حواشی خرید واکسن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دولت عوض شد، ورق هم برگشت و معلوم شد توان داخلی در تولید واکسن آنقدرها که می‌گفتند، نبوده و لازم شده از هر طریقی شده واکسن فراهم شود. کسی از آقایان نپرسید که چرا آن همه گزارش غلط درباره تولید واکسن داخلی دادید و چرا با جان مردم بازی کردید؟ آب از آب که برایشان تکان نخورد، هیچ؛ سمت‌هایی از نوع اجرایی و در سطح معاونت رییس‌جمهوری هم گرفتند که در این بین البته، واردات واکسن هم روان شد. کمک‌های جهانی هم از اتریش و… رسید تا صف واکسن کمتر و واکسیناسیون دو، سه شیفته شد. شهرهای قرمز یکی‌یکی کم شدند و در برخی جاها شرط سنی هم برای تزریق واکسن برداشته شد. خدا را شکر. ما هم از اول همین را می‌خواستیم. منتها این تغییر ناگهانی هم چیزی نبود که به سادگی هضم شود. همین شد که اصلی‌ترین سوال افکار عمومی از «چرا واکسن نمی‌خرید» تبدیل شد به «چرا واکسن نمی‌خریدید؟». ابهام ایجادشده این بود که اگر امکان خرید و دریافت واکسن بوده، این همه تعلل چه دلیلی داشته است؟ آیا آقایان جان مردم را بازیچه اهداف سیاسی و جناحی کرده‌اند؟

سفارش در دولت قبل

برخی از سیاسیون اما اظهاراتی داشتند که اگر برخی دیگر اجازه می‌دادند، می‌توانست شائبه تعمد از دیر خریدن واکسن را رفع کند و موضوع را به تلاش هواداران دولت جدید برای مصادره به مطلوب وارد شدن حجم زیادی از واکسن، تقلیل دهد. آقایان اما انگار از حاشیه خوششان می‌آید بنابراین اجازه ندادند!

مثلا مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت مجلس، همین چند روز قبل گفته بود: «قراردادهای خرید واکسن در زمان آقای روحانی بسته شده و پول‌ها داده شده بود. معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در دولت قبل اگر جرات دارد در این رابطه حرف بزند و روشنگری کند. امکان ندارد بدون سفارش بتوانیم جنس وارد کنیم حتی اگر پول دست‌مان باشد.»

محمدرضا خاتمی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم چند روز قبل طی سخنانی در کلاب‌هاوس گفت: «مستقیما از جهانگیری شنیدم که تمام واکسن‌ها در دولت سابق پیش‌خرید شده‌اند. به جز پنج میلیون دوز واکسن آسترازنکا که دوستان (دولت جدید) آن را از کارخانه‌ای در امارات به‌ جای ۹ دلار، ۱۴ دلار خریده‌اند.»

با اشاره به همین نکته بود که رحمت‌اله بیگدلی، دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «در خبرها آمده بود دولت روحانی ۱۱۰ میلیون دوز واکسن به قیمت واقعی خریده و دولت رییسی هم‌ پنج میلیون آسترازانکای ۹ دلاری را ۱۴ دلار خریده و ۲۶ میلیون دلار یعنی ۶۷۵ میلیارد تومان بیشتر پرداخته است. به صورت شفاف اسناد هر دو خرید را منتشر کنید تا حقیقت امر بر همگان معلوم و مشخص شود که این ۲۶ میلیون دلار به جیب چه کسانی رفته است!»

اصرار به حاشیه‌سازی

انتشار اسناد و فیصله‌دادن این ماجرا هیچ، دیدیم که برخی سیاسیون در جبهه اصولگرایی با اظهارات خود این موضوع را بدتر کش دادند! مثلا غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه‌ای گفت: «واردات واکسن شدت‌یافته است، این در حالی است که سخنگوی دولت تدبیر می‌گفت به دلیل تصویب نشدن FATF به ما واکسن نمی‌دهند، هنوز هم FATF تصویب نشده اما چطور به صورت انبوه واکسن وارد می‌شود؟ چه اتفاقی افتاده که آن زمان واکسن داده نمی‌شد و حالا می‌دهند؟ پاسخ روشن است و آن، اقدام رییس‌جمهور است که شخصا با روسای‌جمهور چند کشور از جمله رییس‌جمهوری چین گفت‌وگو کرد.»

دولت محترم و حامیانش هیچ علاقه‌ای به انتشار اسناد و شفاف‌کردن میزان واکسنی که خریده و هزینه‌ای که برای آن پرداخته‌اند، نشان نداده‌اند. این ابهام سوالاتی مثل آنچه رحمت‌اله بیگدلی طرح کرد را به ذهن رسانده‌ است. به اضافه اینکه نگاهی به آخرین اطلاعات اعلامی از سوی گمرک درباره ارزش دلاری واکسن‌ها بر ابهامات موجود اضافه می‌کند.

بر اساس آنچه مهرداد ارونقی، معاون فنی گمرک ایران چند روز قبل اعلام کرد، هر دوز واکسن سینوفارم چین ۲/۹ دلار، آسترانزکای چین چهار دلار، آسترانزکای ژاپن چهار دلار، کوواکس ایتالیا چهار دلار، اسپوتنیک روسیه ۱۰ دلار، آسترانزکای روسیه ۵/۶ دلار، کوواکس کره چهار دلار، آسترانزکای اتریش چهار دلار و بهارات هند ۵/۱۴ دلار بوده که این برند، گران‌ترین برند واکسن‌های وارداتی به شمار می‌رود. به این ترتیب می‌توان به سوال بیگدلی این را هم افزود که آقایان آسترانزکا را از کجا خریده‌اند؟ چون این‌طور که معلوم است، نمونه‌های ارزان‌تر از ۹ دلار هم دارد.

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 216454
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا