با تصمیمات غلط به جهش ویروس کمک کرده‌ایم

به گزارش جهان صنعت نیوز:در همین راستا علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس به صورت تدریجی، اقتضایی و با ملاحظات مختلف بر اساس اصول مشخص صورت می‌گیرد، گفت: سلامت دانش‌آموزان، معلمان و کادر مدرسه و خانواده‌ها بر همه چیز تقدم دارد؛ به‌گونه‌ای که تا از ایمنی دانش‌آموزان اطمینان حاصل نشود، مدارس
باز نخواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دوز اول واکسیناسیون برای معلمان سراسر کشور انجام شده است، گفت: با هماهنگی وزارت بهداشت تزریق دوز دوم در حال اجراست. همچنین کادر مدرسه و رانندگان سرویس، واکسینه شده‌اند و می‌شوند.

اما بسیاری از اولیای دانش‌آموزان معتقدند با توجه به شرایط کنونی و خطر بیماری مرگبار کرونا، منطقی نیست جان فرزندان یا اعضای خانواده‌ها به خاطر شرکت دانش‌آموزان با آموزش حضوری در مدارس به خطر بیفتد. به همین خاطر، بی‌راه نیست در صورت بازگشایی مدارس- حتی به صورت محدود- بسیاری از خانواده‌ها خطر نکنند و دانش‌آموزان را به مدرسه نفرستند هر چند که هنوز باز شدن قطعی مدارس مشخص نیست.

اگر چه خبرها حاکی از شروع واکسیناسیون دانش‌آموزان است ولی در این مورد هم هنوز واکسن بی‌خطری برای سنین ۶ تا ۱۸ سال در ایران وجود ندارد که بتوان آن را به کودکان تزریق کرد. دیروز حسینعلی شهریاری‌، رییس کمیسیون بهداشت مجلس درخصوص اینکه کدام واکسن به کودکان تزریق می‌شود گفته واکسن سینوفارم؛ اما تاکنون هیچ کارآزمایی بالینی در این مورد انجام نشده است. البته به گفته پزشکان هر واکسنی دارای عوارض ماندگار است بنابراین ابتدای امر باید واکسن انتخابی مرحله کارآزمایی بالینی را بگذراند.

تزریق واکسن معتبر برای کودکان مانعی ندارد

دکتر غلام‌رضا خادمی، رییس‌ آی‌سی‌یو بیمارستان تخصصی کودکان اکبر مشهد با اشاره به اینکه با وجود واکسیناسیون کودکان باز هم نگران ابتلای آنها به کرونا هستیم، به «جهان‌صنعت» گفت: همگان باید بدانند تزریق واکسن هیچ فردی را ۱۰۰ درصد ایمن نمی‌کند، زیرا هیچ چیز مطلقی در جهان وجود ندارد. با این حال درخصوص واکسیناسیون کودکان پیش‌بینی ما این است که با توجه به سیستم ایمنی آنها و اینکه امکان ابتلای سخت و درگیری ریه‌شان کم است اگر واکسن بزنند خطر مرگ و میر در کودکان بیشتر از بزرگسالان کاهش پیدا می‌کند. البته در حال حاضر هم مرگ و میر در کودکان بسیار پایین است و از طرفی واکسیناسیون کودکان بیشتر به دلیل قطع زنجیره انتقال است. چرا که کودکان در این بین ناقلان ویروس برای خانواده‌ها هستند.

وی افزود: البته واریانت دلتا کمتر به کودکان سرایت کرد و برخلاف دیگر پیک‌ها در پیک پنجم کمتر شاهد ابتلا و بستری کودکان به کرونای شدید بودیم. هر چند درگیری بالینی کودکان به کرونا نوع دلتا بسیار زیاد بود و براساس آمارهای بیش از یک سوم کودکان در مشهد به کرونا مبتلا شدند. اما خوشبختانه منجر به بستری در کودکان بسیار پایین بود. به طور کلی تزریق واکسن برای کودکان بسیار مفید است. اگر تمام کودکان به سرعت واکسینه شوند می‌توانند به صورت حضوری به مدرسه بازگردند.

دکتر خادمی درخصوص واکسن‌هایی که به کودکان تزریق می‌شود، اظهار کرد: امروزه در کشورهای مختلف سن تزریق واکسن مدرنا و فایزر کاهش یافته است. اما با وجود واکسن‌های موجود در ایران محققان هنوز در این مورد در حال بررسی و تحقیق هستند. هنوز هیچ اطلاعات دقیقی درخصوص تزریق نوع واکسن به کودکان به ما نرسیده است. ابتدای امر باید کارآزمایی بالینی صورت بگیرد تا عوارض‌های ماندگار آن را بررسی کنیم. با این حال پیش‌بینی ما این است که به احتمال ۹۹ درصد تزریق واکسن هیج عارضه‌ای برای کودکان ندارد و به نظرم عارضه واکسن در کودکان به مراتب کمتر از بزرگسالان است. اما با این حال باید تحقیقات کارآزمایی بالینی انجام شود زیرا ما درخصوص درمان و دارو برای کودکان بسیار حساس هستیم.

 متخصصان کودکان اجازه نمی‌دهند هر دارو و واکسنی بدون تحقیق و بررسی برای کودک تجویز شود. چه بسا در خصوص درمان کرونا هم داروهایی برای بزرگسالان مصرف می‌شود که ما هنوز اجازه مصرف آنها را به کودکان نداده‌ایم. هرچند شاید آن داروها برای کودک ایمن باشد ولی حتما باید در خصوص هر دارو و واکسنی تحقیق شود، علی الخصوص واکسن‌های همانند برکت که هنوز پشتوانه علمی قوی ندارد. بنابراین اجازه تزریق هر واکسنی را به کودکان نمی‌دهیم. اما اگر واکسن‌های معتبری وارد شود امیدواریم کودکان از سنین ۱۰ تا ۱۸ سال را واکسینه کنیم.

ممنوعیت حضور در مدارس برای کودکان

وی با تاکید می‌گوید تا زمانی که دانش‌آموزان واکسینه نشدند، به هیچ عنوان نباید مدرسه‌ها حضوری شود، مدارس زمانی می‌توانند حضوری شوند که تمام دانش‌آموزان واکسینه شوند و یا زنجیره انتقال قطع شده باشد. زنجیره انتقال باید به گونه‌ای قطع شود که رنگ شهر آبی گزارش شود وگرنه بازگشایی مدارس در شهرهای زرد هم ممنوع است. به طور کلی حضور دانش‌آموزان در مدرسه برای یک دقیقه هم ممنوع است. اگر در شهرهای آبی یک دانش‌آموز به کرونا مبتلا شد، آن زمان می‌شود او را به همراه خانواده‌اش قرنطینه کرد و از لحاظ مالی آنها راحمایت کرد. اما امکانات رسیدگی به تک تک دانش‌آموزان مبتلا به کرونا را نداریم. در هر صورت شرایط بیماری کرونا در حال حاضر وخیم است و زمان مناسبی برای بازگشایی مدارس نیست. بنده به عنوان متخصص اطفال به تمام مادران توصیه نمی‌کنم، کودکانشان را راهی مدارس کنند.

این متخصص اطفال می‌گوید: امروزه بیشتر کشورهای دنیا مدارس را باز کرده‌اند ولی
 ۸۰ درصد بزرگسالان‌شان واکسینه شده‌اند و رنگ‌بندی شهرهای آنها به آبی رسیده است. از طرفی آنقدر هوشیار هستند که هر روز دانش‌آموزان را چکاپ می‌کنند. اگر دانش‌آموزی به کرونا مبتلا شود بلافاصله تحت نظر متخصصان اطفال قرار می‌گیرد و دیگر اعضای خانواده وی قرنطینه می‌شوند. اما همانطور که پیشتر گفتم در حال حاضر امکانات رسیدگی به دانش‌آموزان و خانواده‌های او را نداریم.

انتشار ۲ برابری ویروس در دوران قرنطینه

رییس‌ آی‌سی‌یو بیمارستان تخصصی کودکان اکبر مشهد با توجه به تاثیر معکوس قرنطینه‌ها بر کنترل کووید گفت: بنده به طور کلی با نوع قرنطینه‌های ایران مخالف هستم زیرا این گونه قرنطینه‌ها که مردم با بی‌توجهی به سفر و سرکار می‌روند قاعدتا کووید را دو برابر حالت عادی در جامعه انتشار می‌دهند. بنابراین قرنطینه در ایران هیچ فایده‌ای ندارد، چه بسا نتیجه معکوس دارد. این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها برای قرنطینه شهرها به انتشار و جهش ویروس در سراسر کشور بیشتر کمک می‌کند تا کنترل کووید.  قرنطینه زمانی به درد می‌خورد که واکسیناسیون وسیع با سرعت انجام شود. وقتی خبری از واکسن نبود، نباید قرنطینه‌های نیم‌بند اعمال می‌کردیم؛ چرا که دولت با چنین تصمیماتی به جهش ویروس کمک کرده است. اگر جامعه را رها می‌کردیم زودتر کرونا کنترل می‌شد، قرنطینه زمانی ارزش دارد که واکسیناسیون شبانه‌روزی و  بدون وقفه صورت گیرد.

وی افزود: در حال حاضر واکسیناسیون در بدترین شرایط پیک سرعت گرفته است. مسوولین ناشیانه در پیک یاد واکسیناسیون افتادند، چرا که وقتی موج بلند پیک پنجم در حال شکل‌گیری بود ما مردم را در صف‌های طولانی واکسن معطل کردیم و همین نوع واکسن منجر به مرگ هزاران تن شده است. تاکنون مسوولان مخالف ورود واکسن بودند و حالا در اوج یادشان افتاده واکسیناسیون را شروع کنند. این در حالی است که آنها باید پیش از اوج پیک یا بعد از فروکش پیک واکسیناسیون را به سرعت انجام می‌دادند. امروزه بیماران بسیاری با تزریق تک دوز یا دو دوز واکسن به کرونا مبتلا و فوت می‌شوند. اثربخشی واکسن در بدن فرد بعد از چهار هفته از تزریق دوز دوم شکل می‌گیرد.  این در حالی است که فعلا در پیک پنجم قرار داریم و نگرانی‌هایی بابت افزایش مبتلایان و شروع پیک ششم به همراه واریانت‌های جدید وجود دارد. اگر به گفته وزیر بهداشت دهه فجر واکسیناسیون پایان یابد که فایده‌ای ندارد. تا آن زمان کادر درمانی که شش ماه پیش واکسن زده‌اند باید چندین‌بار واکسن بوستر بزنند. اگرچه بوستر واکسن ربطی به نوع آن ندارد همگان هر واکسنی که زده‌اند باید بوستر آن را هم بزنند. چون روند واکسیناسیون بسیار طولانی شده است. به نظرم کشوری که در این پاندمی بد عمل کرد هزینه بیشتری هم می‌دهد. ایران نه تنها در تعداد مرگ و میر بلکه درخصوص واکسیناسیون هم هزینه بیشتری را به نسبت دیگر کشورها پرداخت کرده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 215424
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا