آینده بازار، مهم‌ترین نگرانی تولیدکننده

به گزارش جهان صنعت نیوز: وزیر صمت در خصوص تامین مواد اولیه برای تولید لوازم خانگی نیز افزود: در حوزه تامین ورق برای کارخانجات تولید لوازم خانگی تمهیداتی اندیشیده شده است که این ماده اولیه به سرعت تحویل تولیدکنندگان داده شود.


صنعت لوازم خانگی در آستانه خودکفایی

در این رابطه حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» در خصوص آخرین وضعیت تولید لوازم خانگی در داخل کشور، توضیح می‌دهد: به طور کلی آمار تولید را وزارت صمت اعلام می‌کند که طبق اعلام این وزارتخانه ما در تولید یخچال، لباسشویی، تلویزیون و اجاق گاز تا ۶۵ درصد افزایش تولید را در برخی از اقلام شاهد بوده‌ایم. یعنی بیش از ۵۰ درصد در لباسشویی، ۶۰ درصد در تلویزیون و در یخچال نیز حدود ۳۰ درصد افزایش تولید در داخل دیده می‌شود. این امر به اعتقاد من اتفاق بزرگی است؛ زیرا تقریبا تا آبان ماه امسال از ۳/۴ میلیون لوازم خانگی بزرگ مورد نیاز بازار، حدود

۸/۲ میلیون در هشت ماهه نخست امسال در داخل تولید شده است. به همین دلیل امروز ما در آستانه خودکفایی در صنعت لوازم خانگی قرار داریم.

این توفیق از آنجا حاصل شد که بازار در اختیار برندهای ایرانی قرار گرفته و امکان تولید هم برای تولید‌کننده داخلی فراهم شد. اما اینکه بتوانیم از این امکان استفاده حداکثری داشته باشیم، نیازمند یک همت جدی‌تری در رابطه با تامین مواد اولیه و قعطات است. متاسفانه ما بر اساس یک استراتژی مشخص در این زمینه عمل نکرده‌ایم. به عنوان مثال برای تامین برخی از محصولات پتروشیمی درست عمل نشده است. همچنین در مورد بحث ورق‌های فولادی هر چند اخیرا اصلاحاتی در دستور کار قرار گرفته، اما اقدام مناسبی همچنان صورت نگرفته است. بنابراین اگر در زمینه‌هایی که توضیح دادم، سیاستگذاری و استراتژی‌های درستی صورت می‌گرفت، قطعا امروز علاوه بر افزایش تولید، تولید به صرفه‌تری نیز داشتیم. همچنین لازم است تاکید کنم، امکان استفاده بیشتر از ظرفیت‌های کنونی هم امروز در داخل کشور مهیاست که تحقق آن منوط به رفع موانعی است که در خصوص مواد اولیه و قطعات وجود دارد.

سرمایه‌گذاری خارجی نداریم

غزنوی در حالی معتقد است که با وجود افزایش تولید باز هم جا داشت که بیش از این آمار در داخل کشور تولید صورت بگیرد، در پاسخ به این سوال که میزان سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در صنایع لوازم خانگی به چه میزان است، توضیح می‌دهد: در دو سه سال اخیر سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت لوازم خانگی وجود نداشته، زیرا در داخل کشور به میزانی در این بخش سرمایه‌گذاری شده که اصولا نیازی هم به سرمایه‌گذاری خارجی احساس نمی‌شود. اکنون ما بیش از ۱۵۰۰ کارخانه تولید لوازم خانگی داریم که این تعداد بیش از اندازه بوده و رقابت نیز در همه زمینه‌ها ازجمله کیفیت، تنوع محصول و قیمت میان آنها فوق‌العاده بالاست.

سیاست منع واردات باید ادامه داشته باشد

سخنگوی انجمن صنفی تولید‌کنندگان لوازم خانگی همچنین مهم‌ترین دغدغه امروز تولیدکنندگان لوازم خانگی را نگرانی از آینده بازار ذکر کرده و معتقد است: از آنجا که در داخل کشور سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت افزایش قابل ملاحظه داشته است؛ سرمایه‌گذاران نگران این هستند که پس از امکان گشایش‌های بین‌المللی، بازار مجددا در اختیار برندهای خارجی قرار بگیرد. زیرا در طول چند سال گذشته و در شرایط تحریم، تولیدکنندگان لوازم خانگی در داخل رو سفید بوده و با پر کردن جای خالی محصولات خارجی، از افزایش بحران در بازار داخلی جلوگیری کردند. به همین دلیل امیدواریم که سیاست کنونی دولت مبنی بر بها دادن به تولید داخل و جلوگیری از واردات لوازم خانگی همچنان پایدار بماند.

اقدام حیاتی برای تحریک تقاضای موثر بازار

غزنوی همچنین در مورد طرح وزارت صمت مبنی بر اعطای ۵۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی می‌گوید:  من اطلاع دقیقی از میزان اعطای این تسهیلات به تولیدکنندگان لوازم خانگی ندارم، اما از آنجا که امروز شرایط متفاوت‌تر از گذشته بوده و قیمت ارز در حال کاهش است و از تنش‌ها در بازار لوازم خانگی نیز کاسته شده، مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی به بحث سرمایه در گردش آنها مربوط می‌شود. به همین دلیل لازم است تا زمانی که به یک رکود ساختاری در این بخش وارد نشده‌ایم، فکری به حال سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شود. از سوی دیگر از آنجا که به واسطه قیمت ارز، هزینه تولید افزایش یافته و قیمت محصولات نیز بالا رفته است، اقداماتی برای تحریک تقاضای موثر بسیار حیاتی خواهد بود. به همین دلیل می‌توان با اعطای وام‌های ارزان‌قیمت به مردم برای تهیه لوازم خانگی داخلی این تقاضا را تحریک کرد و دولت نیز باید به صورت جدی به دنبال پیاده‌سازی این موضوع باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 167218
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا