کاغذ پاره‌هایی به اسم قرارداد

جهان صنعت نیوز: اما با وجود قرارداد بین «آندره آ استراماچونی» و باشگاه استقلال تهران این پیروزی ممکن نبود؛ قراردادی که «امیرحسین فتحی» مدیرعامل باشگاه درباره آن گفته بود یک ماه روی آن کار شده است تا کاستی‌های آن برطرف شود. واقعیتی که در پشت قرارداد امضا شده از سوی فتحی وجود داشت آن بود که او تنها با دانش خود این قرارداد را جامع دانست.

سرمربی ایتالیایی به دنبال بهانه بود و فتحی در مصاحبه ها وعده داد که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد اما چه زمانی این خارجی کاربلد شلیک نهایی را انجام می‌داد؟ برای فسخ بهانه لازم بود و پرداخت نشدن مطالبات بهترین بهانه بود تا قرارداد فسخ شد. فسخ قرارداد در کمتر از یک ساعت نشان داد که استراماچونی مانند مارک ویلموتس، کارلوس کی روش و برانکو ایوانکویچ به خوبی دانش مدیران فوتبالی ایران را شناخته و آنچه فتحی از آن به عنوان یک قرارداد جامع یاد می کرد برای مرد ایتالیایی کاعذ پاره‌ای بیش نبود که تنها دانش مدیریت فوتبالی فتحی می‌توانست آن را بدون نقص تعریف کند.

سرمربی ایتالیایی استقلال از بیست و یکم مرداد ماه سال جاری با مسوولان باشگاه به مشکل خورد و قرار بود پیش از رقابت‌های لیگ نوزدهم قرارداد فسخ کند اگر آن زمان استراماچونی می‌رفت مدیران این باشگاه کمتر از امروز تحت فشار قرار می‌گرفتند اما او ماند تا نشان دهد می‌شود موفق بود اما در راه موفقیت افزون بر حریف در زمین فوتبال، سرعت‌گیرهای دیگری وجود دارد که یکی از این موانع، مدیران غیر همسو با مربی است مدیرانی که در چند سال اخیر به فوتبال ایران و باشگاه استقلال تحمیل شدند.

«فتحی استراماچونی را فراری داد.» این جمله یکی از پرتکرارترین جمله هایی بود که دیشب در فضای مجازی از سوی هواداران تیم فوتبال استقلال به کار گرفته می‌شد. آنان حتی مدعی بودند که تیم مدیریت فتحی دلسوز استقلال نیست و این مدیر با وجود اصرار پیشکسوتان و هواداران، به کرسی ریاست باشگاه چسبیده است. آنان بر این باورند که ماندن فتحی به مانند بسیاری دیگر از مدیران ورزشی کشور نمی‌تواند پیامدهای مثبتی برای فوتبال داشته باشد زیرا آنان با علم به برخی از محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد پای قراردادهایی را امضا می‌کنند که نتیجه نهایی آن «خسارت محض» است.

اما چرا هواداران فتحی را دلسوز استقلال نمی دانند؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است که چند ماه زمان را به عقب ببریم جایی که بیست و یکم مردادماه نخستین نشانه های اختلاف مرد ایتالیایی با فتحی علنی شد. سرمربی سابق اینترمیلان ایتالیا از چند ماه گذشته همواره از پرداخت نشدن مطالبات گلایه داشت و تیم مدیریت کاری انجام نمی‌دادند. فتحی بیش از هر فرد دیگر آگاه بود اگر پول این مربی تا ۶۰ روز پرداخت نشود او با استفاده از بند قانونی فیفا می‌تواند بدون هیچ مشکلی قرارداد را فسخ کند. حربه‌ای که برانکو ایوانکویچ از آن استفاده کرد و از پرسپولیس رفت.

فسخ یکجانبه قرارداد استرا، هت‌تریک مربیان خارجی بود که بدون توجه به جایگاه فوتبال ایران و با استفاده از ضعف دانش مدیریت امثال فتحی صورت پذیرفت. رییس فدراسیون فوتبال، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس و مدیرعامل باشگاه استقلال در زمان فسخ قرارداد ویلموتس، برانکو و استراماچونی تنها نظاره‌گر بودند و تجربه مربیان پیشیتن نیز برای آنان به درس عبرتی تبدیل نشد. این مدیران نه تنها در این زمینه نتوانستند کاری انجام دهند بلکه با وعده و وعید به هواداران تا آخرین دقایق از حضور قدرتمندانه سرمربی در نیمکت سخن به میان آوردند.

باید کسانی که حکم این مدیران را امضا کردند پاسخگو باشد که چرا با وجود آنکه استراماچونی تاکید داشت  می‌رود مدیران با اعتماد به نفس کامل از ماندن او حرف می زدند؟ چرا این مدیران هیچگاه با هواداران رو راست نیستند؟ ویلموتس قبل از بازی عراق فسخ کرد اما مسوولان فدراسیون اصرار داشتند او مربی تیم است و هنوز نیز بر آن پافشاری دارند؟ جمله کلیشه‌ای دیگر این است که هیچ اتفاقی پس از رفتن استراماچونی و ویلموتس نخواهد افتاد اما چند ماه پس از بازگشت این خارجی‌ها به اروپا، شکایت فیفا و محرومیت گریبان ایران را خواهد گرفت و مبلغ قرارداد نیز باید کامل پرداخت شود قراردادی که در پرداختی و مبلغ ان هیچگاه شفاف نبود و این همان قاعده ای است که هواداران را نامحرم به فوتبال ایران تلقی می‌کند.

چه کسی باید پاسخگوی این زیان های مالی و فوتبالی باشد؟ آیا کسانی که حکم امثال فتحی را امضا کردند می‌توانند هواداران را راضی نگه دارند یا اینکه انان همچنان پشت تحریم‌ها پنهان خواهند شد؟ آیا نهادهای نظارتی برای ضررهای ارزی فوتبال ایران ورود خواهند کرد؟

استراماچونی مانند برانکو و ویلموتس رفت و باشگاه به خاطر نقض قرارداد باید مبلغ او را به صورت کامل پرداخت کند و اگر در این زمینه نیز تعلل داشته باشد باید جریمه نیز پرداخت کند. مبلغ این قرارداد برای ۲ سال بیش از ۱۵ میلیارد تومان براورد شده و این تنها مبلغ رسمی قرارداد سرمربی ایتالیایی است. استقلالی تحت مدیریت فتحی که روز گذشته از پرداخت ۱۱۰ هزار دلار  عاجز بود باید در ادامه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای ۲ فصل به مرد خوش پوش ایتالیایی پرداخت کند. حال چگونه قرار است این مبلغ پرداخت شود راهکاری است که بدون شک فتحی راهی برای آن پیدا خواهد کرد.

اخبار برگزیدهورزشی
شناسه : 68880
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا