دکتر داوود صفایی *

روزنامه «جهان‌صنعت» با توجه به نامی که دارد نشان داد که گرایش به صنعت دارد. از زمانی که این روزنامه منتشر شد همه تصور می‌کردند که این نشریه به طور عمده در حوزه صنعت فعالیت خواهد کرد. ولی بعدها نشان داد که تمام جوانب اقتصاد را مورد نظر قرار می‌دهد و یک روزنامه اقتصادی است. صنعت بخش مهمی از محتوا و موضوع کاری این رسانه را به خود اختصاص داده است. روزنامه «جهان‌صنعت» طی این 19 سال تا حدودی فرازوفرودهایی را تجربه کرده است. تصویری که از روزنامه «جهان‌صنعت» وجود دارد این است که انتقاد را به عنوان یکی از ویژگی‌های خود برگزیده است؛ روزنامه‌ای که سعی کرده به عنوان یک نشریه خنثی شناخته نشود. متاسفانه بسیاری از مطبوعات به ویژه زمانی که به حوزه اقتصاد نزدیک می‌شدند، از انتقاد کردن کوتاه می‌آمدند. ولی چنین نکته‌ای در روزنامه «جهان‌صنعت» کمتر دیده می‌شود و استقلال خودش را حفظ کرده است. در شرایط کنونی مهم‌ترین ویژگی یک رسانه جمعی، تحلیلی بودن و نقد کردن است. امروزه مخاطبان در انبوهی از خبرها به دام افتاده‌اند و از طرفی این روزها تیترهای اغواگرانه آسیب جدی‌ای به شمار می‌رود؛ موضوعی که بسیاری از رسانه‌ها درگیر آن شده‌اند. تیترها با واقعیت فاصله دارند و متاسفانه مخاطبان را فریب می‌دهند. در چنین فضایی که روزنامه‌ها به مخاطبان وفادار هستند و خودشان را خدمتگزار مردم می‌دانند باید تیترهای خود را عینی‌‌تر انتخاب کرده و از چارچوبی که در خبر وجود دارد خارج نشده و باعث فریب مخاطبان نشوند. رسانه‌ها نباید هیجان کاذب ایجاد کنند و به مخاطبان دید علمی دهند و اقتصاد را به زبان ساده بنویسند. استفاده از این شیوه‌ها می‌تواند کمک کند که مخاطب رسانه‌ها را همانند یک دانشگاه و نهاد آموزشی ببیند. به عنوان نکته آخر شایسته است که روزنامه‌ها از طولانی نوشتن خودداری کنند.

* دکترای علوم ارتباطات