تلاش قالیبافی‌ها برای کاندیدا نشدن رییسی

 به گزارش جهان صنعت نیوز: حرف از توئیت محسن پیرهادی است که از عدم کاندیداتوری قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ در صورت ورود رییسی خبر داده بود. او نوشته بود «دکتر قالیباف در پاسخ به توصیه‌ها برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت «برمجلس تمرکز داشته و بنای کاندیداتوری ندارند. نیروهای انقلاب تلاش کنند ظرفیت خود را متمرکز بر موفقیت گزینه واحد کنند» برداشت من این است که با افزایش احتمال حضور آیت‌الله رییسی دکتر قالیباف آمادگی کمک به او را دارد» و کلی حاشیه‌ساز شد.

این سخن پیرهادی با واکنش‌های متعددی همراه بود. اول از همه اینکه کسی عدم کاندیداتوری قالیباف را باور نکرد و این‌طور تلقی شد که نزدیکان و مشاوران قالیباف در پی فضاسازی‌های رسانه‌ای بیشتر هستند. شاهد آنکه حمید رسایی با اشاره به اینکه قالیباف صراحتا از عدم کاندیداتوری نگفته، در بیان پیرهادی تردید ایجاد کرد و نوشت: «تا وقتی اطرافیان یا کسان دیگری از طرف یک کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، عدم کاندیداتوری او را اعلام می‌کنند، این یعنی احتمال کاندیداتوری این فرد به قوت خود باقی بلکه احتمالش بیشتر شده است. کسی که کاندیدا نیست، خودش اعلام می‌کند.»

واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی نیز با رسایی همسو بود مثلا یکی از کاربران نوشته بود «برداشت ما هم اینکه تیم قالیباف از ترسش می‌خواد رییسی رو خراب کنه فقط خیلی تابلو داره این کار را می‌کنه.»

به این ترتیب، بعد از باور نکردن احتمال کاندیدا نشدن قالیباف در انتخابات پیش رو، نیت‌خوانی از اظهارنظر اخیر پیرهادی شروع شد. سخت کردن کار رییسی برای کاندیدا شدن اما تنها یکی از گزینه‌ها بود و برخی نیز این رویکرد را تلاشی برای برداشتن فشارهای رسانه‌ای از روی قالیباف دانستند.

از سوی دیگر برخی از اهالی رسانه و سیاست، فارغ از درستی و نادرستی خبر پیرهادی از کاندیدا نشدن قالیباف استقبال کرده و نشان دادند که میزان محبوبیت وی در جامعه چقدر است. مثلا محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا و مخالف قالیباف می‌نویسد: «هرچند این گفته یکی از نزدیکان آقای قالیباف مبنی بر اینکه او در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد نمی‌شود، تقریبا محال است اما بر فرض که درست باشد، تنها تصمیم درست او در ۱۶ سال گذشته است.»

برخی از کاربران فضای مجازی نیز سعی کرده‌اند، تصمیم به کاندیدا نشدن قالیباف را ریشه‌یابی کنند. مثلا یکی نوشته که «از جایی بهش گفتن سبک‌سری و سبک‌بازی دیگه بسته آقای دکتر خلبان سرهنگ رییس قوه و بهش گفتن که می‌خوایم رییسی رو رییس‌جمهور کنیم». کاربر دیگری نیز معتقد است که «سفر مسکو روشن‌کننده راه شد.»

پیام اصلی توئیت پیرهادی اما چیز دیگری بود. سخن گفتن از کاندیدا نشدن قالیباف در صورت کاندیداتوری رییسی این نکته را معلوم کرد که گزینه اصلی اصولگرایان در انتخابات آتی کسی غیر از این دو نفر نیست. همان‌طور که خیلی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نوشتند، این توئیت به معنی آن بود که اگر رییسی نیاید، قالیباف خواهد آمد. به عبارت دقیق‌تر این توئیت تلاش طیف حامی قالیباف بود تا رییسی نیاید و قالیباف بیاید. جدی گرفتن این توئیت و حجم واکنش‌ها به آن نیز نشان داد که تکلیف کاندیداهایی مثل سعید محمد، رستم قاسمی، سردار دهقان، محسن رضایی و… در این انتخابات روشن است. آنها را باید بیشتر عامل بازارگرمی اصولگرایان دانست و جدی نگرفت.

حتی می‌توان گفت که ماجرای اخیر آب پاکی را روی دست بسیاری از کاندیداهای درجه دوم اصولگرا ریخت و ثابت کرد که همه حواس‌ها به رییسی و قالیباف است.

جریان سیاسی اصلاح‌طلب نیز بعد از این توئیت تکلیف خود را دانسته و خواهد فهمید که با چه کسی طرف است. البته هنوز هم معلوم نیست که رقیب اصلاح‌طلبان کاندیدای شانزده میلیونی یعنی رییسی است یا قالیباف که برخی از اصولگرایان به عدم اجماع روی او دل بسته و خودشان را رقیب وی می‌دانند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 174472
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا