انتقادها به رویه انتخاب استانداران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این را مسعود پزشکیان نماینده تبریز گفته است. او در صفحه توئیتر خود نوشته که «وزارت کشور از نمایندگان درخواست کرد تا چند نفر را برای استانداری معرفی کنند. نمایندگان هم عده‌ای را معرفی کردند». پزشکیان تاکید می‌کند که «من این روش را قبول ندارم. نتیجه این می‌شود که نمایندگان می‌خواهند آدم خودشان برای استانداری انتخاب شود. مشکل دو طرفه است. وزارت کشور نباید چنین روشی اتخاذ می‌کرد».


البته این را باید چند هفته قبل و از لابه‌لای صحبت‌های محمدحسین فرهنگی رییس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی می‌فهمیدیم. همان وقت که انتشار برخی اسامی در رسانه‌ها را زودهنگام دانسته و در عین حال تاکید کرده بود که «ارائه نظر مشورتی در مورد انتخاب استاندار به معنای دخالت در عزل و نصب‌ها مانع نظارت بر عملکرد آنها نیست؛ وزرا را هم ما انتخاب می‌کنیم و دولت این همه انتصاب دارد؛ آیا نمی‌تواند بر آنها نظارت کند؟ اتفاقا باید هم نظارت کند که درست عمل کنند.»

ویژه‌ها

این اما تنها حاشیه ایجاد شده در جریان انتخاب استانداران نیست. وزیر کشور و دولت رییسی به این خاطر به شدت مورد نقد است و در همه روزهای گذشته به جهات مختلف از سوی افکار عمومی مورد سوال قرار گرفته است. مثلا وقتی که صادق خلیلیان را به عنوان استاندار ویژه خوزستان معرفی کردند، این موضوع به آن خاطر مورد نقد بود که در قانون اساسا چیزی به اسم استاندار ویژه نداریم. خلیلیان متولد اهواز است و در رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه چمران اهواز و تربیت مدرس تهران درس خوانده و در دولت اول احمدی‌نژاد،‌ معاون وزارت کشاورزی و در دولت دوم احمدی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی و عضو شورای پول و اعتبار بوده است. او در سال‌های ۹۲ و ۹۶ پس از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری کنار کشید. در سال ۹۶ البته به سود رییسی کناره‌گیری کرد.

ورود نظامیان

مساله چالش‌ساز در امر انتخاب استانداران اما به همین‌جا ختم نمی‌شد و یکی از دیگر موضوعات مورد نقد توجه ویژه آقای وزیر کشور به استفاده از چهره‌های نظامی است. مثلا همین دو، سه روز قبل زمزمه‌هایی شنیده شد از اینکه وزیر کشور سردار عبداللهی را به عنوان استاندار لرستان به هیات دولت معرفی کرده است. او در سال‌های ۹۱ تا ۹۷ فرماندهی قرارگاه خاتم‌ سپاه را برعهده داشته و مدتی هم به عنوان مدیر یکی از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام فعالیت کرده و می‌کند.

البته عبداللهی احتمالا تنها نظامی نیست که از سوی سردار احمد وحیدی برای سمت استانداری برگزیده می‌شود چراکه قبل از آن خبر رسیده بود گزینه مورد نظر او برای استانداری قم هم سردار شاهچراغی فرمانده سپاه علی‌بن‌ابی‌طالب استان قم است. به اضافه اینکه احتمال داده می‌شود، او در چند استان دیگر هم از افرادی با سابقه نظامی استفاده کند و این موضوع افکار عمومی و حتی نمایندگان بسیاری استان‌ها را نگران کرده است زیرا معتقدند که استاندار باید تجارب مدیریت اجرایی داشته باشد و نیازی به گفتن نیست که فرماندهان نظامی این تجربه را ندارند.

احتمالا حساسیت‌ها درباره استفاده از نیروهای نظامی در استانداری‌ها تا اندازه‌ای متاثر از آن است که در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر شاهد تمایل شدید برخی چهره‌های نظامی به ریاست‌جمهوری بودیم. برخی از آنها حتی نامزد هم شدند. در نهایت، پاستور سهم ابراهیم رییسی شد اما دغدغه‌ها در این باره کاسته نشد، دلیلش هم این بود که یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور یعنی وزارت کشور به فردی با سابقه نظامی سپرده شد که حالا مایل است استانداران را از همین گروه انتخاب کند! اقدامی که اگر واقعا عملیاتی شود موجب افزایش نگرانی‌ها از حاکم شدن فضای امنیتی در استان‌ها خواهد بود. مخصوصا اگر چند نفری هم از این استانداران ویژه خطاب شده و اختیارات خاص‌تری داشته باشند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 216455
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا