احیای بورس با شوک عرضه‌های اولیه

به گزارش جهان صنعت نیوز: در چنین شرایطی عرضه اولیه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد اپال که پیش از این یک بار لغو شده بود، فعالان بازار را متعجب کرده است به ویژه آنکه میزان سهام قابل عرضه این نماد در صورت موفقیت، رقمی کمتر از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی را جذب خواهد کرد. در حالی که برخی این عرضه را از یک سو بدون مشتری و از سوی دیگر موجب بر هم خوردن آرامش روانی سهامداران خرد ارزیابی می‌کنند، برخی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه چنین اقدامی را گام نخست برای آشتی دادن سهامداران حقیقی با بازار می‌دانند. همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» ابراز امیدواری می‌کند که عرضه اولیه اپال، شروع سری جدیدی از عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه باشد و بتواند این بازار را با یک شوک مثبت مواجه کند.

پس از لغو عرضه اولیه ۱۳ درصدی سهام فرآوری معدنی اپال کانی پارس در آذرماه سال جاری، زمان قطعی این واگذاری برای دومین بار مشخص و مقرر شد فردا معادل هفت درصد از سهام با تغییر دامنه قیمت انجام شود. در حالی قرار بود عرضه اولیه سهام اپال معادل ۱/۲ میلیارد سهم ۲۴ آذرماه انجام شود که با تصمیم بورس تهران این عرضه لغو و به زمان نامعلوم موکول شد. حالا قرار است بورس تهران برای بار دوم و با تغییر درصد سهام قابل واگذاری و دامنه قیمت، میزبان این شرکت باشد تا در صورت انجام به عنوان بیست و هفتمین عرضه اولیه سال ثبت شود. بر این اساس عرضه «اپال» شامل یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون سهم معادل ۶/۵ درصد با دامنه قیمت ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ تومانی هر سهم و سهمیه ۴۰۰ سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی است که توسط کارگزاری پارسیان در بازار دوم معاملات بورس انجام خواهد شد. شنبه ۹ اسفند نیز ۲۸۰ میلیون سهم معادل ۴/۱ درصد با قیمت ثابت کشف‌شده به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعلق می‌گیرد. این در حالی است که طی روزهای گذشته بازار سرمایه با رکود بی‌سابقه معاملات مواجه شده و میانگین حجم و ارزش دادوستدها به شکل محسوسی افت کرده است. در این میان ابهامات سیاسی و اقتصادی، چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار، دامنه نوسان نامتقارن و تغییرات خلق‌الساعه‌ای از این قبیل در مقررات معاملاتی سبب شده معامله‌گران بازار برای ورود به دادوستدها با تردید مواجه شوند. این شرایط، گردش پول در بازار را متوقف کرده و اغلب معاملات نهایی در بازار را نیز به سمت نمادهای کوچک فرابورسی سوق داده است. از همین رو موفقیت عرضه اولیه اپال در بورس با تردیدهایی روبه‌رو است.

آشتی حقیقی‌ها با بازار

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: «معمولا وقتی وضعیت بازارها مطلوب نیست و دچار رکود می‌شوند، یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود دوباره شوک مثبتی به بازار وارد شود و کمک کند بازار عملا حرکت کند، انجام عرضه‌های اولیه است.» وی می‌افزاید: «در گذشته هم دیده‌ایم که با انجام عرضه‌های اولیه عملا بازار از لاک دفاعی و بی‌انگیزگی خارج شده و حقیقی‌ها با انگیزه بیشتری وارد بازار شده‌اند. به همین خاطر امیدوار هستیم این عرضه‌های اولیه در سال جاری هم بتواند همین روند را ایجاد کند.» دارابی ادامه می‌دهد: «اگر به خاطر داشته باشید، سال گذشته هم تا پایان سال دست‌کم هر هفته یک عرضه اولیه داشتیم که آثار خوبی هم در بازار سرمایه داشت.» این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: «مساله دیگر این است که صرف‌نظر از اینکه شاخص مثبت باشد یا منفی و معاملات بازار در حال رشد باشد یا خیر، یکی از معیارهای اندازه‌گیری بازارهای سرمایه موفق میزان عرضه‌های اولیه است به این معنا که چه تعداد شرکت جدید وارد بازار شده است.» دارابی اظهار می‌کند: «در واقع نباید فرصت عرضه شرکت‌های جدید را از بازار بگیریم چرا که عرضه شرکت‌های جدید، هم تنوع را برای بازار به ارمغان می‌آورد و هم عمق بازار را بیشتر می‌کند به ویژه اگر این عرضه‌ها در زمره شرکت‌های بزرگ و پرظرفیت باشد.» وی اضافه می‌کند: «هر شرکتی با خود یکسری از افراد حقیقی را هم به بازار می‌کشاند و ما امیدوار هستیم که این عرضه فشاری به بازار وارد نکند.» این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار در شرایط خوبی نیست، ابراز می‌کند: «امیدواریم این شوک بتواند حقیقی‌ها را مجددا با بازار آشتی دهد. اگر با چند عرضه اولیه پی‌در‌پی بازار بتواند شاهد خروج معامله‌گران از این لاک بی‌انگیزگی که در حال حاضر در آن گرفتار شده است، باشد بسیار اقدام مطلوبی ارزیابی می‌شود.» دارابی همچنین با اشاره به چالش‌های واقعی بازار سرمایه می‌گوید: «مهم‌ترین مساله‌ای که در حال حاضر وجود دارد و بازار سرمایه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نرخ بهره است.» او می‌افزاید: «فروش گسترده اوراقی که در حال حاضر با نرخ بهره بالا انجام می‌شود، دارد نقدینگی را به سمت خود می‌کشاند. در واقع نرخ بیش از ۲۰ درصد بهره دارد نقدینگی را به سمت خود جذب می‌کند و این مساله‌ای است که دارد بازار را با مشکل مواجه می‌کند.» دارابی ابراز می‌کند: «امیدواریم در این زمینه اتفاقی بیفتد و نرخ بهره کنترل شود. مادامی که نرخ بهره کنترل نشود بازارها شانسی برای جذب نقدینگی ندارند.»

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 173600
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا