیاز داشتیم تا بتوانیم تا سال ۱۴۰۱ بازار آی تی را دو برابر کنیم. ما به عنوان یک بخش خصوصی اقتصادی، هدف مان ثروت آفرینی و توسعه بحث اشتغال است.

وی گفت: به همین منظور برنامه بیستون طراحی شد. در مجمع سال گذشته، وزیر ارتباطات، رییس مرکز ملی فضای مجازی و معاونان وزیر ارتباطات پای این برنامه را امضا کردند. اما در دولت کندی هایی وجود دارد که تصمیم گرفتیم خودمان کار را به عنوان یک پروژه مردمی و بدون بودجه دولت پیش ببریم.

وی در پایان تصریح کرد: معمولا در سال آخر هر دوره ای همه، کار را رها می کنند اما در سازمان نصر قصد نداریم این ۶ ماه پایانی را به بطالت بگذرانیم. ‌ سال ۹۹ مسوولیت داریم با انرژی دو برابر با تلاش بیشتر کار کنیم و کار را رها نخواهیم کرد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلاندانش و فناوری
شناسه : 89774
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا