انقراض نسل بشر

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به گفته پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی برای درمان این ویروس هیچ واکسنی وجود ندارد. هم‌اکنون تنها راهکار مقابله با آن استفاده از ماسک در اماکن عمومی و در خانه ماندن است. متاسفانه روزانه دو نفر از پزشکان را از دست می‌دهیم. تمام کادر بیمارستانی بیمار و خسته و ضعیف شده و برخی افراد خانواده این افراد مبتلا شده و عده زیادی از این جامعه فوت کرده‌اند و ما می‌دانیم که با این وضعیت فردا از امروز بدتر خواهد بود. همچنین اخیرا آمار فوتی در کودکان بسیار زیاد شده است.

در همین راستا شروین شکوهی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی درباره افزایش آمار فوتی کودکان بر اثر کووید۱۹ به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: کودکان نسبت به بزرگسالان خیلی کمتر علامت دارند و طبیعتا خیلی کمتر هم فوت می‌کنند. ولی این روزها تعداد مبتلایان به طرز وحشتناکی زیاد شده و همین امر موجب پررنگ‌تر شدن تعداد فوتی‌ها در کودکان است. طبق بررسی‌ها ۳۵ درصد بزرگسالان ناقل بدون علامت‌اند یعنی از هر ۱۰۰ نفری که مبتلا می‌شوند ۳۵ نفر از آنان علائم بیماری را ندارند و در عوض ۶۵ نفر علامت دارند. البته این بدین معنی نیست که مرگ کودکان افزایش یافته بلکه برعکس اعلام آمارهای رسمی تعداد مبتلایان کرونا در کشور وحشتناک و زیاد است. گرچه آمار و ارقامی که در رسانه‌های ملی منتشر می‌شود واقعیت ندارد. به حدی آمار مبتلایان در کشور زیاد است که آمریکا انگشت کوچک ما هم نمی‌شود. آمار و ارقامی که در رسانه ملی منتشر می‌شود یک شوخی محض است. از هر چهار نفری که در خیابان تردد می‌کنند، یک نفر به کرونا مبتلاست. ولی همچنان شاهد تردد بی‌قید و شرط مردم در مترو و اتوبوس، اداره‌ها، هواپیما و رستوران‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ماسک برای کودکان زیر دو سال خطرناک است، افزود: کودکان زیر دو سال به دلیل نارسایی اکسیژن به مغز نباید از ماسک استفاده کنند. اما نباید فراموش کنیم که آنها به این بیماری دچار می‌شوند. به‌طور کلی تعداد کودکانی که به کرونا ویروس مبتلا می‌شوند و فوت می‌کنند بسیار کم است. چه بسا با بازگشایی مدارس و تجمعات تعداد مبتلایان در فصل زمستان و پاییز پنج برابر می‌شود.

رمدسیویر داروی کرونا نیست

شکوهی با تاکید بر ناکارآمدی داروی رمدسیویر اظهار کرد: این دارو برخلاف سر و صدا که در بین مردم ایجاد کرده بسیار به دردنخور است. رمدسیویر به زودی در داخل به بهترین شکل تولید و حتی وارد می‌شود اما تمام این موضوعات تبلیغات دلالان بازار سیاه است چراکه این دارو در مقابل ویروس کرونا تاثیر چندانی ندارد و تجویز این دارو تنها جنبه درآمدزایی برای دلالان دارد. پلاسمادرمانی هم همین گونه است. به هیچ‌وجه برای درمان بیماران مبتلا موثر نیست. دگزامتازون هم در برخی افراد تاثیر دارد.

وی افزود: ما زمانی یک دارو را مورد تایید می‌دانیم که بیماری را همان لحظه نابود کند. به‌طور مثال بیماری که گلودرد دارد برایش پنسیلین تجویز می‌کنیم و فرد در یک آن بهبود پیدا می‌کند و ما این دارو را موثر می‌دانیم. داروی رمدسیویر تنها تاثیری که تاکنون داشته طول مدت بستری بیمار را از ۱۵ به ۱۱ روز کاهش داده است. فقط همین. حال چطور باید اسم این عمل را دارو بنامیم؟

شکوهی گفت: این بیماری دارو ندارد و در آینده نزدیک هم نخواهد داشت. واکسن ندارد و شاید تا آخر دنیا هم نخواهد داشت. تنها عملی که این روزها می‌توان انجام داد، در خانه ماندن است. گرچه متاسفانه شاهد حضور مردم در تجمعات عروسی، عزاداری و رستوران هستیم. البته عده‌ای از مردم که می‌خواهند در خانه بمانند دولت اجازه نمی‌دهد و آن عده‌ای که دولت کاری باهاشان ندارد خودشان در خانه نمی‌مانند. این دور باطل است. عروسی زیرزمینی واجب است؟ مردم این بیماری را جدی نمی‌گیرند. مشکل دولت جدا اما مردم واقعا رعایت نمی‌کنند. مگر دولت به مردم می‌گوید برید رستوران یا سینما؟ مردم خودشان باید رعایت کنند.

جوانان در معرض خطر بیشتری هستند

وی افزود: هفته‌ای پیش بیمار ۲۳ساله‌ای داشتم که بدون هیچ بیماری زمینه‌ای بر اثر این بیماری فوت کرد. متاسفانه جوانان فکر می‌کنند بیمار نمی‌شوند و هیچگونه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. آنها اطلاع ندارند وقتی یک فرد دچار بیماری حاد تنفسی شود و به زیر دستگاه برود دیگر کاری از دست کسی بر نمی‌آید.

ژنتیک‌های مستعد

این فوق‌تخصص درباره تاثیر ژن افراد بر این بیماری بیان کرد: اگر این ویروس در بدن فردی فاقد علامت و در بدن دیگری کشنده است کاملا به ژنتیک فرد بستگی دارد. در این خصوص هم هیچ اطلاعاتی نداریم اما صددرصد می‌دانیم که ژنتیکی است. البته سیستم دفاعی بیش از اندازه قوی فرد در مواجهه با این ویروس نتیجه عکس دارد. ویروس فردی را نمی‌کشد بلکه پاسخ ایمنی است که فرد را می‌کشد. بنابراین افرادی که ژنتیک بدنشان مدلی است که پاسخ ایمنی خیلی شدیدی نسبت به بیماری دارند بیشتر در معرض مرگ هستند نه افرادی که ایمنی ضعیفی دارند. ایمنی فرد اشتباها قوی است یعنی نمی‌داند چگونه با ویروس‌ها مبارزه کند. درباره این قضیه بررسی‌هایی شده اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیدیم.

کرونا در کشورهای دیگر کنترل شده

دکتر شکوهی در خصوص کنترل این بیماری در کشورهای دیگر گفت: کرونا ویروس قابلیت نابودی نسل بشر را دارد مگر اینکه خود ویروس همانند سارس اشتباه کند و خود را نابود کند تا قابلیت انتقال و بیماری‌زایی نداشته باشد. اما متاسفانه تا به حال اشتباهی کرده که به ضرر ما تمام شده است. اشتباه این ویروس در چند ماه گذشته منجر شد که قابلیت انتقال ویروس وحشتناک زیاد و سریع شود. چون تکنولوژی و مغز انسان تا آینده نزدیک نمی‌تواند این ویروس را از بین ببرد.

وی افزود: اگر کشورهای دیگر کم‌کم به روال عادی زندگی خود بازگشتند به خاطر قرنطینه به موقع کشور‌ها بوده است. ما در همان اوایل ظهور کرونا با زور دو هفته توانستیم تعداد قابل توجهی از انسان‌ها را در خانه نگه داریم. امروزه مردم وقتی به بیمارستان هم مراجعه می‌کنند ماسک ندارند چه برسد به خیابان. در کشوری همانند ترکیه به مدت دو ماه هیچ‌کس اجازه بیرون آمدن نداشت در حال حاضر هم همه موظف به ماسک زدن هستند و اگر کسی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند جریمه نقدی می‌شود. کووید۱۹ در کشورهای دیگر کنترل شده است. متاسفانه برخی از مردم فرهنگ استفاده از ماسک را ندارند و در بطن ماجرا روزی دو تا دکتر بر اثر کرونا فوت می‌کنند. در اصل دکتر‌ها و پرستاران  تاوان غفلت مردم را می‌دهند.  البته پاسخ ایمنی در هر ژنی متفاوت است. ولی به‌طور اخص نمی‌توان گفت ژنتیک ایرانی‌ها در مقابله با این ویروس ضعیف‌تر است.

راهکار

این فوق‌تخصص درخصوص تنها راهکار مبارزه با کووید۱۹ اظهار کرد: اولین راهکار برای مقابله با این ویروس صددرصد وجود ندارد زیرا تمام جهان درگیر این بیماری هستند و راهکاری هم پیدا نکردند. ولی در هر صورت جان مردم برای آنها اهمیت دارد. تنها راهکار برای حفظ جان مردم استفاده مداوم از ماسک‌های سه‌لایه است. البته اگر فردی ماسک پارچه‌ای هم استفاده کند باز بهتر از مصرف نکردن آن است. گرچه لزومی ندارد حتما ماسک استاندارد باشد همین که جلوی ترشحات دهانی را بگیرد کافی است. اگر تمام مردم جامعه در مکان‌های عمومی و سربسته از ماسک استفاده کنند آمار فوتی‌ها کاهش پیدا می‌کند و در آن زمان لزومی ندارد همه ماسک‌ها استاندارد باشد.

وی افزود: بدترین مکان برای انتقال این ویروس هواپیماست. متاسفانه اخیرا مریضی داشتم که در هواپیما مبتلا شده بود و هواپیمای زاگرس حتی یک ماسک هم به مسافرانش نداده است. اینگونه که از شواهد امر پیداست مردم را به حال خود رها کردند.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 127292
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا