جابجایی نقدینگی در بین سهم‌های حاضر در بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «فردین آقابزرگی» امروز (جمعه) با تاکید بر اینکه شرکت‌هایی که با شتاب زیاد رشد کرده بودند وارد فاز رکود می‌شوند و بالعکس شرکت‌های بنیادی که وزن زیادی بر شاخص کل دارند زمینه ایجاد تعادل در بازار را فراهم خواهند کرد، افزود: امروز فضای عمومی بازار سرمایه و بورس به طور محسوسی نسبت به چند سال گذشته با تغییر همراه شده است؛ بدین معنا که عمق بازار، حجم معاملات، میزان مشارکت، آگاهی و دانش کسانی که در بازار خرید و فروش می‌کنند متفاوت با سال‌های گذشته است.


وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در نخستین روز هفته جاری تحت تاثیر خبر FATF به شدت منفی شد، ادامه داد: بعد از ساعاتی از معاملات روز شنبه ای که گذشت، همه فعالان بازار به این نتیجه رسیدند که کاهش قیمت و روند منفی بازار، فرصت خرید خوبی را برای سهامداران  فراهم کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نبود بازارهای موازی اعم از سپرده بانکی، ارز، مسکن، خودرو و همچنین به دلیل عدم شفافیت، عدم نقدشوندگی و قانونمند نبودن سایر بازارها باعث شد تا فشار نقدینگی وارد بازار سرمایه شود و سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را در این بازار سرازیر کنند.

وی اظهار داشت: در برخی از بازارها، تراکنش بیش از یک میلیارد تومان تحت رصد قرار می‌گیرد و صاحبان سرمایه برای معامله صورت گرفته باید اسناد و مدارک ارائه کنند، این موضوع مزید بر علت جهت ورود سرمایه‌ها به بازار سرمایه شد تا در صورت ورود سرمایه‌ها به بورس و خرید به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از سوی سرمایه‌گذار کسی مطالبه سند از شخص دارنده سرمایه نکند.

آقابزرگی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۹ شاهد کسری بودجه به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم که این موضوع حکایت از وجود تورم در سال ۹۹ دارد، افزود: بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان، تبدیل سپرده‌های نقدی به هر نوع دارایی، باعث حفظ ارزش سرمایه و دارایی سرمایه‌گذاران خواهد شد، این موضوع باعث می‌شود تا فعالان بازار به طور حتم سرمایه‌های خود را وارد بازارهای سرمایه‌گذاری کنند که بورس به عنوان یکی از این بازارها شناخته می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: رابطه معکوس بین افزایش حجم نقدینگی و عدم تناسب با رشد تولید ناخالص ملی، تورمی را ایجاد می‌کند که به عنوان کاهش ارزش پول ملی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه در چند روز اخیر ارزش پول ملی به دنبال افزایش قیمت ارز کاهش یافت که این اتفاق به بهانه FATF و خبرهای منتشر شده از کرونا رخ داد، افزود: چشم انداز موجود از بازارها حاکی از افزایش نرخ ارز است که در راستای این اتفاق،  به طور حتم ارزش جایگزینی شرکت‌ها، سهام شرکت‌های صادرات محور و شرکت‌هایی که قیمت‌گذاری محصولات آنها براساس قیمت جهانی انجام می شود رشد خواهند کرد.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه مجموعه این عوامل در کنار سایر عوامل روانی و غیر روانی باعث استقبال بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها در بین سرمایه‌گذاران شده است، گفت: تاکنون بورس به چنین رشدی دست پیدا نکرده بود و به نظر می‌رسد در بازار شاهد جابجایی سهام صنایع و شرکت‌هایی باشیم که به دو دسته تقسیم می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در بازار سرمایه شرکت‌هایی وجود دارند که از ابتدای سال ۹۸ تا این لحظه کمتر از ۳۰ درصد رشد کردند، در صورتی که شاخص کل بیش از ۱۶۰ درصد رشد داشته است، گفت: اغلب کارشناسان پیش‌بینی کرده اند که در صورت ثبات شرایط فعلی بازار به لحاظ سیاسی و اقتصادی حجم گسترده‌ای از نقدینگی وارد بورس خواهد شد و فشار تقاضا نه با سرعت زیاد اما به طور حتم جذابیت برای خرید سهام ادامه خواهد داشت.

آقابزرگی گفت: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته از وضعیت نرخ تورم، رشد نرخ ارز، عدم تناسب نقدینگی با رشد تولید ناخالص ملی هیچ گونه حبابی در رشد شاخص بورس وجود ندارد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 91422
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا