نتیجه نیست جز این

رضا صادقیان *

وقتی غول هفت‌سر تورم به دلایل بسیار از جمله سیاستگذاری‌های نادرست دولت‌،‌ نشنیدن سخن اهل تجربه و دانش و بر زمین ماندن هشدار کارشناسان از چراغ جادو خارج شد، ناخواسته سفره شهروندان را خواهد بلعید.

با توجه به آمارهای رسمی، مصرف سرانه گوشت ایرانیان طی یک دهه گذشته روند نزولی داشته است. مرکز آمار ایران می‌گوید: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، مصرف سرانه گوشت مردم ایران از سالی ۱۳ کیلوگرم به ۶ کیلو رسیده است. با توجه به اطلاعاتی که این روزها از زبان برخی مسوولان و اعضای انجمن‌ بسته‌بندی گوشت به گوش می‌رسد، در حال حاضر مصرف سرانه گوشت قرمز ۳ کیلوگرم شده است. چنانچه به سایر کالاهای مصرفی نگاه کنیم، این روند به صورت پیوسته نزولی بوده است.

به عنوان مثال، در سال ۱۳۹۰ هر شهروند ایرانی برای خرید گوشت گوسفند و گوساله مبلغ ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان پرداخت می‌کرده است. این قیمت در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۵۰ هزار تومان شده است. به عبارتی طی یک دهه قیمت گوشت بیش از ۱۲ برابر شده است. شاید برخی از کارشناسان وابسته به نهاد دولت و چهره‌های سیاسی چشم‌های خود را نسبت به این آمارها و حقایق اقتصادی و تغذیه شهروندان بسته نگاه دارند، اما این کاهش مصرف گوشت طی یک دهه گذشته دقیقا به سیاست‌های نادرست دولت‌ها مرتبط است و نه چیزی دیگر؛ دولت‌هایی که خود عامل اصلی زایش تورم و خلق رکوردهای جدید نقدینگی بوده‌اند. در واقع دولت براساس برنامه‌ریزی‌های اشتباه و اجرای برخی سیاست‌های نادرست در بازه‌های زمانی غلط و برخلاف هشدار کارشناسان غول تورم را با امید به اینکه «دولت در بازار حضور مستمر دارد» و «دولت با پرداخت یارانه کمبودها را جبران خواهد کرد» و «مردم از تامین کالاهای اساسی نگرانی نداشته باشند» در عمل غول نقدینگی و تورم را رها کرده است.

آمارهای مرکز آمار ایران، تحقیقات میدانی کارشناسان و اقتصاددانان و حتی نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی مراکز نظرسنجی نسبت به پدیده ویرانگر تورم و کوچک شدن سفره مردم اعداد دقیقی را ارائه کرده‌اند. با این وجود دولت‌ها دقیقا در زمان‌هایی که نیاز بوده مقابل غول تورم ایستادگی کنند، خود به عامل اصلی تورم تبدیل شده‌اند. حذف ارز ترجیحی، اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت ناقص، آزادسازی قیمت‌ها در وقت نامناسب، کاهش عرضه کالاهای اساسی در بازار و… کنار هم قرار گرفتن این همه نتیجه‌ای جز تورم و رشد پلکانی قیمت‌ها را به همراه نداشته و در نهایت امر و انتهای این فرآیند دستاوردی به غیر از آب رفتن سفره مردم را فراهم نکرده است.

* کارشناس اقتصادی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 280542
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا