ارزش ۲۲۰۰ دلاری صادرات هر تن رنگ

 به گزارش جهان صنعت نیوز: «ندا عطایی» افزود: برپایه آمارهای رسمی گمرک ایران، ارزش صادرات رنگ ایران درسال ۹۶ حدود ۸۲ میلیون دلار بود که در سال۹۷ با رشد ۱۵ درصدی به بیش از ۹۳ میلیون دلار رسیده است.


این مسوول بیان ‌داشت: بررسی آمارهای صادرات ایران نشان می‌دهد، در سال‌های گذشته سهم بازارهای صادراتی رنگ ایران در چین ۲۷ درصد، افغانستان ۲۴ درصد، عراق ۱۷ درصد و ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان به ترتیب ۱۳،۱۱ و هفت درصد بوده است.

دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به حجم واردات رنگ این کشورها از جهان، سهم صادرات ایران در کل واردات رنگ این کشورها می‌تواند افزایش یابد.

وی ادامه‌ داد: مجموع واحدهای تولیدی رنگ و پوشش در ایران بیش از یک‌هزار واحد و ظرفیت اسمی کل تولید رنگ و پوشش کشور بیش از  ۱۲میلیون تن در سال برآورد شده است.

عطایی درخصوص واردات محصولات رنگ در ایران گفت: به منظور حمایت از تولیدات داخلی، واردات رنگ به کشور با محدودیت مواجه بوده و بیشتر مربوط به رنگ‌های با فناوری خاصی است که امکان تولید آن در داخل کم است.

وی گفت: با این رویکرد، واردات رنگ در ایران در سال‌های اخیر افزون بر ۳۵۰ میلیون دلار و اغلب از کشورهای ایتالیا، ترکیه، کره جنوبی، چین و آلمان انجام شده است.

دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان ‌کرد: با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده تولید در ایران، ادغام برخی شرکت‌ها و توجه به تقویت برند و برندسازی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تولید کالاهای باکیفیت و تغییر تولید به سمت رنگ‌های با پایه آبی می‌تواند کمک شایانی به توسعه صادرات صنعت رنگ کند.

وی ادامه ‌داد: از طرفی، با توجه به بازسازی کشورهای همسایه نظیر افغانستان، عراق و سوریه و روابط تجاری خوبی که بین ایران و کشورهای مذکور برقرار است، سرمایه‌گذاری در بازارهای یاد شده و کشورها بالقوه هدف صادرات و همچنین ایجاد نمایندگی فعال در بازارهای مورد اشاره می‌تواند به رشد صادرات این صنعت کمک چشمگیری کند.

عطایی، تولید رنگ‌های با فناوری خاص در کشور را نیازمند سرمایه‌گذاری شرکت‌های پیشرو از طریق مذکرات فعال به منظور انتقال فناوری و ایجاد تدریجی زیرساخت‌های لازم عنوان کرد.

وی یادآور شد: یکی از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، صنایع رنگ و پوشش است و مرز مشترک بین این دو صنعت در استفاده از رزین‌های سنتزی، حلال‌ها و همچنین برخی از افزودنی‌ها است.

این مسوول گفت: انواع رنگ و پوشش، کاربردهای متنوع دارد و به مصارف گوناگونی مانند معماری، ساختمان، صنایع کشتیرانی، قطعه ‌سازی و غیره می‌رسند که بازاری به حجم ۳۷ میلیارد لیتر در سال دارد. بر اساس آمارهای موجود، چین بزرگ‌ترین تولیدکننده رنگ در جهان محسوب می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر، توجه به مسائل زیست‌ ‎محیطی تحولات مهمی را در این صنعت ایجاد کرده، به‌طوری که تولید رنگ از نوع پایه حلال به انواع پایه آب که فاقد حلال‌های آلی است، سوق داده شده است و اکنون نزدیک به ۸۰ درصد از بازار رنگ‌های ساختمانی متشکل از محصولات پایه آب است.

ارزش صادرات جهانی رنگ در پنج سال اخیر حدود ۸۰ میلیارد دلار بود و آلمان با ۲۰ درصد، بیشترین سهم صادرات رنگ را رد این سال‌ها داشته است.

پس از آن، آمریکا و چین هرکدام با ۱۰ درصد و ژاپن و هلند هریک با هشت درصد از سهم صادرات جهانی رنگ قرار دارند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 155336
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا