تلاش برای مشارکت حداقلی یا حداکثری در انتخابات؟

 به گزارش جهان صنعت نیوز: اگر چه هنوز تکلیف اصلاح‌طلبان در این شرایط نابسامان و نارضایتی عمومی از وضعیت فعلی کشور مشخص نیست و هنوز خودشان هم نمی‌دانند حتی در صورت اجماع روی یک کاندیدا، آیا نامزد اصلی شان از زیر تیغ نظارت استصوابی شورای نگهبان به سلامت عبور خواهد کرد یا خیر. اما به نظر می‌رسد این بار خیال اصولگرایان از بابت رقیب آسوده است و رقابتشان را از سطح جناحی به رقابت درون‌گروهی کشانده‌اند. حتی برخی خودشان به نمایندگی از شورای نگهبان دیگری را رد‌صلاحیت می‌کنند و آب پاکی را روی دست نامزد احتمالی یک طیف درون جناحی می‌ریزند و به عبارتی پرونده‌اش را بسته و زیر بغلش می‌گذارند. موضوعی که به عنوان رد‌صلاحیت زودهنگام احمدی‌نژاد از سوی حدادعادل از روز گذشته برسر زبان‌ها افتاده است.


در شرایط برجامی که کشور بیش از هر زمان دیگری برای ایستادگی در برابر دشمنان و گرفتن امتیازات بیشتر از طرف‌های غربی نیازمند حمایت و حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای برای سال پیش‌رو است و به قول‌هاشم‌هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری «اگر انتخابات باشکوه نباشد، دشمنان احساس می‌کنند از علاقه مردم به نظام کم شده است»، برخی اصولگرایان از جمله حدادعادل «رییس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب» با اظهارات خود سعی در انشقاق درون‌جریانی و حتی ایجاد زمینه عدم حضور مردم پای صندوق‌های رای دارند.

حدادعادل در همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به برخی اخبار درمورد کاندیداتوری احمدی‌نژاد گفت: «آمدن احمدی‌نژاد را اصلا به عنوان شوک انتخابات در نظر نگیرید؛ یعنی تکلیف روشن است. زیاد تحت تاثیر موضع‌گیری و فضای مجازی و حرف زدن‌ها نباشید. چنین اتفاقی نخواهد افتاد، دفعه‌ قبل هم نیفتاد، حالا که چهار سال هم گذشته و بدتر هم شده است.»

حداد عادل با اشاره به «رد‌صلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته» به صورت تلویحی از سوی شورای نگهبان او را پیش از موعد رد‌صلاحیت کرد و با اطمینان گفت: «سری قبل به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد، این دفعه دلایلش بیشتر است؛ بنابراین به این فکر نکنید.»

درپی اظهارات حدادعادل، صادق محصولی، وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد و دبیرکل جبهه پایداری در انتقاد به سخنان حدادعادل که آنها را تخریبی خواند، به تلاش «جبهه پایداری برای تحقق وحدت در بین نیروهای انقلاب»، اشاره کرد و گفت: «مدل جبهه پایداری در چهار مرحله طراحی شده است. گام اول این مدل این است که نیروهای انقلابی همدیگر را تخریب نکنند. همچنین ما باید سعی کنیم تا کسانی که در جبهه انقلاب تعریف می‌شوند به هم نزدیک کنیم.»

اگرچه حدادعادل عدم حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو را مطرح کرده است، ولی تحرکات جدی احمدی‌نژاد طی ماه‌های اخیر به خوبی نشانگر عزم جدی او برای حضور شخصی یا حمایت از کاندیدای مدنظر او است. بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم رییس دولت‌های نهم و دهم هم بر پایه شعارهای پوپولیستی خود مثل سایر کاندیداهای احتمالی دیگر طرفدارانی دارد که طبق قانون باید آزاد باشند تا از نامزد انتخاباتی خود حمایت کنند و این اکثریت هستند که نتیجه انتخابات را با رای خود روشن می‌کنند. پس نباید با رد‌صلاحیت‌های گسترده چه اصلاح‌طلبان و چه احمدی‌نژاد یا هر شخص دیگری را از حضور در انتخابات منع کرد و باعث کاهش حضور حداکثری مردم در انتخابات شد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 173132
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا