بیم و امید وضعیت بارشی کشور در سال آبی جاری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سال آبی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ اکنون در نیمه خود قرار گرفته است و آن طور که آمارها نشان می‌دهند وضعیت بارش های آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال راضی کننده نسیت.


نگاهی به وضعیت بارندگی‌های مناطق مختلف کشور نشان می‌دهد که در این بازه زمانی استان‌های گیلان با ۴۵۳.۷ میلی‌متر، کهگیلویه‌وبویراحمد با ۳۸۸.۳ میلی‌متر و مازندران با ۲۶۰.۴ میلی‌متر بارندگی به ترتیب پربارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

در حال حاضر ۲۴ استان کشور بارش‌های کمتری را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرده‌اند که در این میان استان سیستان و بلوچستان با ۵.۱ میلی‌متر، هرمزگان با ۱۶.۲ میلی‌متر و خراسان‌جنوبی نیز با ۳۲.۲۹ میلی‌متر بارندگی به ترتیب سه استان کم‌بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا هفته سوم بهمن‌ماه بوده‌اند.

میزان بارندگی استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان نسبت به متوسط بلندمدت (۵۲ ساله) به ترتیب ۹۱ و ۸۴ درصد کاهش داشته است، همچنین میزان بارندگی استان‌های قزوین و آذربایجان شرقی نیز در مقایسه با میانگین بلندمدت (۵۲ ساله) به ترتیب دارای ۱۸ و ۱۵ درصد افزایش است.

میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا هفته سوم بهمن‌ماه به ۸۸.۶ میلی‌متر رسیده است که این رقم در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۱ درصدی و در مقایسه با میانگین ۵۲ ساله کاهش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

روز ۲۸ بهمن ماه هم وزیر نیرو درباره وضعیت بارشی کشور گفت: میزان بارش‌ها از ابتدای مهرماه امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد کاهش یافته است، بنابراین دقت در مصرف آب باید اولویت دستگاه‌های اجرایی و مردم باشد.

«رضا اردکانیان » که در مراسم افتتاح ۲۴ پروژه بزرگ و مهم صنعت آب و برق برای ۵ استان کشور سخن می‌گفت افزود: امید است در ادامه سال آبی جاری وضعیت بارش‌ها بهتر شود.

در عین حال «فریبا گودرزی» کارشناس سازمان هواشناسی گفت: با گسترش فعالیت سامانه بارشی جدید در بسیاری از مناطق کشور احتمال طغیان رودخانه‌ها و بروز سیلاب، لغزندگی جاده‌ها، آب گرفتگی معابر، تاخیر و احتمال لغو پروازها و ریزش بهمن و کولاک برف وجود دارد. 

به گفته گودرزی روز پنج شنبه بارش ها در شمال غرب کاهش خواهد یافت و  در نیمه غربی کشور بیشتر و روز جمعه در نیمه شرقی کشور افزایش دارد.

گرچه پیش بینی سازمان هواشناسی موید بارش باران است اما این بارش ها نسبت به مدت مشابه پارسال چندان قابل اعتنا نیست و بیشتر سردی هوا را به دنبال دارد که این سردی اثر در افزایش میزان بارش ها ندارد.

مرور سال آبی پارسال نشان می دهد در روز های پایانی پارسال و آغازین روزهای سال ۱۳۹۹ مقدار بارش ها به نحو چشمگیری افزایش یافت با اینحال نسبت به مدت مشابه آن در سال آبی ۹۷- ۹۸ چندان وضعیت مطلوبی نبود .

این انتظار می رود در ماه های باقی مانده از سال آبی جاری وضعیت بارش بهتر شود البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که بخشی از ماه های باقی مانده سال آبی در روزهای گرم سال قرار دارند که از یک طرف با کاهش بیشتر بارش همراه خواهند بود و از طرف دیگر به مصرف بیشتر دامن خواهد زد.

هرچه میزان بارش ها کمتر باشد و میزان مصرف افزوده شود زنگ خطر برای سفرهای زیرزمینی را به صدا در خواهد آورد زیرا هنگامی که منابع آب سطحی نتواند پاسخگوی نیاز مصرف باشد راه دیگری باقی نخواهد گذاشت مگر استفاده از سفره های زیرزمینی آب که تداوم مصرف آنها به فرونشست زمین و از بین رفتن بیشتر این منابع آبی جبران ناپذیر خواهد انجامید.

پس به نظر مطمئن ترین راه برای جلوگیری از استفاده از منابع آب زیرزمینی مدیریت مصرف باشد و همانگونه که وزیر نیرو گفته قت در مصرف آب باید اولویت دستگاه‌های اجرایی و مردم باشد.

اردکانیان خاطرنشان‌کرد: امید است در ادامه سال آبی جاری وضعیت بارش‌ها بهتر شود، اما به دستگاه های اجرایی و مردم توصیه می‌شود در مصرف آب دقت بیشتری داشته باشند تا بتوان تابستان پیش رو را با آرامش خیال سپری کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 172715
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا