تاکید وزرای کشاورزی ایران و جمهوری آذربایجان برای توسعه همکاری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک با وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: رئیس جمهور ایران تاکید بر گسترش روابط اقتصادی ایران و آذربایجان دارد و ما معتقدیم زمینه‌های اقتصادی فرهنگی و اقتصادی بسیار متنوعی بین ایران و آذربایجان وجود دارد.


وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی ایران آمادگی خود را برای هرگونه بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل مشترک کشاورزی و اجرایی سازی تفاهم‌نامه‌های در دست اقدام را به وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان اعلام می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با اصلاح سند همکاری ایران و جمهوری آذربایجان که در سال ۱۳۷۴ (۱۹۹۵) به امضا دو کشور رسیده است، تصریح کرد: بخشی از سند که در خصوص سلامت مواد غذایی بوده آماده است و پیش نویس آن به جمهوری آذربایجان تقدیم می‌شود تا در قالب سند به امضا برسد.

وی افزود: در رابطه با توسعه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی آمادگی کامل داریم و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران که زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی ایران است، بیش از ۳ هزار پژوهشگر دارد که می‌توانند در زمینه مسائل علمی همکاری خوبی با جمهوری آذربایجان داشته باشند.

خاوازی ادامه داد: این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، معرفی ارقام مختلف به ویژه برنج و پنبه که مورد نظر هر دو وزارتخانه است، انتقال جنین و مواد ژنتیکی به ویژه جنین گاو و گاومیش، اقدامات به‌نژادی در زمینه غلات، اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین و پرورش کرم ابریشم باشد.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: با توجه به حمایت دولت آذربایجان از سرمایه‌گذاران خارجی بخش کشاورزی، پرداختن به کشت فراسرزمینی برای دولت ایران بسیار مهم است و این مسئله می‌تواند یکی از بخش‌های سند همکاری دو کشور باشد.

در این نشست، «اینام کریم‌اف»، وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان نیز اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان علاوه بر هم مرز بودن، دو کشور متعهد و دارای روابط راهبردی هستند و خوشحالم که یکی از زمینه‌های روابط راهبردی بین دو کشور مسائل کشاورزی است.

وی افزود: رؤسای جمهور ایران و آذربایجان تا به حال ۱۳ بار با هم دیدار داشته‌اند و ما امیدواریم که همکاری کشاورزی آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران ادامه پیدا کند.

کریم‌اف در رابطه با فعالیت‌های تجاری دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی تصریح کرد: در زمینه صادرات و واردات محصولات کشاورزی، ایران و آذربایجان با هم رابطه دارند و میوه، سبزی و صیفی بیشترین محصولات مورد تبادل دو کشور است.

وی افزود: در حوزه تجهیزات کشاورزی هم همکاری‌هایی با ایران داریم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد شرکت‌های ایرانی و ادوات تولید ایران در بازارهای آذربایجان باشیم.

وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان با اشاره به حمایت‌های دولتی این کشور از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بخش کشاورزی گفت: حمایت‌های ویژه دولت از سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی به صورت یارانه بوده که این حمایت‌ها شامل سرمایه‌گذاران خارجی هم می‌شود و امیدواریم سرمایه گذاران بخش کشاورزی ایران هم بتوانند از این حمایت‌ها برخوردار شوند.

کریم‌اف یادآور شد: از امضای سند همکاری بین دو کشور ایران و آذربایجان حدود ۲۶ سال می‌گذرد و به نظر می‌رسد که بسیاری از بخش‌های این سند نیاز به بروز رسانی دارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته کارگروه‌های فنی از وزارت کشاورزی دو کشور تشکیل جلسه می‌دادند و مسائل روز مرتبط با کشاورزی را بررسی می‌کردند که آخرین جلسه مربوط به سال ۲۰۱۶ بوده و ما بر تشکیل جلسه کارگروه فنی در سال ۲۰۲۰ مصر بودیم اما به خاطر شیوع بیماری کرونا میسر نشد.

وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان ادامه داد: انستیتو و مراکز تحقیقاتی که در حوزه‌های مورد علاقه جمهوری آذربایجان فعالیت دارند، می‌توانند در زمینه تبادل دانش و دانشجو بین دو کشور گام بردارند، دانشگاه دولتی کشاورزی آذربایجان دانشگاه معتبر در سطح بین‌المللی است و مطمئن هستم در ایران هم دانشگاه‌های معتبری وجود دارد که از دستاوردهای آنها می‌توان استفاده کرد.

وی در رابطه با دیجیتال سازی بخش کشاورزی عنوان کرد: هوشمندسازی بخش کشاورزی و به کار بردن فناوری‌های نوین در این بخش از سیاست‌ها و اولویت‌های ما در آذربایجان است و مطمئن هستیم در ایران هم در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده که تمایل داریم در این بخش هم تبادل صورت گیرد تا موجب رشد و توسعه کشاورزی ما باشد.

کریم‌اف با اشاره به تجربه ایران در زمینه پرورش کرم ابریشم اذعان کرد: در حوزه کرم ابریشم مدیران ایرانی تجربه‌های خوبی دارند و ما در گذشته هم پیله و کرم ابریشم از ایران گرفته ایم.

وی افزود: در حوزه دامپروری هم آذربایجان مراکز پیشرفته در حوزه لقاح‌مصنوعی و تغییرات ژنتیکی دام و طیور دارد و اسپرم‌های تولید شده دامی هم در داخل آذربایجان و هم خارج از این کشور بازار مصرف دارند، بنابراین یکی از همکاری‌های ما می‌تواند صادرات اسپرم مراکز تحقیقاتی دو کشور باشد.

وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: شالیکاری و پرورش شلتوک هم یکی از اولویت‌های آذربایجان است و ما علاقمندیم از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کنیم.

در ادامه این نشست، علی‌صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: دامپزشکی ایران و جمهوری آذربایجان فعالیت‌های تخصصی را برای کنترل بیماری‌های دامی و مبادله تکنولوژی‌های مرتبط با دام شروع کرده‌اند.

وی افزود: پروتکل‌هایی را در رابطه با تجارت گوشت قرمز و دام زنده با دامپزشکی جمهوری آذربایجان در نظر گرفته‌ایم که به زودی با هم مبادله می‌کنیم.

ماکنعلی در رابطه با تقاضای آذربایجان برای ترانزیت دام زنده به نخجوان خاطرنشان کرد: تقاضای جمهوری آذربایجان برای ترانزیت دام زنده از آذربایجان به نخجوان بررسی و پروتکل‌های بهداشتی آن نهایی شده که تا هفته آینده این پروتکل‌ها مبادله خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: ما در سازمان دامپزشکی ایران، آمادگی خود را به دامپزشکی آذربایجان برای کنترل بیماری‌های فرامرزی و سلامت غذا اعلام می‌کنیم.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 141398
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا