تهدید هسته‌ای چین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این شراکت به استرالیا امکان می‌دهد برای اولین بار با استفاده از اطلاعات سری نظامی آمریکا زیردریایی‌هایی با نیروی محرکه هسته‌ای بسازد. این پیمان به نام «اکوس» همچنین شامل همکاری در زمینه هوش مصنوعی، فناوری کوانتومی و سایبری خواهد بود. این سه کشور نگران رشد قدرت و حضور نظامی چین در منطقه اقیانوس هند و آرام هستند.

با امضای پیمان «اکوس» که هدفش «توسعه صلح و ثبات در حوزه اقیانوس‌های هند- آرام» عنوان شده، تعدادی زیردریایی برخوردار از موتور اتمی (و نه تسلیحات اتمی) ساخت ایالات متحده، که فناوری آنها پیشتر در انحصار آمریکا و بریتانیا بود، به استرالیا واگذار خواهد شد. این زیردریایی‌ها بناست در آدلاید استرالیا ساخته شوند.

آمریکا برای اولین بار بعد از ۵۰ سال فناوری خود در زمینه ساخت، زیردریایی را در اختیار یک کشور دیگر می‌گذارد. این نوع فناوری قبلا با انگلیس به اشتراک گذاشته شده بود. این به این معنی است که استرالیا اکنون می‌تواند زیردریایی‌هایی با نیروی محرکه اتمی بسازد که هم سرعت بیشتری از نمونه‌های متعارف دارند، هم ردگیری آنها دشوارتر است. این نوع زیردریایی‌ها می‌توانند ماه‌ها زیر آب بمانند و موشک‌هایشان را به نقاط دورتری شلیک کنند.

به باور تحلیلگران، این ائتلاف احتمالا مهم‌ترین توافق امنیتی میان سه کشور از زمان جنگ جهانی دوم است. در نتیجه این پیمان استرالیا هفتمین کشور جهان خواهد بود که به زیردریایی‌هایی با نیروی محرکه اتمی مجهز می‌شود.

استرالیا به واسطه این پیمان دفاعی مشترک با ایالات متحده و بریتانیا قرار است زیردریایی‌هایی با سوخت اتمی را که قبلا سفارش خرید آنها را به فرانسه داده بود از واشنگن تحویل بگیرد. پاریس به شدت از این موضوع خشمگین شده و اقدام کانبرا در لغو سفارش خرید زیردریایی‌های اتمی را «خنجری از پشت» توصیف کرد. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در واکنشی صریح و انتقادآمیز نسبت به دولت آمریکا رویکرد بایدن را با آنچه پیش‌تر ترامپ در تقابل با اروپایی‌ها انجام می‌داد مقایسه کرد.

خنجر از پشت

توافق ایالات‌متحده، بریتانیا و استرالیا بر سر یک پیمان دفاعی که برخی تحلیلگران اعلام خبر آن را به ویژه برای اروپایی‌ها غافلگیرکننده خواندند تا حدی دست واشنگتن برای مقابله با چین در منطقه هند و اقیانوس آرام را باز‌تر می‌کند. این توافق اما به نوشته تحلیلگر سی‌ان‌ان ضمن برافروختن خشم فرانسوی‌ها مقامات اتحادیه اروپا را تا حدودی نسبت به آنچه باید در قبال چین انجام دهند دچار سردرگمی خواهد کرد.

این اقدام به منزله آن است که دولت استرالیا به سادگی سفارش چند میلیارد دلاری خرید زیردریایی‌های هسته‌ای از فرانسه را لغو کرده‌ است. فرانسه در سال ۲۰۱۶ برنده یک قرارداد ۵۰ میلیارد دلاری (دلار استرالیا) برای ساخت ۱۲ زیردریایی برای نیروی دریایی استرالیا شده بود که بزرگترین قرارداد دفاعی استرالیا بود.

این در حالی است که نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد کشورش پیش‌تر فرانسه را نسبت به احتمال لغو قرارداد خرید زیردریایی از این کشور مطلع کرده است. اسکات موریسون در این خصوص تصریح کرد که در جریان گفت‌‌وگوهایی که ماه ژوئن با امانوئل ماکرون داشته به وی یادآور شده که کشورش احتمالا قرارداد خرید زیردریایی که سال ۲۰۱۶ با یک شرکت فرانسوی امضا کرده را لغو خواهد کرد.

اگر از غرور جریحه‌دار شده فرانسه در این میان بگذریم باید گفت که پیمان دفاعی و ژئوپلیتیک جدید میان سه کشور انگلیسی زبان دردسر تازه‌ای نیز برای اتحادیه اروپا خواهد بود. سی‌ان‌ان به نقل از مقامات بروکسل اعلام کرده که زمان رونمایی از پیمان «اکوس» شرایط را کمی مبهم و پیچیده کرده است زیرا مسوول بلندپایه سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان بنا داشت عصر روز پنجشنبه در سخنانی استراتژی اتحادیه اروپا را در قبال هند و اقیانوس آرام تشریح کند.

رهبران سه کشور گفتند که هدف آنها راه‌اندازی این توانایی برای استرالیا در اولین زمان ممکن است و افزودند: استرالیا همچنان به برآورده کردن تمامی تعهداتش به عنوان یک کشور غیراتمی پایبند است. آنها گفتند که این پیمان دفاعی همچنین بر توانایی‌های سایبری، هوش مصنوعی و سایر قابلیت‌های زیردریایی متمرکز است.

بوریس جانسون گفت که سه کشور متحدان طبیعی یکدیگرند و این ائتلاف بیش از هر زمان ما را به هم نزدیک خواهد کرد. او گفت: این شراکت بیش از پیش برای دفاع از منافع ما و حفاظت از مردم ما حیاتی خواهد بود. ناو هواپیمابر اچ‌ام‌اس کویین الیزابت در هفته‌های اخیر در منطقه هند – آرام مستقر شده که در کنار پرسنل و تجهیزات نظامی آمریکاست.

بیانیه مشترک سه کشور می‌گوید که منطقه هند- آرام می‌تواند محل درگیری‌های بالقوه از جمله درگیری بر سر دعواهای حل نشده سرزمینی، تهدیدهای تروریستی و مشکل جرائم سازمان‌یافته باشد. آنها تاکید کردند: این منطقه در خط مقدم چالش‌های تازه  امنیتی، از جمله فضای سایبری قرار دارد.

هشدار چین نسبت به تقویت رقابت تسلیحاتی

چین که پیش‌تر پیمان مشترک دفاعی میان ایالات‌متحده، بریتانیا و استرالیا را مخل امنیت حوزه اقیانوس‌های هند و آرام و برهم‌زننده منافع کشورهای ثالث خوانده بود بار دیگر از این پیمان دفاعی به شدت انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر اینکه پیمان مشترک دفاعی یاد شده صلح منطقه‌ای را به خطر خواهد انداخت نسبت به تشدید رقابت تسلیحاتی به سه کشور ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا هشدار داد.

کارشناسان بر این باورند که این پیمان از جمله راهبردهای تازه دولت آمریکا برای مقابله با نفوذ چین در اقیانوس آرام و مهار اقدامات این کشور در منطقه مناقشه‌خیز دریای جنوبی چین است. او از آنچه «ذهنیت کهنه جنگ سرد» خواند انتقاد کرد و به این سه کشور هشدار داد که به منافع خود ضربه می‌زنند.

رسانه‌های دولتی چین با انتشار سرمقالات مشابه این پیمان را محکوم کردند و سرمقاله گلوبال‌تایمز چین عنوان کرد که استرالیا اکنون خود را به دشمن چین بدل کرده است. همچنین نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز فروش زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا به استرالیا را «الگویی بسیار بد» برای کشورهای غیرهسته‌ای نامید.

پکن در سال‌های اخیر به بالابردن تنش در نواحی مورد مناقشه مثل دریای جنوبی چین متهم شده است. این کشور با قاطعیت بیشتری بر آنچه می‌گوید حقوق دیرینه‌اش در این منطقه مورد مناقشه صحه گذاشته و به سرعت درحال تقویت حضور نظامی در راستای این ادعاها بوده است.

آمریکا هم حضور نظامی خود را افزایش داده و سرمایه‌گذاری سنگینی در سایر همکاری‌های منطقه‌ای مثلا با ژاپن و کره‌جنوبی کرده است. تحلیلگران می‌گویند حضور چنین زیردریایی‌هایی در استرالیا برای نفوذ آمریکا در منطقه حیاتی است.

تنش‌ها میان چین و استرالیا

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری استرالیاست و دو کشور در گذشته مناسبات خوبی داشته‌اند. اما در سال‌های اخیر تنش‌های سیاسی باعث شکاف شده، از جمله بعد از انتقاد استرالیا از رفتار چین با مسلمانان اویغور، ممنوعیت فناوری از شرکت تله‌کام هواوی چین و حمایت از تحقیقات درباره سرمنشا همه‌گیری ویروس کرونا.

کشورهای غربی هم با نگرانی شاهد سرمایه‌گذاری فزاینده چین در زیرساخت‌های جزایر اقیانوس آرام بوده‌اند و تحریم‌های سنگین تجاری آن علیه کشورهایی مثل استرالیا را محکوم کرده‌اند. پکن سال پیش تعرفه سنگینی – تا ۲۰ درصد – بر شراب استرالیا اعمال کرد. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که آمریکا قاطعانه پشت استرالیا برای دفاع از خود مقابل چین می‌ایستد. او گفت: پکن در ماه‌های اخیر شاهد بوده که استرالیا کوتاه نمی‌آید و تهدید تلافی‌جویی اقتصادی و فشار کارساز نخواهد بود.

تحلیلگران می‌گویند پیمان «اکوس» یادآور دوران جنگ سرد و پیمان امنیتی- اطلاعاتی «پنج چشم» با نام «اوکسا» است که ۷۵ سال پیش میان آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند امضا شد. از این میان، نیوزیلند با تردد زیردریایی‌های اتمی در آب‌های خود مخالف و اخیرا بر موضع خود پای فشرده است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 216189
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا